Bukefalos 28 år!

Funderat över sterotypa bettenden

angelaL

Trådstartare
Jag har jobbat i mànga olika stallar och med mycket olika typer av hástar i flera olika länder och vad som slàr mig är hur mycket hásthàllningen skilljer sig fràn plats till plats och stall till stall.

när jag gick naturbruksgymnasium trode jag att det bara GICK att fodra hästarna pà ett sätt. Hö tre till fyra gànger om dagen och tillskott med kraftfoder ut efter arbete. Vilket är korrekt om man fodrar efter boken.

Men jag tycker att även fast vi i Sverige generellt sátt fodrar i dessa ovanför nämda former och har hästarna i hagen hela dagen sà har hästarna ganska mycket sterotypa bettenden. Lite värre är det nog generällt sätt med ridskolehästarna, som jag upplevt det i alla fall.

Men nu jobbar jag i Spanien, och hära gör de tvärt emot (oftast) fodrar hö tvà gànger om dagen och kraftfoder tvà till tre gànger. (jag gillar det inte riktigt men med tràkiga chefer màste man ta seden dit man kommer :crazy:)
Dessutom är det inte sà ofta man har uppstallade hästar som fàr komma ut i hagen varje dag och om de fàr komma ut gàr de oftast ensamma.

I stallet där jag jobbar har vi just nu 13 uppstallade hästar, vi har en häst som har ett válldigt lindrigt steriotypt beteende, den krubbiter nàgra gànger när den kommigt in fràn hagen (där den fasktiskt gàr med en kommpis, de ända hästarna i stallet som gàr tillsammans). Dessutom spenderar den hästen oftast hela dagarna i hagen.

Sà egentligen borde ju den hásten vara mest "nöjd", ute och äter hela dagen tillsammans med sin kommpis.

Ifs är det en sak som skilljer den hära hästen fràn de andra, den blir riden av amatörer lite dà och dà och stressar mycket vid ridning.
Sà jag kan inte se det pà nàgot annat sätt än att stress vid ridning kan skapa steriotypa beetenden, speciellt när hästen blir stressig eftersom den är dàligt riden.

Vet egentligen inte vad som är fràgan och vad som är svaret, filosofi. Hur upplever ni steriotypa beetenden och om ni har en häst med steriotypt beetende vad upplever ni är orsaken?
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Jag upplever att det handlar mer om stress än till exempel uttråkning. Jag tycker det är relativt vanligt att man på ridskolor hittar hästar som krubbiter, snappar luft etc. Dessa får ju ofta gå ute hela förmiddagarna och sen gå ett par tre lektioner om dagen, så rörelse är det ju ingen brist på. Men däremot en ganska stressig miljö som det ju kan bli med många barn och yngre i stallarna.

Jag hade praktik i Hovstallet i våras. Där tränas hästarna ungefär en timme om dagen (dressyr i ridhuset, uteritt eller körning på djurgården), de går sen i skrittmaskin en timme på eftermiddagen. Resten av dygnet står de på box, men det var inte EN av 17 hästar som hade några stereotypa beteenden. De hade en lugn miljö i stallet, stora öppna boxar där hästarna hade bra koll på allting, så det var knappast stressigt.

Jag vet en treåring i ett travstall som krubbiter ganska mycket. Där kan jag ärligt talat inte hitta någon anledning till detta. Han har fri tillgång på hösilage dygnet runt, står i uteboxlänga där det inte är mycket spring, han ser ändå mycket runt omkring sig, trivs med grannen, är ute i hage varje dag och tränas ordentligt. Han har tydligen krubbitit sen han gick på lösdrift som ettåring. Ibland finns det väl ingen direkt anledning till det helt enkelt.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Jag tror inte man kan förenkla riktigt så mycket. ATt hästarna där i Spanien inte visar steroptypa betenden i just det stallet kan ju bero på att hästar som gör det skickas någon annanstans.

Däremot är det ju belagt att stress kan skapa överslagsbeteenden/stereotypa beteenden, men jag tycker inte man på den där informationen kan säga det är ridningen. Kanske den där hästen känner av sin mage och därför krubbiter. Eller upplever stress av att tas in från hagen och veta att den ska stå inne till nästa dag och därför krubbiter, eller... Eller så biter den av gammal vana.

Jag har haft två med stereotypa beteenden. Den första var krubbitare. Det var den redan när den köptes, och den fortsatte med det oavsett. Inne, ute, ridning, inte ridning. Det hade blivit en olat alltså, som var kvar fast orsaken var borta.

Den andra var ett sto, en egen uppfödning, som efter en boxvila som liten började boxvandra inne om hon stod inne för länge. Ju längre hon stod inne ju värre vandrade hon. Där var det enligt min amatörteori stressen över att 'vara orolig hon inte skulle få gå ut. Hon vandrade oavsett var hon var i för miljö, och oavsett vila eller ej, oavsett fri mat eller ej. DÄREMOT så när hon var dräktig så vandrade hon inte ett steg (!). Trots att hon stod 2 veckor på boxvila.

Ett stereotypt beteende uppkommer ju alltid av stress, det är en överslagshandling för att lätta på stressen, att hantera en situation som eg är 'för mycket' för hästen. Men vad det är i grunden kan vara ett detektivarbete, och har det blivit ett inrotat beteende som självbelönar så kan det fortsätta även när anledningen är borta.

Så det är enligt mig utan att veta 'hela historien' omöjligt säga varför den hästen i 'ditt' stall biter.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Den andra var ett sto, en egen uppfödning, som efter en boxvila som liten började boxvandra inne om hon stod inne för länge.

Intressant! Det finns en studie på unghästar som stallats upp i box. Där fick flertalet som stod ensamma beteendestörningar. Finns mer om det här.

Visser, E.K., Ellis, A.D. & van Reenen, C.G. 2008. The effect of two different housing conditions on the welfare of young horses stabled for the first time. Applied Animal Behaviour Science 114 (2008) p. 521 - 533.

Beteendestörningar kan ju som sagt bero på många saker och ett enskilt stall är ju svårt att uttala sig om. Eftersom det delvis är ärftligt också så kan ju faktiskt olika raser skilja sig (jag tänker på skillnad mellan länder). Det är däremot inte helt odiskutabelt att flera utfodringstillfällen är positivt just ur beteendesynpunkt. Själva utfodringstillfället i sig är ju ett stressmoment vilket kan göra att frekvensen av beteendestörningar ökar med ökat antal utfodringstillfällen. Som vanligt är det väl snarare hur lång ättid och hur långa ätuppehåll hästen har som man bör prata om snarare än hur många gånger den får foder. Längst ner på den här sidan finns länkar till fler studier om beteendestörningar.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Jo, hur många gånger man fodrar är ju inte det avgörande, utan precis som du säger hur länge maten räcker och tuggtid. Jag vet att man konstaterat att fodra 15 ggr per dag, ofta men i små givor, var sämre än att ge färre men större mål.

Stoet i fråga är 'uppfödd' med box. Hon är som sagt förr här, och förutom bete och så har hon varit nattuppstallad sen hon var liten. Inga problem. Inga problem stå inne någon dag pga t ex extremväder eller liknande heller. Sen när hon var 1½ skadade hon sig och fick boxvila, med sällskap, i utebox på dagen och inne i stall nattetid. Inga som helst problem det heller.

Sen när hon var drygt 2 fick hon en kort boxvila igen, med sällskap även nu. Då började hon vandra efter några dgar, ganska lite vandring, men fick genast sjukhage istället. Men sen var det klippt. Om hon stod inne mer än 8 h och/eller om maten inte räckte hela tiden hon stod inne så vandrade hon. Boxvila var i princip bara att glömma, hon vandrade mellan tuggorna tom. Minns när hon hade sin lednära sårskada och stod på klinik och de ringde och nästan grät och undrade hur fort jag kunde hämta henne. Hon TRAVADE runt i boxen då. De hade provat box med fönster, box utan fönster, sällskap, inte sällskap, annat sällskap, hörnbox, mittenbox, livligt stall, lugnt stall - men nä. Såfort de tog ut henne på gången var hon stencool och lugn, men som de sa 'vi kan ju inte stå med henne på gången hela tiden'. Det var generellt en MYCKET cool och lugn häst btw.

Tiden gick men beteendet var detsamma. Boxvila var bara att glömma, och bara KORTA nätter inne. Jag provade ALLT, från boxleksaker, boxbyte, örttillskott, lugnande tillskott etc men inte mer än att det ibland var lite bättre, ibland sämre.

Sen betäcktes hon som 3-åring, i juni. Jag visste redan innan UL att hon mest troligt var dräktig, det strålade om henne (mamma hennes var likadan just på att verkligen stråla när hon var dräktig). Var sommarbete så de stod ju inte inne så mkt, men sen på hösten började en ink på ögonlocket växa lavinartat och hon fick opereras. Stod i samband med det 2 v på klinik, på box. Hon stod där i sin box och mööös, utan att gå ett enda varv. Tyvärr kastade hon fostret på dygn 99 inne på kliniken, strax innan 'hemgång' (hon kom inte hem utan till konvstall, men sak samma). En vecka efter kastningen började hon boxvandra igen.

Hon togs bort 4 år gammal tyvärr, men jag diskuterade seriöst med vet om att hormonspruta henne (kulor var förbjudet då), och se om det gav samma effekt som dräktig. Vi hann aldrig prova dock.

Hon är tack och lov den första och hitills enda som visat minsta boxvandrartendens ens, oavsett ålder och boxvila etc. För fy så JAG led med henne, och dessutom blev mina nerver helt förstörda av beteendet med, det är (liksom alla stereotypier) ett extremt enerverande beteende.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Självklart är det omöjligt att säga varför en häst krubbiter men man kan alltid fundera pà orsaken.

DEssutom, visst de säljer unghástarna i stallet där jag jobbade men de bryr sig inte ett jota om en häst krubbiter el inte.

Fast pà stallet stàr det tvà kroniskt halta hingstar, en av dem kommer ut ca 4 gànger i veckan och blir promenerad.
Det làter ju som djurplàgeri direkt eller hur. Men hästen är glad, lungn, älskar att komma ut men hoppar och stutsar inte. Den har lixom accepterat sitt "handikapp".

Vet inte om det är sà att fodringsrutinerna leder till mindre stress jag vet att det är dàligt att fodra lite och ofta.
Men det var ju just det jag gjorde, pà morgonen fàr de havre utefter ingen foderstat men den fodringen varken stilar hunger eller behov av att tugga.

fast sedan när jag fodrar hö och halm, (el halm och havrehalm, de äter inte hö) sà ger jag ju dem mycket sà att de har att äta största delen av dagen och mànga av hástarna har halm rester kvar i boxen pà morgonen, de stàr dessutom pà ett spàn som har bàde stora (1 dm lànga och 1 breda) hyvlade flan och smà. DE äter de stora hyvlade spânbitarna oxà. Sedan sà äter nâgra av hästarna de lite av sin spillning oxà.

Men jag màste nog säga att en hást som stor i ett stort lungt stall med hyffsad utfodring som är bra riden i regel inte fàr steriotypa bettenden i samma utsträckning som tex ridskolehästar.

Ja som de pà hovstallet har 17 uppstalalde hästar, välomhändertagna utan steriotypa bettenden. Pà den senaste ridskolan där jag jobbade hade de ca 20 hästar och flera med striotypa beetenden.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

DE äter de stora hyvlade spânbitarna oxà. Sedan sà äter nâgra av hästarna de lite av sin spillning oxà.

Men jag màste nog säga att en hást som stor i ett stort lungt stall med hyffsad utfodring som är bra riden i regel inte fàr steriotypa bettenden i samma utsträckning som tex ridskolehästar.

Ja som de pà hovstallet har 17 uppstalalde hästar, välomhändertagna utan steriotypa bettenden. Pà den senaste ridskolan där jag jobbade hade de ca 20 hästar och flera med striotypa beetenden.

Det fetmarkerade är enligt mig ett tydligt tecken på att hästarna inte mår bra av hur det är. Nu vet jag att du inte kan påverka det, så inte skäll på dig så, men..

Men det är ju STOR skillnad på hovstallet etc och en ridskola. Ridskolan är en väldigt rörig miljö som kan vara för stressig för många hästar. Om många hästar på en ridskola har stereotypa beteenden bör de dock de över rutiner/utfodring/stimulans alt vad de har för hästar i verksamheten. Ridskola passar INTE alla hästar.

De 2 ridskolor jag red på när jag var yngre så det fanns kanske EN häst med dylikt beteende. Så, jag anser inte det är normalt att ha en högre andel hästar med avvikande beteende på en ridskola än i ett privatstall.

Kom på en sak, jag hade ett kblsto, som när vi flyttade till ett annat stall där de bara gick ute 9-14.30 inom en vecka började dra med tänderna på gallret när hon stod inne. Aldrig gjort innan, aldrig gjort efter (vi flyttade efter 10 dagar). Den stallmiljön var fel för henne, även om de andra hästarna iaf på ytan var utmärkt harmoniska och välmående.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Nä jag hàller med dig att äta skit det är inte bra. Beror pà att de fàtt för lite stràfoder. Men det är en ovanna svâr att ändra pà öven om de pà nytt fâr tillräckligt med stràfoder.

De stora spànbitarna tycker jag däremot inte att det är dàligt att de äter av, kan liknas med att gnaga pà bark, även om barken inehâller näringsämnen som spànet saknar.

Visst man kan inte gämföra miljön pà hovstallet eller en välskött tävling stall med en ridskola.

Men varör jag vill understryka skillnaden pà betendet hos hästarna pà en ridskola eller ett tävlingstall är för att jag förut i min ungdom och okunnighet trode att hästarna i ett tävlingstall for illa av pressen att inte visstas i hage med massa andra hästar, stà med täcke pà och inte làta dem vara hästar i den meningen att de fàr gà ut i rusk och regn i en flock.

Det är välldigt onaturligt för hästarna att leva i box, gà i skrittmaskin och vara ensam i hagen.

Men de intressanta att de högpresterande hästarna med det vad för en häst är en fullkomligt onaturlig miljö màr i regel välldigt bra. Lugna, självsäkra, presterande och lyckliga. I alla fall som jag funnigt det.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Fast jag tycker inte riktigt man kan bedöma så. Det man kan säga av att titta in ett stall du beskriver är att de INDIVIDERNA mår bra etc TROTS.. Man kan inte varken säga tack vare, eller att det är allmängiltigt för alla hästar. Och där är ju exakt samma sak som en ridskola, du kan se vilka individer om mår bra etc trots ridskolemiljön.

Hästar är extremt anpassningsbara djur generellt. Och förbenat snälla. Min fblvalack var en sån du skulle kunnat stalla upp varsomhelst. Han skulle se välmående och harmonisk ut oavsett om han stod inne 24/7 eller om han fick gå på lösdrift 24/7 och allt däremellan. Han var en väldigt 'tolerant' häst helt enkelt. Det betydde dock inte att han trivdes 'lika bra' med att stå inne 24/7 som att gå ute 24/7, men han helt enkelt 'accepterade läget' istället för att med stora bokstäver tala om vad han tyckte om att stå inne 24/7.

Medan andra hästar skulle 'skrika' ut sitt missnöje så högljutt att en döv inte kunde missa det.

Dvs, hästarna kan vara precis lika 'påverkade', men den ena visar ingenting, den andra skaffar sig sjutton nya ovanor, den tredje väsnas och far om och den fjärde står längst in i sin box tyst och still (passiv hanterare). ALLA kan uppleva exakt samma grad av stress, men de tål dels stressen olika, och ffa HANTERAR de den olika.

Och gnaga bark i all ära, javisst. Men när de äter pga TS-brist och eller tuggtidsbrist t ex så är ju själva anledningen dålig fastän beteendet i sig inte är onaturligt. Lite jmf med om en häst tuggar på boxväggarna för den har tråkigt, så även om äta trä är normalt, och den inte har TS-brist/tiggtidsbrist så är grunden till beteendet (uttråkning) negativt även om beteendet är okej.

Den häst som med mycket utevistelse i bra flock och stimulerande hagar, fri tillgång på grovfoder etc ÄNDÅ äter trä - ja där är beteendet endera fullt normalt rakt igenom, eller bara en kvarhängande olat sen den tid då det fanns anledning.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Jag förvånas oxå över att hästar som knappt får någon utevistelse och har en foderstat som enligt svenska mått mätt är helt uppåt väggarna, kan verka så harmoniska och nöjda. Men det kanske har med att man anpassar hästaveln efter vad man tror är den rätta hästmiljön?
Jag hade en häst som var mer vild än tam, såg ingen vits med att stå inne för länge. Ingen häst man ville ha på boxvila om man säger så..
Hade det dessutom kombinerats med en foderstat baserat på energirikt kraftfoder hade man konstruerat en mördarmaskin.
Sådana hästar kanske har sållats bort i de länder där hagar är främmande i hästsammanhang.
Men om man bortser från det psykiska, så är jag rätt säker på att stillastående hästar som tränas 1 timme om dagen (om de har tur) och laddas med kraftfoder ser inge vidare ut på insidan...
De är trots allt djur som utvecklats för att röra på sig långa sträckor varje dag och äta gräs.
 
Sv: Funderat över sterotypa bettenden

Nä jag hâller helt med dig, Hästar är värkligen anpassningsbara men fortfarande vane djur, inte kan man sláppa ut en häst som inte fàtt varit i hagen gör man de sà blir de oftast tokiga och nervösa och skadar sig själva eftersom de är i fel miljö, eller i en ovan miljö som egentligen är den rätta...

De är även sà förbaskat snälla, oftast mycket snällare án vad de borde vara. Jobbar även fast de är halt eller har ont och mànga gànger utan att protestera. Eller àtminstonde utan att protestera för ett otränat öga, men för ett tränat öga sà blir en del problem uppenbara direkt.

Nä hade jag fàtt bestámma skulel alla hästar gà i hage, ha fina stallar bra utfodring, osv osv.
 

Liknande trådar

Träning Tràden för oss som har lusitano eller P.R.E. Diskutera hur det gàr i träningen och lägga in lite fina bilder oxà Jag jobbar pà ett...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äldre hund äter valpfoder
  • Arg och stressad katt
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp