Fundera på tävling!

Mysaan

Trådstartare
Förmodligen kommer vi aldrig ut på något tävlande eftersom jag inte har nerver för sånt men om vi i alla fall skulle vilja. Vad får jag då tävla med min blandis? Agility vet jag men vad mer?
Om jag inte vill tävla utan bara träna för skoj måste jag väl få träna vad jag vill? Känner mig som värsta nybörjaren men jag har aldrig haft intresse för att träna på klubb innan utan jag ahr bara haft kul med mina hundar innan.

Sv: Fundera på tävling!

Du får inte tävla bruks med blandis. Antar att du inte heller får tävla i "specialgrenar" såsom lure coursing, delta i jaktprov osv (osäker).

Däremot får du tävla i agility, lydnad, freestyle, rallylydnad, eftersök(?). Mycket möjligt att det finn fler grenar där blandisar är välkomna:)

Ja, ska du inte tävla (och även om du ska det!) får du träna hur du vill och på vad du vill, inom lagen då;) Du kan absolut spåra eller träna uppletande med din hund även om du inte får tävla i det. Sen har ju folk alltid åsikter:grin:

ja man får tävla i viltspår. dock finns det ingen möjlighet till championat i någon gren. i lydnad kan man dock få LP i de fyra klasserna, precis som renrasiga hundar kan få.

för att få tävla med en blandras krävs en licens som man köper av SKK. man måste också vara medlem i någon SBK-klubb. en blandrashund kan även utbildas till tjänstehund (t ex räddning och bevakning) och får då även tävlas i de "grenarna".

SBK erbjuder också platser på kurser och träningsgrupper för blandraser. i de flesta klubbarna får man även träna bruks, men de klubbar som har begränsad marktillgång kan ha regler som bara tillåter tävlande hundar att vara med.

Tack för era svar!

Jag är medlem i en brukshundsklubb och går just nu lydnadskurs/vardagslydnad.

Det som lockar mest att åtmisntone träna är agility och spår. Tjejen min har spårat lite grann på skoj och är väldigt spårsäker så det vore skoj att testa mer på riktigt.
Även rallylydnad tycker jag verkar skoj så det är väl de tre grenarna som är intressanta egentligen.

Så då är det spår som jag kanske inte skulle få tävla i?

Precis. Personspår/bruksspår får du inte tävla i (men kan ju hålla på med ändå). Däremot eftersök/viltspår går bra:)

Precis. Personspår/bruksspår får du inte tävla i (men kan ju hålla på med ändå). Däremot eftersök/viltspår går bra:)

Vad är det för skillnad på spår och eftersök tex? Är det eftersök efter skadad vilt då?

Då får jag inte tävla sök heller va?

Personspår är det du tävlar i brukset.

Viltspår och eftersök är samma sak. Där spårar hunden en dragen klöv och droppat blod (eller, i skarpt läge; skadat vilt).

Nope, inte spår, sök, rapport eller skydd (bruksgrenarna)

Personspår är det du tävlar i brukset.

Viltspår och eftersök är samma sak. Där spårar hunden en dragen klöv och droppat blod (eller, i skarpt läge; skadat vilt).

Nope, inte spår, sök, rapport eller skydd (bruksgrenarna)

Okej! Vi vill inte hon ska få upp nsoen för viltspår eftersom hon ännu inte faktiskt har visat så stort jaktintresse trots alla jaktraser i henne.

Tycker det är lite synd att vi med blandraser inte får tävla alla grenar även bruksgrenar. Inte för att jag har behovet för att hon ska gå i avel eller något utan bara för att man kanske är duktig och tycker det är kul

viltspår gör normalt inte hunden mer benägen att dra efter vilt, så det behöver du inte oroa dig för. vill du tävla i någon form av personspår med blandras så är det bevakning som gäller. men det kräver ju mycket mer av dig som förare, och er som ekipage.

viltspår gör normalt inte hunden mer benägen att dra efter vilt, så det behöver du inte oroa dig för. vill du tävla i någon form av personspår med blandras så är det bevakning som gäller. men det kräver ju mycket mer av dig som förare, och er som ekipage.

OKej även om de har mycket jakt i sig? Ännu så länge "jagar" hon bara det som flyger vilket iofs inte är så konstigt kanske.

Vi får se vad som händer och fötter. Blir förmodligen aldrig något tävlan i alla fall.

Vad är det för raser i henne? *nyfiken*

Schäfer, Tollare, Terveruens och 6½% Flat

En härlig blandning och en underbar hund som helt perfekt gillar både fart och fläkt men som nu när våra barn är sjuka likagärna mest ligger och slöar

retrievers är inte jakthundar i den meningen att de drar på allt vilt. de ska hämta redan skjutet vilt, alltså inte sådant som fortfarande springer. av raserna som är i den tror jag det är schäfern som ger störst jaktlust på levande vilt.

retrievers är inte jakthundar i den meningen att de drar på allt vilt. de ska hämta redan skjutet vilt, alltså inte sådant som fortfarande springer. av raserna som är i den tror jag det är schäfern som ger störst jaktlust på levande vilt.

Hmm det har du rätt i.

Så ni tror inte det skulle trigga hennes jaktinstinkter och hon tränade eftersök?

nej ;). snarare tvärtom. hunden ska ju spåra på ett bestämt spår som du har valt och den kommer ganska snart att lära sig att sortera bort de andra spåren till förmån för det du har valt. dessutom använder man oftast blod från kossor, för det är billigast och enkelt att få tag på, och klöven är ju sällan helt purfärsk = det luktar säkert helt annorlunda än färska spår.

Hmm det har du rätt i.

Så ni tror inte det skulle trigga hennes jaktinstinkter och hon tränade eftersök?

Jag tycker inte att man ska vara rädd för att "trigga" vissa beteenden genom träning. Då får man under kontrollerade former se hur ens hund reagerar i de situationerna och kan arbeta med sin hund och ha kontroll.

Jag jagar inte med min hund och innan jag började träna viltspår och eftersök var han helt omöjlig att kontrollera vad det gällde just jaktinsitinkterna. Han kunde dra efter exempelvis sädesärlor på stranden och det var ingen hejd på honom. Innan någon höjer pekfinger och påtalar "koppla hunden" - han var kopplad, med lina, han släpade mig 15m då jag låg raklång i sanden och jag har ärr i handen efter linan, trots arbetshandskar. :cool:

Vi tränar som sagt nu och han har inga problem med att släppa fåglar, rådjur mm nu, det enda som är problematiskt fortfarande är kaniner men de är vad jag har förstått, helt oemotståndliga om man är weimaran.

Men jag tror som sagt att man inte ska vara rädd för att träna och ha kontroll över det som man är orolig för när det gäller ens hund. Bättre att veta vad man har och ha kontroll än att få obehagliga överraskningar.

Okej tack för svaren!

Just nu är hon lätt att bryta om hon skulle hoppa iväg på något men då kanske det egentligen är bättre att träna för att få ännu mer kontroll över henne.

Tåls att tänkas på. Hon älskar ju att gå med nosen i backen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 843
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 089
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
788
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka