Fula,dåliga hovar

så som jag fått det beskrivit för mig är det så att vissa hästar har så mkt slaggprodukter att rensa ut att de blir förgiftade. Sedan om det är fel, det vet jag ej. har läst artikeln och förstår att det handlar om laminitis , eller fång, behandling av denna

kan bara refera till mig och min häst som uppvisade symptom på detta.

vad är din erfarenhet av barfotahästar då?
 
om hästen gått länge med skor så kan den även få en slags förgiftning då blodcirkulationen kommer igång och slaggprodukter rensas ur kroppen. hästen kan bli trött, hängig, osv

Jag skriver att den KAN få, inte att den får.

sedan så har jag fått lära mig att det inte alls är ovanligt att en nyligen avskodd häst får lamintis då trycket ökar markant på lammelranden/ dvs laminitis: inflammation i läderhuden

i min hästs fall är det nog så att skadan har uppkommit pga av skoningen, symptomen har döljts tills vi tog av skon, då uppdagades problemet, för då återkommer känslan i hovarna, hon har alltså hela tiden varit lika ömfotad, men känseln har varit borta, när skorna försvann så kom känseln tillbaka.
lamintis anses väl vara förstadiet till ett mer allvarligt anfall?

så därför kan dte vara väl värt att läsa artikeln, hur man behandlar laminitis, och konsekvenser av detta

jag finner det påståendet rimligt att vissa hästar med mycket slaggprodukter kan bli "förgiftade" när den nedsatta blodcirkulationen kommer igång

men du har rätt i att "friska "hästar kanske ej får det, dvs de som inte tar lika mkt stryk av skoning som min häst och ev trådskaparens, för något stämmer ju inte när hovarna trasas sönder gång på gång och det är så år efter år
 
Ja, jag förstår att inte alla får det, sorry.
Det finns 4 typer av fång, foder fång (den vanligaste), förlossningsfång, medicinsk fång och överbelastningsfång.
Jag antar att det är den sistnämda du menar. Symptomen är de samma som fång men utan någon påverkan på resten av kroppen. Alltså ingen förgiftning.
Det kan man hellre kalla läderhudsinflammation, som uppkommer till följd av stötar från hårt underlag eller liknande.
Det är ganska ovanligt och inträffar oftast efter en lång skentur på asfalt eller vid kraftig viktökning.

Lamellranden tillsammans med hovväggen ska tåla trycket både uppifrån och underifrån, det är sulläderhuden som inte gör det.

Det fall som artikeln handlar om skulle jag inte råda någon att låta sin häst gå igenom, men den var intressant i utbildningssyfte.

Laminitis är det latinska ordet för fång, man talar om akut fång eller kronisk fång.
En gång fång alltid fång.
Man kan och bör röntga hovarna för att få sig en bild av hur pass allvarlig hovbensrotationen är och hur behandlingen fortlöper.

Jag har i stort sett positiv erfarenhet av barfotagång och tycker det är bra om hästarna kan vara oskodda.
Men då ska man komma ihåg att man kanske inte kan rida i samma utsträckning som med skor.
Min egen pålle är skodd fram bara men rids knappt.

Jag tål kritik. Hälsn Ceder.
 
Vad tycker du om alla de lösskor/ gympadojjor som finns på marknaden idag?

jag har ju själv ett par old macs, de fungerar men tycker att de kan förbättras

medicinskt fång, uppstår det av avmasking och likn, eller när uppstår det?

ang överbelastningsfånget, jag har varit i kontakt med flera olika duktiga barfotahäst människor och det av alla har jag fått höra att det är vanligt med överbelastningsfång när hästen blir avskodd, pga järnskorna som försvagat hovens struktur, så att det är ovanligt och uppstår efter skenturer eller viktökningar är något nytt för mig

jag är inte duktig på hovar. jag har tappskolicens och en häst med trasiga hovar.

jag vill lära mig mer men det är förvirrande när alla säger olika.


Lamellranden tillsammans med hovväggen ska tåla trycket både uppifrån och underifrån, det är sulläderhuden som inte gör det.

men när den inte gör det? Vad göra då?

Ang förgiftningen, är det så osannolikt att det uppstår?

jag har sett många förändringar sen skorna togs bort,

varmare hovar, varmare ben, bättre blodcirkulation, hovar som faktiskt växer.
Med bättre blodcirkulation: slaggprodukter ut?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 960
Senast: ameo
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 167
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 637
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp