Fullblod utan skor?

Sv: Fullblod utan skor?

Du gör precis som du vill, du känner din häst bäst.

att hon kom oskodd innebär ju dock inte att hon aldrig varit ömfotad. hon har ju haft rygg problem och spänningar så därför skulle jag som sagt vara extra försiktig.

Hur kan du få styltor med snösulor :confused:

då beror det nog på hovformen på hästen.
har haft helsulor på vanliga halvblod och inte fått styltor.
på fullblodet får jag knappt styltor ens utan snösula... lite blir det förstås, men inte tillnärmelsevis så mycket som på hästar med mer skålformad hov.
men beror ju på individen förstås. jag förutsatte att vi pratade snösula när hon pratade om snöstyltor - inte vanliga sulor.

Du gör precis som du vill, du känner din häst bäst.

att hon kom oskodd innebär ju dock inte att hon aldrig varit ömfotad. hon har ju haft rygg problem och spänningar så därför skulle jag som sagt vara extra försiktig.

Hur kan du få styltor med snösulor :confused:

Ja det undrar jag också :confused:

hej mitt fullblod har inga skor och vi har en hovvårdare som verkar efter vildhästarna .Hon har gått i hagen ett år för jag fått barn ,men jag red lite igår och det gick super . alla hästar kan gå utan och det är bättre på vintern om dom är verkade rätt .brodd skadar ju bara benen på dom . gå in på harmonyhorse och klicka till hovvårdarna om du vill ha hjälp . jag nästan älskar min hovvårdare vi har jätte bra kontakt . tveka inte för hästen mår super av detta och halkar inte på is gata . :love: lycka till

hej mitt fullblod har inga skor och vi har en hovvårdare som verkar efter vildhästarna .Hon har gått i hagen ett år för jag fått barn ,men jag red lite igår och det gick super . alla hästar kan gå utan och det är bättre på vintern om dom är verkade rätt .brodd skadar ju bara benen på dom . gå in på harmonyhorse och klicka till hovvårdarna om du vill ha hjälp . jag nästan älskar min hovvårdare vi har jätte bra kontakt . tveka inte för hästen mår super av detta och halkar inte på is gata . :love: lycka till

Låter bra.

Det skadar ju aldrig att prova. Eftersom hon gick barfota när jag fick henne. Köpte henne i oktober och skodde henne nån gång i december, tror jag så hon gick några månader utan skor i början och det var inga prroblem.

Skodde henne då för att jag alltid sagt att hästar ska ha skor av nån konstig anledning men jag tror nu att hon skulle bli bättre utan.

Är din mamma utbildad hovslagare? Eller är du? Eller hur vet du att din mamma är bra?

Har inte hästen haft ledinflammationer bla?

Jag hoppas för din häst skull att ditt experiment fungerar. Men ärligt talat tycker jag hela eran hästhållning verkar vara ett enda experimenterande.

Är din mamma utbildad hovslagare? Eller är du? Eller hur vet du att din mamma är bra?

Har inte hästen haft ledinflammationer bla?

Jag hoppas för din häst skull att ditt experiment fungerar. Men ärligt talat tycker jag hela eran hästhållning verkar vara ett enda experimenterande.

Jag ger upp. Konstigt att det är så mycket människor som måste klaga på andra hela tiden. Varför inte bara strunta i vad andra gör med sina hästar. Jag frågar inte nån här varför dom har sin häst barfota eller inte och jag frågade inte om andras åsikter men buke är ju som det är också, mår man inte bra måste man klanka ner på andra.

Sorgligt är vad det är men vad förväntar man sig av hästmänniskor.

Du får gärna komma och besöka mig och se hur mycket min häst lider för det är precis vad du verkar tro. Sen kan du ju jämföra mina två hästar med grannarnas :smirk:

Synd att jag inte har bildbevis men min polla trampade sig några gånger förra vintern med brodd på kronranden. Hade dom kortaste brodden som fanns. Detta har gett henne en ganska stor hovspricka på ena bak som nu håller på att försvinna.

Och tyvärr kan hon inte ha boots heller så.

Du verkar vara en klok människa.

Det är ju då min mamma som skor min häst nu eftersom det inte finns nån hovslagare som passar oss. Åkte till en klinik och skodde hästen hos en utbildad hovslagare. Denna skodde hästen väldigt dåligt. La in skon alldelles för långt in på strålen och samtidigt var skon för stor så det stack ut på sidorna, vet inte hur han lyckades med det. Han stressade också upp henne väldigt mycket då han hämtade nya skor hela tiden eftersom inga skor passade henne påstod han plus att han var rädd för hästen :confused:. Så han åker vi aldrig till.

Innan vi flyttade hit så hade vi en superduktig hovslagare, ej utbildad. Hästen tyckte om honom och han skodde jätte bra. Det var desutom han som upptäckte att hon var stel i bak och fram i bogen på ena sidan. Han skodde alla möjliga sortes hästar och alla vi pratade med var nöjde efter han skott.

Utbildad eller inte ja jag tror inte att det spelar nån roll.

Det där kan inte va till mig va, för jag förstår inte svaret utifrån nåt jag skrivit till dig.

För min del får din mamma sko/verka hur mycket hon vill så länge hästen mår bra.

Jo det va till dig.
Du skrev nånstans om att det spelar inte nån roll vem som skor utan hur eller uppfattade jag det fel? och då berättade jag min version.

Dom två bröderna har ju väldigt mycket erfarenhet. Hoppas du får kvitton på det som dom gör.

:idea: Det skrev jag nånstans ja, satte inte det samband med svaret :o Håller inte reda på allt jag skriver, dags att vakna :angel:

Du ber oss om råd, vi svarar.

Jag bryr mig faktiskt inte men jag kan inte förstå varför ni experimenterar och jag tycker synd om hästen som drabbas.

vad har din grannes hästar med detta att göra??

Broddtramp är inget ovanligt. Jag skulle dock hellre ta det än en fläkning.

Mitt svar var inte riktat till dig utan till den människa som hävdade att brodd förstör hästarna.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 448
Senast: Kristall10
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Miingla
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 696
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21