Fullt i stallet..

Måste båda era hästar stå inne året om? Annars hade jag nog frågat stallägaren om möjlighet till lösdrift för era två och ha bara en box om det inte varit så att det är möjligt att bygga en till inomhus.
Borde kunna finnas möjlighet till fler boxar, finns mer utrymme i stallet. Frågan är bara vem som fixar boxen, antingen fixar vi en box som vi tar med om vi flyttar, eller så fixar hon en box som hon då behåller när vi flyttar..
Synpunkter?
 
Borde kunna finnas möjlighet till fler boxar, finns mer utrymme i stallet. Frågan är bara vem som fixar boxen, antingen fixar vi en box som vi tar med om vi flyttar, eller så fixar hon en box som hon då behåller när vi flyttar..
Synpunkter?
Jag skulle prata med stallägaren och fråga om hen har lust och möjlighet att sätta in en ny box med tanke på att ni tidigare uttryckt önskan om att köpa en till häst. Känns alldeles för omständligt att ni skulle köpa in en egen box modul som ni själva äger. Bättre att stallägaren bygger.
 
Det finns lite andra byggnader på gården så lösdrift skulle kunna funka, men då behöver nog stallägaren vara med på det eftersom alla hästarna går i flock tillsammans i en enda stor hage
Fast oavsett vad ni gör måste ju stallägaren "vara med på det" det är ju dess gård! Det finns ju bara en sak att göra här, ni sätter er ner och pratar, så får stallägaren ta ställning till hur hen vill göra. Det är självklart den som äger gården som bestämmer om det går att få in en häst till eller inte och hur det i så fall ska gå till. Det enklaste är ju om ni som inhyrda betalar en rimlig hyra för både boxen ni har och en extrabox.
 
Nej det är ju inte precis något man gör över en natt..
Vad exakt menar du med förprövning?🤔

Även att bara sätta upp en färdig box och inte bygga?
Som någon annan skrev, ett godkännande för stallet som man söker hos länsstyrelsen.

Ja, det gäller oavsett eftersom förprövningen inkluderar även ventilation, brandskydd och liknande - alltså inte bara att boxen ska ha rätt mått.
 
Jag har byggt uteboxar på en gård jag inte äger. Precis som i ditt fall så stod vi plötsligt med fler hästar än boxar och något behövde göras. I vårt fall var det dock 2 föl som fötts under sommaren. Tanken var att hon som höll i stallet skulle bygga uteboxar men för mig kändes planerna lite för vaga och avvänjningen närmade sig. Eftersom ett av fölen var mitt och mitt sto dessutom var hosthäst så var uteboxarna tänkta i första hand till mina hästar.
Jag pratade med hon som hade hand om stallet om saken och sedan pratade jag med ägarna av gården. Jag planerade bygget, förprövade bygget, och skaffade skriftligt tillstånd från gårdens ägare, muntligt med hon som höll stallet.
Jag hade en mycket god kommunikation med alla inblandade vilket jag ser som en förutsättning för att det ska fungera.
Boxarna har nu stått där i snart 12 år, de var inflyttningsklara den 23 december 2010 och brukas fortfarande av mina hästar dock har märra fått vandra vidare.
 
Ja, det gäller oavsett eftersom förprövningen inkluderar även ventilation, brandskydd och liknande - alltså inte bara att boxen ska ha rätt mått.
Det här är viktigt. Det är inte bara att förpröva utan man måste läsa på om diverse saker. Jag slapp hela biten med mekanisk ventilation iom att det var uteboxar men brandskydd och el är områden man måste läsa in sig på då de delarna ingår i förprövningen. inget av områdena var bara och i mitt fall insåg jag snabbt att det hade varit omöjligt att förpröva en box inne i det befintliga stallet då vissa krav definitivt inte uppnår modern standard där. Ska man bygga i befintlig byggnad så blir projektet med stor sannolikhet större än man från början trodde om stallet är byggt i en gammal ladugård eller liknande
 
Jag skulle prata med stallägaren och fråga om hen har lust och möjlighet att sätta in en ny box med tanke på att ni tidigare uttryckt önskan om att köpa en till häst. Känns alldeles för omständligt att ni skulle köpa in en egen box modul som ni själva äger. Bättre att stallägaren bygger.
Ja, jag tänker det också.
 
Jag har byggt uteboxar på en gård jag inte äger. Precis som i ditt fall så stod vi plötsligt med fler hästar än boxar och något behövde göras. I vårt fall var det dock 2 föl som fötts under sommaren. Tanken var att hon som höll i stallet skulle bygga uteboxar men för mig kändes planerna lite för vaga och avvänjningen närmade sig. Eftersom ett av fölen var mitt och mitt sto dessutom var hosthäst så var uteboxarna tänkta i första hand till mina hästar.
Jag pratade med hon som hade hand om stallet om saken och sedan pratade jag med ägarna av gården. Jag planerade bygget, förprövade bygget, och skaffade skriftligt tillstånd från gårdens ägare, muntligt med hon som höll stallet.
Jag hade en mycket god kommunikation med alla inblandade vilket jag ser som en förutsättning för att det ska fungera.
Boxarna har nu stått där i snart 12 år, de var inflyttningsklara den 23 december 2010 och brukas fortfarande av mina hästar dock har märra fått vandra vidare.
Ja uteboxar kan vara en lösning, men det är ju inte lika varmt o mysigt som i ett riktigt stall..
Det finns ju ändå utrymme till att sätta in/bygga fler boxar inne i stallet
 
Ja uteboxar kan vara en lösning, men det är ju inte lika varmt o mysigt som i ett riktigt stall..
Det finns ju ändå utrymme till att sätta in/bygga fler boxar inne i stallet
Du får helt enkelt läsa på och prata med stallägaren. Ingen här kan avgöra vilken metod som är rätt för er utan det kan ni bara göra själva. Att utrymme finns är dock i sammanhanget rätt underordnat om inte byggnaden uppfyller kraven i "lantbrukets brandskydd".
För övrigt skiter hästarna högaktningsfullt i ifall det är varmt och mysigt. Det är vi som gillar det. Mina hästar mår mycket bättre nu när de slipper byta temperaturzon hela tiden.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
Senast: tanten
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 512
Senast: Dopy
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 177
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp