fundering om medicinering

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en reumatisk sjukdom, som diagnosticerades för typ 15 år sedan. Det har hittills fungerat bra att hålla värken borta med dagligt intag av värktabletter - paracetamol+diklofenak (+ omeprazol för att rädda magen...) Jag har, såvitt jag vet, provat samtliga tillgängliga NSAID-substanser på marknaden, men ingen har haft ens i närheten av så bra effekt som diklofenak.

I sommar har det skrivits en del i media om just diklofenak, som kommer tas bort från receptfria sortimentet pga biverkningar.
1574365915556.png


Detta har fått mig att börja fundera. Jag har gått på diklofenak i princip dagligen i snart 15 år, varav periodvis maxdos.
Med vetskap om att jag har både en morbror och morfar som dött knall och fall av massiva hjärtinfarkter, så känns det lite som att jag verkligen skulle behöva fundera på att hitta en annan medicinering. :arghh:
Jag ska kontakta min läkare och ta diskussionen, självklart!
Men, med detta dagboksinlägg söker jag efter infallsvinklar, vilka frågor jag ska ställa till läkaren... Så, kommentera gärna om du kan hjälpa mig att vrida och vända på den här frågan.
Jag önskar att jag hade en läkare som jag kunde bolla hit och dit med, men jag har träffat olika läkare varje gång de senaste åren och hamnar man hos fel läkare är möjligheten till diskussion obefintlig. Plus att den tid man har hos läkaren är ganska kort...

Nåja, de frågor jag själv har kommit på fram till nu är typ:
  • Ska jag göra ett nytt försök att leta bland NSAID-preparaten och hitta vilken som är "näst bäst"? Och finna mig i att leva med lite mer smärta. (vissa av dem är på riktigt fullt jämförbara med sockerpiller för mig...)
    Följdfrågan är då - har även övriga nsaid hjärt-kärl-besvär som biverkning? Bör jag kanske undvika dem helt?
  • Är min sjukdomsbild tillräcklig för att ge sig på någon form av biologiska bromsmediciner? Och vilken typ av biverkningar har de? Är det mindre riskfyllt än med nuvarande medicinering?
    Är min fundering om diklofenak/hjärtkärlbesvär ett tillräckligt gott skäl för att gå över till biologiska stridsmedel? (🤪) Även om ledbesvären kanske inte är tillräckligt besvärliga för att ta det steget...
Finns det fler infallsvinklar att vrida och vända på?
 

Har en reumatisk sjukdom, som diagnosticerades för typ 15 år sedan. Det har hittills fungerat bra att hålla värken borta med dagligt intag av värktabletter - paracetamol+diklofenak (+ omeprazol för att rädda magen...) Jag har, såvitt jag vet, provat samtliga tillgängliga NSAID-substanser på marknaden, men ingen har haft ens i närheten av så bra effekt som diklofenak.

I sommar har det skrivits en del i media om just diklofenak, som kommer tas bort från receptfria sortimentet pga biverkningar.
Visa bifogad fil 40145

Detta har fått mig att börja fundera. Jag har gått på diklofenak i princip dagligen i snart 15 år, varav periodvis maxdos.
Med vetskap om att jag har både en morbror och morfar som dött knall och fall av massiva hjärtinfarkter, så känns det lite som att jag verkligen skulle behöva fundera på att hitta en annan medicinering. :arghh:
Jag ska kontakta min läkare och ta diskussionen, självklart!
Men, med detta dagboksinlägg söker jag efter infallsvinklar, vilka frågor jag ska ställa till läkaren... Så, kommentera gärna om du kan hjälpa mig att vrida och vända på den här frågan.
Jag önskar att jag hade en läkare som jag kunde bolla hit och dit med, men jag har träffat olika läkare varje gång de senaste åren och hamnar man hos fel läkare är möjligheten till diskussion obefintlig. Plus att den tid man har hos läkaren är ganska kort...

Nåja, de frågor jag själv har kommit på fram till nu är typ:
  • Ska jag göra ett nytt försök att leta bland NSAID-preparaten och hitta vilken som är "näst bäst"? Och finna mig i att leva med lite mer smärta. (vissa av dem är på riktigt fullt jämförbara med sockerpiller för mig...)
    Följdfrågan är då - har även övriga nsaid hjärt-kärl-besvär som biverkning? Bör jag kanske undvika dem helt?
  • Är min sjukdomsbild tillräcklig för att ge sig på någon form av biologiska bromsmediciner? Och vilken typ av biverkningar har de? Är det mindre riskfyllt än med nuvarande medicinering?
    Är min fundering om diklofenak/hjärtkärlbesvär ett tillräckligt gott skäl för att gå över till biologiska stridsmedel? (🤪) Även om ledbesvären kanske inte är tillräckligt besvärliga för att ta det steget...
Finns det fler infallsvinklar att vrida och vända på?
Har du kontakt med reumatolog?
 
Det finns ju massor av reumatiska sjukdomar med sin specifika behandling och jag vet ju inte vilken du har så det jag säger kanske inte är relevant för dig. Har själv nyligen blivit diagnostiserad med ledgångsreumatism och efter vad jag fått veta så ska bromsmediciner (förstahandsvalet är metotrexat sägs det) sättas in så fort som möjligt för att bromsa leddestruktionen. Att år efter år bara gå på nsaid är absolut inte rekommenderat för ledgångsreumatism iaf. Men ja. Rekommendationerna kanske är annorlunda för din sjukdom. Oavsett så ska du inte gå runt och ha ont om det går att undvika.
 
Det finns ju massor av reumatiska sjukdomar med sin specifika behandling och jag vet ju inte vilken du har så det jag säger kanske inte är relevant för dig. Har själv nyligen blivit diagnostiserad med ledgångsreumatism och efter vad jag fått veta så ska bromsmediciner (förstahandsvalet är metotrexat sägs det) sättas in så fort som möjligt för att bromsa leddestruktionen. Att år efter år bara gå på nsaid är absolut inte rekommenderat för ledgångsreumatism iaf. Men ja. Rekommendationerna kanske är annorlunda för din sjukdom. Oavsett så ska du inte gå runt och ha ont om det går att undvika.
Jag är mer ute efter vilka frågor jag ska ställa till läkaren för att få bra svar på hur man ska förhålla sig till medicineringen. Därför spelar det ingen roll vilken den specifika diagnosen är.
Men det är korrekt, jag har ingen pågående nedbrytning av ledbrosk utan "bara" ont, typ. Det är det främsta skälet till att jag inte äter några bromsmediciner.
(jag testade Salazopyrin i tidernas begynnelse, fick sluta efter första provtagningen efter 2 veckor, då levervärdena direkt gick i höjden... Har även gjort ett halvhjärtat försök med metitrexat, men avbröt det efter ett par månader pga att jag mådde så dåligt av dem + att vi egentligen inte trodde att de skulle hjälpa mig...)
 
Du har väl redan skrivit frågorna. Men jag hade nog tänkt så här.

Det finns en historik av hjärt-kärlsjukdom i familjen, du har läst på om NSAID preparatet du har och vill ha en diskussion om alternativa behandlingsformer.

Det finns flertalet olika biologiska preparat och min erfarenhet är från gastrosidan men preparaten vi använder är till största delen samma. Majoriteten av dem har symtom från övre luftvägar som vanligaste biverkan, ledvärk och lite influensaliknande symtom kan också förekomma.
 
Du har väl redan skrivit frågorna. Men jag hade nog tänkt så här.

Det finns en historik av hjärt-kärlsjukdom i familjen, du har läst på om NSAID preparatet du har och vill ha en diskussion om alternativa behandlingsformer.

Det finns flertalet olika biologiska preparat och min erfarenhet är från gastrosidan men preparaten vi använder är till största delen samma. Majoriteten av dem har symtom från övre luftvägar som vanligaste biverkan, ledvärk och lite influensaliknande symtom kan också förekomma.
Det jag fiskar efter är om det finns någon mer relevant fråga jag bör ställa, som jag själv inte tänkt på...
 
Har en reumatisk sjukdom, som diagnosticerades för typ 15 år sedan. Det har hittills fungerat bra att hålla värken borta med dagligt intag av värktabletter - paracetamol+diklofenak (+ omeprazol för att rädda magen...) Jag har, såvitt jag vet, provat samtliga tillgängliga NSAID-substanser på marknaden, men ingen har haft ens i närheten av så bra effekt som diklofenak.

I sommar har det skrivits en del i media om just diklofenak, som kommer tas bort från receptfria sortimentet pga biverkningar.
Visa bifogad fil 40145

Detta har fått mig att börja fundera. Jag har gått på diklofenak i princip dagligen i snart 15 år, varav periodvis maxdos.
Med vetskap om att jag har både en morbror och morfar som dött knall och fall av massiva hjärtinfarkter, så känns det lite som att jag verkligen skulle behöva fundera på att hitta en annan medicinering. :arghh:
Jag ska kontakta min läkare och ta diskussionen, självklart!
Men, med detta dagboksinlägg söker jag efter infallsvinklar, vilka frågor jag ska ställa till läkaren... Så, kommentera gärna om du kan hjälpa mig att vrida och vända på den här frågan.
Jag önskar att jag hade en läkare som jag kunde bolla hit och dit med, men jag har träffat olika läkare varje gång de senaste åren och hamnar man hos fel läkare är möjligheten till diskussion obefintlig. Plus att den tid man har hos läkaren är ganska kort...

Nåja, de frågor jag själv har kommit på fram till nu är typ:
  • Ska jag göra ett nytt försök att leta bland NSAID-preparaten och hitta vilken som är "näst bäst"? Och finna mig i att leva med lite mer smärta. (vissa av dem är på riktigt fullt jämförbara med sockerpiller för mig...)
    Följdfrågan är då - har även övriga nsaid hjärt-kärl-besvär som biverkning? Bör jag kanske undvika dem helt?
  • Är min sjukdomsbild tillräcklig för att ge sig på någon form av biologiska bromsmediciner? Och vilken typ av biverkningar har de? Är det mindre riskfyllt än med nuvarande medicinering?
    Är min fundering om diklofenak/hjärtkärlbesvär ett tillräckligt gott skäl för att gå över till biologiska stridsmedel? (🤪) Även om ledbesvären kanske inte är tillräckligt besvärliga för att ta det steget...
Finns det fler infallsvinklar att vrida och vända på?
Nu har jag inte alls kommit så långt att jag har någon som helst insikt i medicineringsrekommendationerna kring din sjukdom men jag kan hålla en liten utläggning om NSAID.

Vilka biverkningar som ett NSAID-preparat har beror lite på vilken COX-receptor de ska vara mest selektiva för och hur. (COX är själva enzymet som tillverkar de prostaglandiner som är med och orsakar inflammation/smärta. NSAID-preparat binder in till COX-receptorn för att minska enzymproduktionen.) Det man vill uppnå med NSAID är alltså att hämma prostaglandinbildning som är det som ger ökad smärtsignalering och inflammation.

Det finns två varianter av COX; COX-1 och COX-2. De finns i sin tur på lite olika ställen i kroppen och i olika typer av celler vilket kan ge olika former av bieffekter när man försöker medicinera. Både orsakat av obalans mellan de olika enzymvarianterna och att läkemedlen påverkar andra delar i kroppen än där man egentligen har ont. Diklofenak är en av få COX-2 selektiva substanser vilket har ansetts kunna leda till mindre problem med magen om man äter medicinen länge. Tyvärr verkar det också påverka blodets levringsförmåga och ge större risk för att drabbas av tex blodproppar.

Naproxen eller Ibuprofen är mer COX-1 selektiva och anses ge mindre risk för hjärt-kärlsjukdom än Diklofenak men har lite olika verkningstid. Hur vida det är värt att prova någon annan substans än Diklofenak är det så klart bäst att prata med behandlande läkare om.
 
Senast ändrad:
En relevant fråga är också om sjukdomen i sig är sådan att den ger ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Reumatiska sjukdomar där man har pågående inflammation brukar kunna öka den risken, pga just inflammationen. Om det är så med din sjukdom och för dig tänker jag att argumentet för att pröva något annat som bromsar själva sjukdomen också blir starkare?

(Generellt är läkare lite dåliga på att informera om det här, och att man om man har tex psoriasis löper högre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp