Fula märken på sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Informeras
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 337
I

Informeras

Hur blir jag av med märkena på min svarta Prestige sadel? Det är fula ljusare märken efter bla stiglädrena..:( Sen så tycker jag inte att jag får den riktigt ren heller.. känns alltid som att den är skitig även när jag putsat den:confused:

Sv: Fula märken på sadeln

hur gammal är sadeln? svart läder blir ofta märkbrunt vid slitage (ganska mycket slitage).
men tar man väl hand om lädret så brukar det ta ett bra tag..

smörjer du bara med olja, eller använder du lädertvål också?

narvsvärta, men var noga så att det inte blir flammigt/ojämnt (lätt hänt).

Min sadel var lite ojämn i färgen redan när jag köpte den, men älskar den ändå. Häromveckan var jag ute och red i ÖSREGN och då fick sadeln skav i sitsen, framförallt på framvalvet, går det få bort det med? Har smort och använt balsam på den flera gånger efter det, men det sitter ändå kvar lite? Lädrets yta blev lite skorvig eller hur man ska beskriva det.. Inte alls snyggt :(

(Och det hände även med kompisens sadel som är pedantskött :p)

Förlåt för trådkap!

Narvsvärta är "färg" som går in i narven (ovansidan) på lädret. Lägger sig alltså inte ovanpå som en "hinna", som många läderfärger tyvärr gör..
Inte helt lätt att använda (tycker jag), men det är ju bara att ta en "skräp-läder-bit" och öva på först..

förstår inte riktigt vad du menar med "skav i sitsen"? har det blivit "uppruggat" på något sätt?

det vet jag ärligt talat inte hur du ska få bort, har bara gjort detta med vilje tidigare (patteneringslektionen, få lädret att se mer slitet ut..) :p

Om det inte är alltför mycket bortskavt brukar det går bra med svart läderbalsam. Min "slit-o-släng-sadel" har börjat tappa färg men jag smörjer med den så underhålls färgen där det börjar bli slitet. Svart olja går också såklart men det är ju inte bra att olja för mycket.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
943
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka