Fullcheek med korta stänger

mumin

Trådstartare
Funderar på att prova fullcheek på en av unghästarna men tycker att de bätten känns så "klumpiga". Dock så såg jag för ett tag sen på en tävling tror jag ett fullcheek-bett med mycket kortare parerstänger än normalt, och ett sånt bett skulle jag vilja ha. Men jag hittar det inte! Jag har googlat, sökt, kollat produktkataloger osv, men de enda bett jag hittar är de "vanliga" fullcheekbetten.

Nån som sett det bett jag söker, som vet vart man kan hitta såna eller som kanske åtminstone vet om det är ett fullcheek jag letar efter, eller om det heter något annat? Det ser alltså ut precis som ett fullcheekbett, men med kortare parerstänger, det är alltså inte ett d-bett, eller travbett med "en skänkel".

Nån som vet vad jag letar efter? Tips?
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Jag har sådana. :)

Globus fullcheek i 10,5 och mindre blir korta. Längre bett får längre parerstänger. Tyvärr är det så. Så jag hoppas din häst kan ha dem storlekarna. Finns raka, delade och tredelade. De raka med plastdel. Min häst älskar det!
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Såhär ser mitt ut:

32011426.jpg


De vanliga fullcheeken har nog 2-3cm längre stänger på bägge sidor. De blir JÄTTElånga tycker jag!! Skulle aldrig funka till min häst då han helst går på fullcheek OCH remontnosgrimma. Dumma häst :D Men nu har jag turen att han har så liten mun så det blir alldeles perfekt ändå. :)

Hittade en till bild.
Här kan du jämföra med muffbettet till höger hur långa stängerna på fullcheeket är.
31234791.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fullcheek med korta stänger

Har ett från Hansbo, men hittar inte min variant på deras hemsida så de har nog inte det kvar. Hittade mitt som enstaka exemplar i en butik (stl 10,5 cm, om det nu har påverkat längden på parerstängerna).

32001314.jpg
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Ja 10,5 blir med korta stänger. 11 från Hansbo blir också med långa. :) Så dumt att man inte får välja det själv. De borde ha alla stolekar i både kort och lång parerstång.
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Jag har flera sådana med korta parerstänger, de är från Jacson.
De passar mycket bättre till ponnyer och hästar med små huvuden.
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Globus har med korta. Även över 10.5cm. Har haft både 11,5 och 10,5 och båda var med korta. :)
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Varför har man den dära läderflärpen som håller i övre stången?
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

stämmer, 11.5 har korta. Sen 12.5 har mycket längre, vilket dock passar min älghäst bra ;)
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Nä? Jag har globus i både 10.5 och 11.5. Lika korta stänger på bägge.


stämmer, 11.5 har korta. Sen 12.5 har mycket längre, vilket dock passar min älghäst bra ;)



Nää det kanske är från 12,5 som de blir längre!! Hade för mig att det var från 11,5 men det stämmer säker att det är från 12,5 de blir längre. Min går på 10,5 så jag kollar aldrig på de större storlekarna.. Kommer ihåg att jag blev förbannad för jag ville ha långa till min storhuvade kille som har minimun :p

Varför har man den dära läderflärpen som håller i övre stången?

För att inte bettet skall vrida sig i munnen och röra på sig. Blir mycket mer stabilt med loopsen. Parerstången skall peka uppåt, inte ligga ner som det gör på de allra flesta som väljer att inte ha loopsen.

Såhär ramlar bettet ner utan:
32011510.jpg


Såhär ska de sitta:
32011436.jpg


Jag tycker iafl att de rör sig för mycket utan. Jag vill ha stabilitet på bett. Men det finns säkert dem som tycker det sitter bättre utan. Beror nog på hur hästen är byggd i munnen. Men jag gillar inte när de ramlar ner och vrider sig i munnen.:)
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Fast flärpen är eg tänkt för fulmerbett, som fungerar annorlunda än fullcheek.

Ett fullcheek rör/vrider/etc sig inte mer i munnen än ett vanligt tredelat eggbett.

Skillnaden med fullcheek är att man vid ledande tygeltag t ex får en extra tydlig signal via tryck på motstående sidas 'kind' och att risken minskar att bettet dras genom munnen - som bettskivor alltså. Så fullcheek blir som ett bett med fast bettringar och bettskivor.

Dvs flärpen behövs inte. Sen kan man givetvis ha flärpen om man vill det och/eller hästen är lugnare i sin mun då.

En annan vits med flärpen är/kan dock vara att man minskar risken hästen fastnar med parerstången när den kliar sig etc, eller för hästar som försöker få tag i stängerna.

Men flärpen är inte nödvändig, den kommer från fulmerbettet eg - som också har parerstänger men som har LÖSA ringar. Ser ut såhär: http://www.ryttare.com/upload/Artiklar/Bilder/Bild-562.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fullcheek med korta stänger

Jag har sådana. :)

Globus fullcheek i 10,5 och mindre blir korta. Längre bett får längre parerstänger. Tyvärr är det så. Så jag hoppas din häst kan ha dem storlekarna. Finns raka, delade och tredelade. De raka med plastdel. Min häst älskar det!

11.5 och mindra har korta om man köper de tredelade i metall. Åtm när jag köpte mitt :p
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Fast flärpen är eg tänkt för fulmerbett, som fungerar annorlunda än fullcheek.

Ett fullcheek rör/vrider/etc sig inte mer i munnen än ett vanligt tredelat eggbett.

Skillnaden med fullcheek är att man vid ledande tygeltag t ex får en extra tydlig signal via tryck på motstående sidas 'kind' och att risken minskar att bettet dras genom munnen - som bettskivor alltså. Så fullcheek blir som ett bett med fast bettringar och bettskivor.

Dvs flärpen behövs inte. Sen kan man givetvis ha flärpen om man vill det och/eller hästen är lugnare i sin mun då.

En annan vits med flärpen är/kan dock vara att man minskar risken hästen fastnar med parerstången när den kliar sig etc, eller för hästar som försöker få tag i stängerna.

Men flärpen är inte nödvändig, den kommer från fulmerbettet eg - som också har parerstänger men som har LÖSA ringar. Ser ut såhär: http://www.ryttare.com/upload/Artiklar/Bilder/Bild-562.jpg

Jag har ridit i många år på fullcheek och även på de raka så vrider de sig i munnen och stången hamnar i liggande läge. Av den anledningen använder JAG loopsen och jag är ganska säker på att fler gör det. En annan sak som händer när stången lägger sig ner är att den lättare fastnar bakom remont och aachenremmen. Så jo, jag tycker remmen är väldigt nödvändigt på bettet och skulle inte rida utan. Det rör sig för mycket.
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Fast det påverkar inte bettets funktion alls i munnen. Däremot, precis som jag skrev och du gör, kan det vara praktiskt att ha koll på stängerna så de inte fastnar (även om jag aldrig varit med om att de fastnat annat än när hästen kliar).

Men det är inget måste alls för funktionen med keepers/flärpar, dvs vill man ha dem kan man ha dem, vill man inte ha dem kan man hoppa över dem.
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Fast det påverkar inte bettets funktion alls i munnen. Däremot, precis som jag skrev och du gör, kan det vara praktiskt att ha koll på stängerna så de inte fastnar (även om jag aldrig varit med om att de fastnat annat än när hästen kliar).

Men det är inget måste alls för funktionen med keepers/flärpar, dvs vill man ha dem kan man ha dem, vill man inte ha dem kan man hoppa över dem.

Men, jag har erfarenhet att de visst gör skillnad när bettet snurrar i munnen på hästen. Varför skulle man vilja det?? Du ser tydligt på mina två bilder att bettet har snurrat ett kvarts varv. Och det är tillräckligt mycket för att det skall ligga fel i munnen. Bettet är format i mundelen för att ligga som när loopsen ligger på. Det är en böjd mundel på bettet. Snurrar det så ligger böjningen fel på tunga och laner. Samma sak gäller delade bett.

Skillnaden är att har du ett bett med lösa ringar så kan hästen själv lägga mundelen som den vill ha det, eftersom tygeln och tränset inte kan tvinga mundelen till ett läge. Men det kan man göra om man har fasta ringar. Ett muffbett tex är format för att hänga i tränset utan påverkan. För där ligger mundelen i förhållande till tyngdpunkten på bettet rätt. Men det gör det ej på ett fullcheek utan loops. Därför behöver de hjälp att läggas tillrätta.

Jag har kollat detta på alla hästar jag lagt ett fullcheek (många många olika bett med olika utforming av bettring, stänger och mundel) i munnen på hur mundelen ligger i fel vinkel om bettet tillåts att falla framåt. Finns inget jag önskar i ett fullcheek utan loops. För att det lägger sig fel. Hästen kan inte snurra tillbaka det i munnen eftersom ringarna är fasta och träns och tyglar fixerar bettet i sitt läge PGA tyngden och vinklarna av parerstängerna.
 
Sv: Fullcheek med korta stänger

Okej, då har du en annorlunda mundel än de fullcheeks jag haft, och det kan förklara skillnaden =)

Mitt globus t ex, är tredelat och har ju exakt samma mundel som deras tredelade med lös ring och eggring. Dvs bettet ligger rätt även utan keepers, och rör sig inte mer med eggring än fullcheekring - enda skillnaden på fullcheeket är att man har parerstänger på den fasta ringen också.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 180
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 149
Utrustning Hjälper en av ponnytjejerna i stallet att leta efter ett tredelat bett med parerstänger (alltså fullcheek). Problemet verkar vara att...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Flytta eller ej?
  • 112 Appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp