Funderar på potta/blöjor/tygblöjor!

Elinkan

Trådstartare
Dottern, 21 månader, har blivit torr nu under julledigheten och kissar på pottan :love: Jag behöver väl inte säga att jag är stolt som en tupp.

Men vidare till mina funderingar. Det är ju inte helt hundra stabilt utan hon kräver ju ganska mycket påminnelser och övervakning. Hon säger att hon är nödig och då är det bara att följa med så kissar hon. Problemet jag är lite orolig för är nu när hon börjar på dagis igen efter ledigheten. Min förhoppning är ju givetvis att vi kan hålla i det här men jag misstänker att det kanske bli tufft på dagis.
Hon vill inte heller bajsa på pottan. Vilket är helt OK (vill jag bara förtydliga) men hon säger inte heller till när hon är bajsnödig så man hinner sätta på en blöja utan hon smyger undan och så blir det ju en pinsam olycka.

Nu funderar jag lite på om tygblöjor skulle kunna passa henne på dagis. För jag vill ju att hon ska fortsätta kissa på pottan! Det finns något som jag sett heter trainingpants. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Det vore ju hemskt om hon tappade lusten när hon är så duktig. :(

Det vore super att få era erfarenhete, det finns ju dels ni som jobbar på förskola som kanske kan ge mig lite tips för hur ni brukar göra med "nytorra" barn och ni som har tygblöjor!

Sv: Funderar på potta/blöjor/tygblöjor!

Jag jobbar på förskola. Vi brukar bara tycka "ta med en massa extra trosor/kalsonger" (och självklart också extra långbyxor och strumpor) :)! Sedan påminner vi ofta, sätter barnet på toaletten/pottan när vi byter på de andra barnen etc. Olyckor händer ju då och då, men då är det bara att byta kläder och så fortsätter man som om ingenting hade hänt!

Jag tror det skulle funka toppen, om det inte vore för att hon tycker det är lite "skämmigt" att bajsa!
Man vill ju inte hon ska hamna i pinsamheter som gör att hon kniper och får mentala "bajs-stopp"?

Det är knepigt med sånt här tycker jag, hon är ju ganska lite än dessutom!

Men kan hon inte ha blöja ändå?
Hon kan kanske säga till när hon behöver kissa och ta av blöjan som ett par vanliga trosor?
Bara en tanke, vet ju inte alls om det kan fungera =)
Lycka till i vilket fall, vad roligt att hon har kommit igång med kissandet utan blöja!!

Det är stor skillnad på att vara torr hemma och på förskolan. På förskolan går allt i ett annat tempo och man glömmer lätt bort att kissa när man leker så bli inte besviken på bakslag.

Glöm inte bort blöja vid utevistelse så inte vinterskorna blir förstörda.

Armani__: Problemet är att hon kissar i blöjan om hon har den på sig, är bara torr om hon har trosor!

Brandgul: Jag är ju beredd på exakt det du skriver och jag kommer inte bli alls besviken, allt det här känns bara som en ljuvlig bonus. Men det värsta som kan hända är ju att hon tycker det är pinsamt och att det blir jobbigt. Dessutom känns det ju lite tråkigt att släppa hennes fina framsteg. Jag ska prata med personalen när hon börjar igen på torsdag så får vi se. Jag har nog tänkt att hon ska ha blöja ute och när hon sover för hon är inte "sov-torr" än!

sovtorr styrs av ett hormon och inte av viljan så det kan gå i olika takt!!

Aha, det viste jag inte! Dessutom klämmmer hon i sig en flaska välling innan sovdags så det dröjer nog ett tag ;)

Tygblöjor tror jag varken gör från eller till nu.

Vår pojke har varit blöjfri hemma i några månader, men har blöjor på dagis. Det funkar ganska bra. Efter en period med långa dagis-dagar händer det att han glömmer bort att han är utan blöja hemma. Men efter en kiss i byxan kommer han ihåg skillnaden.

Vad vill din dotter själv? Vill hon ha blöja på dagis, eller vill hon vara blöjfri även där? Jag tror det blir minst pinsamheter om hon känner att allt är tillåtet. Vår pojke vill t ex ibland plötsligt ha blöja igen, ofta efter att han råkat kissa nånstans där han märker att det blir mycket besvär för oss med tvätt och sånt. Det är så himla lätt hänt att de känner det som ett misslyckande, trots att man verkligen anstränger sig för att inte göra någon grej av det.

Hon var första dagen på dagis idag efter julledighet och hon ville inte ha trosor utan blöja! Så det får hon ha nu!
Däremot kör vi på som vanligt hemma!

Tack för bra råd!

Knapplån

Nu är ju din dotter så himla mycket mindre än min (då 2,5), men jag tänkte ändå skriva lite. Min dotter slutade med blöja i höstas på initiativ från dagis (det var flera som hade åldern inne och var mogna), så de tog helt enkelt bort blöjorna inomhus. Vi började då samtidigt hemma. Det tog några veckor så var det helt färdigt. MEN min dotter har aldrig bajsat på dagis sedan dess (går i och för sig halvtid bara) - tycker faktiskt inte att det är ett problem att hon uppenbarligen håller sig (tror hon gör det omedvetet, för här hemma är det hyfsat bråttom när hon känner att hon är bajsnödig).

Nu har det ju det löst sig för er genom att hon har blöja på dagis, men jag vill bara skriva att det nog ändå inte är hela världen om hon väljer att hålla så på dagis, har hört om flera barn som gör så...

Lycka till med fortsättningen!

Det där var intressant!! Hade jag ingen aning om.

Sonen är äldre (3 i april) och han har precis nu börjat vara utan blöja på dagis. Hemma har han varit utan ett tag. Han var nästan torr runt 2 år, men sen kom 6 månader eller mer när han tvärvägrade så det var inte mer med det. Nu har vi köpt en toaring som han är väldigt förtjust i, lägger själv på toan osv. Pottan drog han runt i lägenheten, ville sitta där vi var så när man åt middag kunde han komma mitt i och sätta sig och bajsa:D. Tur att man inte är finkänslig.....

Nåja, det försvann ju nu iom toaringen.

Fortsätter det länge kallasa man för sängvätare och det har ju alla hört talas om :p

Kan skriva mer om hur hormonet fungerar, men nu måste jag börja laga mat...

Ja det är nog vanligt. Det verkar ha släppt lite för henne på dagis men hon verkar kunna hålla sig ganska länge. Vi testar oss fram och ser vad som kan passa bra.
Hon tycker det är lite läskigt att bajsa så jag tror det är en liten övergångperiod nu. För hon tycker det är ännu äckligare när det kommer i blöjan och nog kladdar lite. Vi har en superrolig och pedagogiskt bajsbok oxå :P Den är väldigt populär!

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn I oktober var våran 3 åriga son jätteduktig, plötsligt började han säga till när han var kissanödig, trots att han hade blöjor på sig...
Svar
4
· Visningar
2 528
Senast: Carolus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur