• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare puff93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 247
P

puff93

bara undrarvad ett fullcheck(stavning) ser ut och vilken effekt det har på hästen.
de e ett bett va?
ursäkta att ja ställer en lite puckad fråga:o:angel:

Sv: fullcheck

Ja det är ett bett. Finns i de flesta varianter. 2-3 delade, raka mfl. varianter. Stängerna är till för att hästen dels inte skall kunna dra igenom bettet samt att signlarena blir tydligare och det ligger mer stadigt i munnen.

17580274.jpg

Har du aldrig träffat en oskolad häst som inte fått lära sig att styra eller som går mot bettet, som får igenom hela bettet upp i värsta fall till sidostyckena genom att ryttare drar och hästen inte följer?

Har sett det åtskilliga gånger på både ung -och gamla oskolade hästar. Å lyckas man inte skola sin häst eller har en häst som behöver läras om så anser jag att man ska använda ett fullcheck så hästen slipper lida under skolningen.

Har du aldrig träffat en oskolad häst som inte fått lära sig att styra eller som går mot bettet, som får igenom hela bettet upp i värsta fall till sidostyckena genom att ryttare drar och hästen inte följer?

Har sett det åtskilliga gånger på både ung -och gamla oskolade hästar. Å lyckas man inte skola sin häst eller har en häst som behöver läras om så anser jag att man ska använda ett fullcheck så hästen slipper lida under skolningen.

Den enda gången jag har sett ett bett åka genom munnen är vid MYCKET ovarsam ridning.

Rider man så hårt att man bara stumt drar och drar när en häst inte följer med borde man inte rida alls eller rida under uppsyn så man kan få en tillsägelse.

Hästen ska inte lida under skolningen, då gör man fel.

Precs och folk gör ju många gånger fel och många hästar är felskolade. Det kommer man inte i från, det är så det ser ut många gånger. Å kan man då lindra och hjälpa så ska man ju använda sig av vad som finns.

Sedan så finns det de hästar som faktiskt trivs bättre med detta över lag bara för att det ligger stadigare.

Jag har förstått att vissa hästar blir mkt mer lättsvängda med det bettet för då verkar tygeltaget på motsatta sidan på huvudet och hästen flyttar sig från trycket. Ett milt bett enligt mig :) Men inget bett är ju såklart mildare än ryttarens händer.

Den enda gången jag har sett ett bett åka genom munnen är vid MYCKET ovarsam ridning.

Rider man så hårt att man bara stumt drar och drar när en häst inte följer med borde man inte rida alls eller rida under uppsyn så man kan få en tillsägelse.

Hästen ska inte lida under skolningen, då gör man fel.

Visst är det så, men samtidigt kan man inte komma ifrån att ingen är perfekt och att allt inte flyter som man tänkt hela tiden.

Det senaste exemplet kan jag ta från en ridtur på min unghäst som kunde ha slutat illa.

Hon blev rädd och började hysteriskt kasta sig och hoppa in i buskar och snår, samt försökte småresa sig. Min enda chans var att ta ett stadigt tag i ena tygeln och hindra henne genom att vika hennes hals. När hon lugnat sig kunde jag hoppa av och i lugn och ro leda henne förbi.

I det läget hade hon bettringen inne i munnen, och det hade varit mycket bra med ett fullcheekbett då.

Självklart är detta inget som uppstår i det vanliga skolningsarbetet, utan en olycklig situation som kan hända vem som helst. Det var ett brutalt tygeltag, men jag tror att vi båda tagit betydligt större skada om jag inte gjort så. :idea:

Självklart är ingen perfekt. Jag har själv piskat, sparkat med sporrar eller tagit tag rejält i munnen på hästar när de fått panik och det har kunnat hända olyckor, tex när de hoppat ut i vägen vid uteritt. Man gör vad man kan för att förhindra olyckor, det är inte så jag menar.

Det jag menar är att jag tycker det är förkastligt att anse att man ska ha ett fullcheckbett för att spara på hästens mun vid omskolning eller när man tar ett tygeltag och hästen inte följer med. Är hästen så stum när jag ska rida dressyr på banan att jag måste dra bettringen genom munnen på den börjar jag ana att någonting är fel. Citerar här vad jag reagerade mot:

"..inte fått lära sig att styra eller som går mot bettet, som får igenom hela bettet upp i värsta fall till sidostyckena genom att ryttare drar och hästen inte följer?"

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
502
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
421
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej, Har en häst som är 17 år. Hon har sedan jul varit halt i ena bakbenet Det har visat sig vara bakknät och efter undersökning dålig...
Svar
6
· Visningar
312
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur