Funderingar ang hästköp

P

plura

Jag funderar på att köpa häst igen. Har inte haft någon på flera år, min förra häst var en unghäst och jag hade en hel del problem med den. Han var så rädd!!
Frågan är om man orkar med en sådan igen....

Till saken hör att jag har familj och ekonomin är begränsad, men ändå vill jag ju få en relativt bra häst. Jag är ingen tävlingsryttare, men kanske vill tävla lite på klubb nivå.

Har ni något råd till ang val av häst!
yngre eller äldre, ras osv.....
 
för att se att det verkligen funkar tycker jag att du skall ta en foderhäst som går att köpa loss. Förhandla om summan direkt isåfall så inte det blitr någon överraskning. Jag skulle nog välja en mellanstor häst i åldern 10-15år som är lungn och bra i stallet om du måste ha med dig barnen.en medelutbildning är väll bra om den har utv möjl. lycka till :bow:
 
Ja jisses varför köpa en unghäst om du känner dig osäker?
Köp en äldre läromästare istället, som du både kan promenadrida i skogen o tävla nån liten tävling med. Det tror jag absolut du får mest glädje för!
En äldre häst behöver inte va ngt gammalt "ök". Jag har en snart 19-åring som e VÄRRE än en treåring! :D
 
:o
Ja det har ni nog rätt i, att skaffa en lite äldre häst!!
Funderar på halvblod eller varför inte ett varmblod????
vad säger ni? :confused:
 
Ett välridet varmblod kan man komma över för en billig peng, tyvärr så är det oftast svårare att hitta ngn som är villig att instruera om man vill träna. :crazy: Tråden om varmblodet som behöver antingen ny fodervärd eller slaktas, på juridik, kan kanske vara intressant? Om det är livstidsfoder som du är ute efter så skulle det kunna lösa bägge eras problem. ;)

Pållan är en mycket piggelin dam, hbl, med fina ben med mycket spring i som jag gåller på att köra in nu. Vi har kämpat ihop i 15.5 år och hon blånekar om jag försöker föra hennes ålder på tal och menar på att hon borde åldras med värdighet och behag. :angel: Det roliga är att varken veterinärer, instruktörer eller andra hästmänniskor tror på mig när jag säger att hon är 23 år, om de inte sett henne sedan tidigare. :D :love:
 
Jag tycker ett varmblod låter som ett mycket bra alternativ för dig! Om du lyckas hitta ett varmblod som färdigt är något tillridet så är det nog inga problem att tävla lite småklasser heller inom rimlig framtid.

Vad det gäller att hitta instruktör som är villig att träna dig så spelar ju också din egen personlighet in, inte bara hästvalet. Personkemin hästägare-instruktör skall stämma och gör det det brukar nog instruktören komma och träna en oberoende av hästras. (Mina erfarenheter)
 
Hm när det gäller instruktör så har jag inte ens tänkt så långt.....det var ju ett tag sedan jag hade häst typ 15 år sedan.
 
Jag skulle personligen inte köpa ett varmblod - har aldrig varken sett eller ridit något varmblod som är ORDENTLIGT omskolad! Kan va jobbigt att ha en häst som slängtravar bak i galoppen osv.
Sen kan det dyka upp skador i äldre dar om hästen e startad tidigt, visst sen finns det varmblod som inte ens är startade.

Om du inte har några ambitioner med din ridning så vore kanske ett varmblod bra, men jag tror du skulle lära dig mkt mer av ett äldre, väl utbildat o friskt halvblod. Sådana finns det många av. Även om det kostar lite mera så får du mer kvalitet för dina pengar. Det är MIN åsikt.
 
Jag har själv ingen större erfarenhet av varmblod. Var visseligen skötare på en unghäst för några år sedan, men när jag tänker närmare på det så var han nog korsning mellan halvblod/varmblod :o
 
jag har fått tag på en jättefin 15-årig halvblodvallack!! Inte så mycket utbildad.. ligger väl på gränsen upp till L:a, men iallafall.. honom får jag för 25.000 inkl. ALL utrustning.. känner mig rätt lyckligt lottad.. *ler* ska ha honom till att vidareutveckla mig själv i första hand.. ÅÅÅ.. jag längtar!! Ska hämta han i nästa vecka.. *ler*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Senast: bobbbo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp