fullblod till distans?

majola

Trådstartare
Hej!

En fråga från en okunnig.

Araber är ju de "typiska" distanshästarna. Jag har också förstått att travhästar fungerar ganska bra. Men hur är det med fullblodshästar? De borde väl bli bra distanshästar? Liksom travhästarna har de ju konditionstränats som unga, vilket ju borde vara bra för en senare distanskarriär. Finns det många fullblod som går distans?
 
Nej, det finns inte så många engelska fullblod som går distans.
Varför? Mina gissningar är;
Ett problem med dem är deras hovar. I distans hjälper det om hästen har bra hovkvalite och det har inte de flesta eng flb.
Tempramentet kan också vara negativt.
Dessutom är många väldigt känsliga (för ex sår). Distans är påfrestande och hästar som är tuffare o tåligare är bättre.
Men detta var mina gissningar.
// Linda
 
Vad är det som är sämre med fullblodens hovar än t.ex. arabens eller halvblodens?

Jag trodde det också (man hör ju ryktena) att de har sämre hovar och råkade kläcka ur mig det inför en fullblodsägare som blev fly förbannad och sa att det bara var fördomar och inte stämmer överens med verkligheten.

De få fullblod jag har kikat närmare på har i överlag haft rätt så små hovar i förhållande till deras kroppshydda men kvaliten har det inte varit något fel på. Vill gärna höra mer kommentarer :)
 
Jag känner inte jättemånga fullblod, men de som står häromkring har faktiskt ofta dåliga hovar.

Men kanske är det en fördom? Eller så är det en öm tå (ha, ha!) - på samma sätt som många som har travare tycker att det är en fördom att de inte rör sig som halvblod osv. :)

Fullblodet som jag rider och tävlar (inte i distans) har dålig hovkvalitet, men hans fötter blir betydligt bättre när han motioneras ordentligt, vilket ju distanshästarna blir. Vet flera fullblod som inte ens kan gå barfota på betet. Men sådant kan ju förekomma inom andra raser också.
 
Som sagt, det finns inte så många fullblod som går distans i sverige.
Däremot är några av världens bästa och snabbaste distanshästar angloaraber.
Dom flesta fullblod jag stött på har bättre hovar än araberna.
 
När man extremavlar på prestationer så blir hovarna sämre. De blir "plattare". Detta gäller inte bara eng flb. I frankrike där de avlat arabgaloppörer en längre tid händer samma sak. De araberna ser ut som mindre eng flb.
// Linda
 
Det finns fullblod som tävlar distans men det är inte vanligt. Mina förälderar tävlade distans när det var ganska nytt och då på eng fullblod.

Å dessa fördommar många har, fullblod har inte sämmre hovar än vilken annan häst som hälls. Det hela rör sig om hovvården...
Jag själv har fullblod dom går utan skor... tävlar dock inte distans med mågon av de fullblod vi har, våra ston är i avel...
 
Då undrar jag: Hur många fullblod/araber i jämförelsen???

Mvh :)/Bia
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 470
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 683
Senast: Mkb
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 558
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp