Sv: Fullcheek

Brorsan har ett tredelat fullcheek bett på sin unghäst och han älskar det! Speciellt när vi hoppar och han hetsar upp sig lite extra så lyssnar han bra och svänger fast han blir het, bettet ligger stabilt i munnen och är tydligt.

Jag rider på ett tvådelat. är det bra? Jag fick låna det av en jag känner som sa att det skulle vara bra. Har hört att tvådelade bett viker sig och trycker i gommen.

Rebeccah skrev:
Jag rider på ett tvådelat. är det bra? Jag fick låna det av en jag känner som sa att det skulle vara bra. Har hört att tvådelade bett viker sig och trycker i gommen.

Risken finns att det kommer att trycka upp i gommen om bettet är för långt.

Jag har ett tredelat sånt på min arab som varit väldigt orolig i munnen och det fungerar kanon:) Min kompis har även ett till sitt varmblod,hon sätter även dit en rem under hakan på hästen löst så att bettet ligger an och hästen får stöd i bettet(rekomaderat av tandläkaren)och vi är båda kanon nöjda

opps glömd....ett tvådelat ligger oftast sämre i munnen än ett tre delat.tandläkaren brukar rekomandera 3 delat...prova dig fram.lyck till

Har letat efter sådana bett, var har ni hittat era? Don jag har sett har varit tvådelade eller i plast:( , skulle vilja ha ett tredelat.

Min brorsa köpte sitt på My O*e för samma pris som H*öks säljer sitt två delade. Detta är ett tredelat rostfritt.

Personligen föredrar jag de tredelade för jag tycker att fler hästar trivs på dem men OM hästen trivas och funkar utmärkt med ett tvådelat så varför inte?

charmant skrev:
opps glömd....ett tvådelat ligger oftast sämre i munnen än ett tre delat.tandläkaren brukar rekomandera 3 delat...prova dig fram.lyck till
Min häst HATAR tredelade!
(bara för att han ALLTID ska vara så himlans tvärt om:crazy: )

Globus säljer tredelade fullcheek för en överkomlig summa. Vill man ha det i mässing blir det svårare

Jag tycker det bettet är bra när man ska lära in neckreining, för när man lägger tygeln mot halsen så får hästen även ett litet tryck från den där "staven" eller vad det nu heter på bettet, jag har ridit med det bettet i en vecka, igår testade jag att rida med ett vanligt tredelat, och han lyssnade på neckreiningen lika bra.

Red oftast på tredelat fullcheek på min häst.
Det var det han trivdes bäst med och gick bäst på. Ligger bra i munnen och är tydligt utan att vara skarpt :)
Men så får man ju tänka på det med alla bett, att det är inte bettet som är skarpt utan det beror på handen som håller det. ;)

Rider medryttarhästen på tvådelat fullcheek i hoppningen.
Det ligger stadigt och bra i hennes mun och vi trivs med det båda två. :)

Jag använder ett tredelat, det fungerar jättebra på hästar utan servostyrning, som min :D Alltså gör det lättare att svänga eftersom stängerna trycker lite på motsatta sidan när man tar i tygeln.
Sen ligger det ju helt stilla i munnen med.

Jag använde alltid fullcheek på min gammling, hade samma bett i många år och han funkade kanon på det. Vanligt tvådelat, var innan man kommit på att såna var dåliga... :smirk: Har även ett tredelat med "spel" på, men det har ingen av dom tyckt så bra om. Det som är bra med dom är att dom ligger så stilla och fint i munnen.

Han var iofs jättefin att rida oberoende av bett, bara det inte var för skarpt. Erkänner att jag köpte det pga Milton hade ett sånt.. :angel:

Vad har det för effekt om man sätter en rem under hakan? Remmen gör väl ingen nytta.. eller?

Var det till mig?? Jag har ingen rem på det? :confused:
Var nog med vilken svarknapp du använder om du vill fråga någon särskild användare.... Evt skriv *kl*

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 215
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck