Fullcheek bett skarpt?

maoulina

Trådstartare
Undrar om 2-delat fullcheek bett är skarpt?

Jag har en medryttarhäst som endast jag rider på och som är som min egen. Jag brukar rida henne på 3-delat men var sugen på att testa något nytt och hittade ett 2-delat fullcheek bett i stallet. Min medryttarhäst blev så mycket känsligare, lyssnade mycket bättre och verkade verkligen trivas på detta bettet, hon tuggade på som bara den! Hon hade också en helt annan bjudning som hon inte haft på det 3-delade!

Nu undrar jag om detta bett är skarpt?

Har läst att det inte är skarpt men min kompis säger att det är det. Jag vet att det är handen som avgör hur skarpt bettet är men som sagt behövde jag knappt ta i munnen på henne när jag använde detta bettet och det ser jag som positivt. Hon trivs bra med vanligt 3-delat men då måste jag ta i henne mer för att hon ska lyssna!

Tacksam för svar!

Sv: Fullcheek bett skarpt?

Nej, ett fullcheekbett är inte skarpt. Däremot så fungerar det ju utanför munnen också, eftersom parerstängerna läggs an mot hästen och skapar tryck vid tygeltag. Därför får du en dubbeleffekt av bettet - en inne i munnen och en utanpå.

Jag använder ofta fullcheek på unghästar, just för att parerstängerna balanserar upp bettet och det visar tydligt för hästen vad jag menar med mina tygeltag.

Att hästen tuggar på bettet som bara den är sällan ett gott tecken. Om hästen trivs suger den lagom mycket på det. Om den tuggar och försöker gnaga är något fel.

Tvådelade bett har en enda brytpunkt i munnen vilket gör att det lätt viket sig och går upp i gommen på hästen, speciellt om det är för långt.

Fullcheek i sig är inte skarpare än ett vanligt tränsbett. Stängerna på sidorna är mest till för att ge extra tryck vid ledande tygeltag och används ofta på unghästar så att bettet inte ska gå igenom munnen när man styr.

Dock finns det hästar som trivs med tvådelat, däremot ska man, som med alla bett, vara medveten om hur bettet uppför sig i hästens mun.

Stängerna på sidorna är mest till för att ge extra tryck vid ledande tygeltag och används ofta på unghästar så att bettet inte ska gå igenom munnen när man styr.
Fast hur rider folk sina unghästar för att det ska hända liksom? Bettet sitter ju fast i sidostycket på tränset, vilket förhoppningsvis är spänt såpass mycket att det inte går att dra några cm ens en gång!

Den andra delen av din mening är nog bara någon kommit på liksom.....men det är väldigt lite sanning i det hela. Det är sällan någon som tar i såpass mycket att bettet går igenom munnen på hästen. I så fall är det inte bettet som är fel utan hela tränset också!

Rättare sagt: Om du tar ett ledande tygeltag, och hästen drar huvudet i motsatt riktning och gapar samtidigt är det fullt möjligt för bettringen att hamna inne i munnen på hästen, det är inget någon suttit och hittat på. Det är inte helt ovanligt att unghästar som inte är vana att styras gapar när man lägger tryck i bettet åt endera hållet och "håller emot" eller tom drar åt motsatta hållet, eller hästar som är istadiga och sätter sig på tvären. Stängerna förhindrar då att bettringen åker in i hästens mun och det blir ett tryck på utsidan av hästens huvud som hjälper hästen att förstå vad den ska göra.

Fast hur rider folk sina unghästar för att det ska hända liksom? Bettet sitter ju fast i sidostycket på tränset, vilket förhoppningsvis är spänt såpass mycket att det inte går att dra några cm ens en gång!

Den andra delen av din mening är nog bara någon kommit på liksom.....men det är väldigt lite sanning i det hela. Det är sällan någon som tar i såpass mycket att bettet går igenom munnen på hästen. I så fall är det inte bettet som är fel utan hela tränset också!

Jag lovar dig det kan hända, hade en sådan trevlig upplevelse med en unghäst som hade fått ett sår som gjorde att det inte gick att använda nosgrimma på en period, funkade utmärkt utan första dagen, andra dagen blev den rädd och skulle kasta sig iväg åt fel håll varpå jag tog tag i tyglen för att få den att svänga tillbaka hästskrället gapar och sen blev det inte lätt att reda ut situationen för mkt riktigt bettringen åkte in i munnen kan säga att det inte var helt lätt att få stopp på hästen som blev väldigt upprörd av det hela och satte iväg vilt gapande med huvudet i skyn tog en stund innan jag fick stop på den och kunde hoppa av och dra rätt tränset. Behöver jag tillägga att det blev fullcheck bett på tills den kunde ha nosgrimma igen.

I ditt fall var det tränset som var fel. En nosgrimma behövs! Så enkelt var det. Dessutom skriver iNHALE att det används så att inte bettet ska åka igenom munnen när man styr och du styrde ju knappast i denna situationen utan du drog mer i tygeln för att rätta till situationen.

Senast ändrad:

Givetvis kan det hända, men det är väldigt sällan enligt min erfarenhet och då är det också någonting annat som är felaktigt. Och du behöver inte berätta för mig hur unghästar beter sig, jag har ridit in och till flera hundra hästar.

kanske var lite fel att skriva att hon ''tuggade som bara den''. alltså när hon fått in bettet i munnen tuggar hon på det (tuggar några tuggor, om man ska beskriva det rätt), under tiden jag rider henne så tuggar hon bara lite, hon gnager inte. är detta ett dåligt tecken?
flera som har sett detta har sagt att det är bra och att hon gillar bettet (det var det 3-delade), och nu gjorde hon samma sak med fullcheek betet så jag antar att hon tyckte om det också.

finns det något bättre alternativt bett förutom fullcheek? kanske ett 3-delat eggbett? för hon verkade trivas bättre med fasta ringar, plus att jag tycker 3-delat är snällare, för vill ju rida med så snällt bett som möjligt. har även funderat på att skaffa ett nova bett, men läste att rakt bett i stål ska vara bättre för att det är slätare än gummi. vad tycker ni?

3-delade Muffbett (egg) är min absoluta favorit i bettväg då de ofta ligger väldigt stabilt. Men observera att du kan gå ner en storlek om du har fasta ringar så bettet ligger stabilt. Alltid bra att ha som basbett tycker jag och sedan variera med andra bett. Många hästar funkar bra på muffbett. Och om han trivs med 3-delat och vill ha fast ring så låter det som ett perfekt bett för han. De är inte så fasligt dyra heller. Så helt klart ett bra bett att ha i samlingen. :)

Sen angående det raka så skulle jag satsa på ett i metall först. Nu kanske jag är löjlig men jag försöker ha så lite syntet som möjligt i munnen på hästen då de ofta skapar lite mer friktion än vad metall gör. Men det beror mycket på vilken syntet det är på bettet med. Nova är dock ofta ett riktigt bra bett som kan vara värt att prova på hästar som har väldigt tjaffsig mun.
Men Nova känns nästan lite overkill om du bara är ute efter att ha ett rakt bett och det inte är för att hästen behöver själva materialet och utformningen att det inte är någon kärna idet. Nackdelen med nova är att om de tuggar tag i bettet så kan det skapas bitmärken och materialbortfall vilket leder till att det blir deformerat och kan bli fula kanter som kan skava då det är väldigt mjukt material.

Senast ändrad:

okej. ska prata med ägaren och se vad hon tycker (hon som betalar haha). funderar dock på om jag ska köpa ett rakt bett med fasta ringar eller 3-delat eggbett.. som du sa så kanske nova bett är lite överdrivet så jag kör så fall på metall!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: WildWilma
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 065
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka