Funderingar ang. Haflingerköp

F

fantasi

Inte säker på att tråden hamnar rätt, annars kanske någon snäll själ vill flytta den.

Jag är en liten, vuxen ryttare som ska skaffa min första häst. Har alltid varit lite småkär i Haflingers och har börjat snegla åt deras håll nu när jag letar men jag är lite osäker på om rasen skulle passa mig och skulle därför vara tacksam om några Haflinger-ägare skulle vilja hjälpa mig.

Min främsta funderingar är lite svår att förklara. Det är om de blir "för" kallblodiga eller klumpiga eller hur man ska förklara. Jag ska främst ha den för att träna dressyr och mysa i skogen, kanske lite hoppning för att få lite omväxling. Det finns ju de som går jättefint i dressyr men min fråga är nog snarare hur mycket svårare är en Haflinger i dressyr än någon annan icke-kallblodig ras. Någon som förstår hur jag menar?

En annan fundering är om de är för små, inte för att bära upp mig viktmässigt (160 cm lång, runt 50 kilo) men jag red en maxad D-ponny (Connemara) tidigare som jag tycker att jag kan så lite lång ut på när jag tittar på bilder. Jag har inte för avsikt att tävla i dressyr men kanske hade vatt kul för att få några mål då och då...

Nu när jag har tittat på en massa annonser har jag sett ganska många som haft/har fång och jag har alltid uppfattat de som en rätt "sund" ras. Är detta vanligt? Är det nåt man ska "oroa" sig mer för än med en annan häst?

Kanske låter lite väl negativt om rasen nu men det är inte det som är meningen, vill mest bara diskutera med någon som har lite mer erfarenhet av dem :P

Andra funderingar och tips är varmt välkommna!

Sv: Funderingar ang. Haflingerköp

Hejsan.
Jag själv har ett haflingersto som är 13 år i år.
Dock har hon fått fång förtillfället.
Men för att komma till din fråga så , skulle ja nog inte rekommendera en haflinger som första häst.
De är ganska tuffa i psyket o kräver en del arbete iaf mkt tankearbete som ex NH .
Men iaf så skulle jag nog satsa på en f.d travare eller något liknande!
Kanske någon lite äldre halvblod som är läromästare.
Kallblod överhuvudtaget är ganska vassa av sig.

Så lycka till med hästköpet :)

Men för att komma till din fråga så , skulle ja nog inte rekommendera en haflinger som första häst.
De är ganska tuffa i psyket o kräver en del arbete iaf mkt tankearbete som ex NH .
Men iaf så skulle jag nog satsa på en f.d travare eller något liknande!
Kanske någon lite äldre halvblod som är läromästare.
Kallblod överhuvudtaget är ganska vassa av sig.

Så lycka till med hästköpet :)

Ursäkta - du tycker inte att en Haflinger är en lämplig första häst, men en F.d. Travare är hur lämplig som helst?

Jag tycker haflinger är en underbart trevlig liten ras. Din vikt och längd är ingenting för en haflinger av D-ponnymått.
En välutbildad, trevlig och snäll haflinger kan du säkerligen få mycket roligt med.

Finns en haflinger tråd här på buke med många fina haflinger som du kanske kan titta lite i?
Och det är säkert inget problem att tävla lite i hoppning och dressyr med en haflinger, finns flertalet som tävlar.

Har en egen som troligtvis har haflinger i sig som både hoppar bra och går dressyr på regional/nationell nivå med fina %

Har ingen erfarenhet av haflinger, utan tänkte bara säga att jag tycker du kan ha en i d ponny storlek. Kan inte alls tänka mig att du skulle se stor ut på bara 160 lång och även lätt.

Mandiiz - Kanske var jag inte helt tydlig om mig men jag är långt ifrån nybörjare trotts att det kommer vara min första häst. En fd. travare är inte aktuellt, inte hellre någon äldre häst, inte "mycket" äldre iaf.

Ironwill - Jag har sett dig och din väldigt fina häst här i trådarna och undrat om det var Haflinger i den. Har också sett många andra som tränar/tävlar sina Haflingers men jag undrar mer hur stor skillnad det är från tex. en connemara eller så. Ska fortsätta leta runt i trådarna här.

Någon annan som tränar dressyr med sin Haflinger som kan ge en inblick i hur lätt de har för det?

Nej bara förslag.
Jag talade bara om min erfarenhet med kallblod .
Har haft och göra med en hel del såna genom åren.
&
tkr de kan bli lite väl vassa.
Okej nej men tkr bäst om hästar som är cirka 12-15 år som har erfarenhet men samtidigt inte för gamla.
Jag vart avrådd när jag skulle köpa Ebba min haflinger , där av att de är tuffa i psyket och kräver rätt mkt arbete och tid.
Om jag hade vetat att de skulle kräva så mkt tid hade jag nog tänkt om lite innan jag köpte henne.
Men träffar man en snäll så , iförsig är ebba väldigt snäll genom snäll.
Men som sagt de är tuffa.

Men en travare är nog absolut inte lämplig som en första häst, de kräver enormt mycket träning för att kunna fungera som ridhästar. En haflinger som är grundutbildad är nog
mycket mer lämplig som en första häst än en travare och kräver säkerligen mindre arbete för att få duglig som en ridhäst. Ja självklart finns det undantag.

Fantasi;

Jag har ridit både connemara och haflinger, en ponny som är välriden oavsett ras är välriden, jag tycker inte att det är någon markant skillnad, gångartsmässigt så är det möjligen så
att connemaran kan vara något lättare i sin gång, men det får man se till individen, finns tråkiga hästar inom alla raser rörande gångarter, min rör sig lätt och fint och har lätt för att samla sig.
Sedan får man kanske titta på typen av hästen, du bör kanske leta efter en haflinger som är något nättare i modellen?

Här är en tråd du kan titta i om du inte redan gjort det! http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=969696&highlight=haflinger

Senast ändrad:

Jag had en Haflingervalack förrut. Honom utbildade jag rätt långt, han va helt fantastisk att jobba med.

Väldigt envis men en helt underbar individ. Det fanns inte ett ont hårstrå i den hästen. Han var dock rätt "egen" inte så han blev dum, men på ett oskuldsfullt sätt väldigt dominant. Något jag egentligen märkte mest då jag sålde honom.

Hos mig var han den väluppfostrade ponnyn, hos nya ägaren var han inte riktigt lika uppfostrad. Dock på inget sätt dum, men han såg sin möjlighet att göra som han ville. Man kan nog mer säg att han var väldigt smart och behövde tydliga gränser.

Jag skulle varmt rekomendera dig att köpa en. Jag lärde mig hur mycket som helst om både hantering och ridning av att utbilda min. Dels på grund av att jag till en början hade lastproblem och dels för att han jämfört med den Lusitano jag har nu, inte hade samma kroppsliga förutsättningar för dressyren.

Vi tävlade aldrig dressyr, men var med och hade en lite dressyruppvisning på Hässleholm Horse Show och vi hopptävlade upp till 90 cm.

Så visst kan dom :idea:

Här finns lite bilder:
http://s31.photobucket.com/albums/c382/snigeleffekt/patrik/?start=0

Och här är en film (lika bra att direkt informera om att jag är medveten om bristerna som finns om någon skulle tro något annat :grin:)
http://www.youtube.com/watch?v=g5OR2jNbbVE

Jag har ridit haflinger i 13 år och har haft egen haflinger i 3 år nu.

Jag ka i stort instämma i vad Snigeleffekt säger. De kan vara "luriga" och dominanta på sitt helt egna och oskyldiga sätt, vilket man inte får låta sig luras av. Tror det är det Mandiiz menar med att det inte är en nybörjar häst. De behöver tydliga gränser och mycket sysselsättning och hjärngympa.

Haflingers har den nackdelen som många andra naturraser att de är väldigt matglada och lättfödda. Så det gäller att ha självdiciplin och hålla igen på maten och motionera mycket. Jag är tyvärr en av dom som har en haflinger med fång, men kan bara skylle på den mänskliga faktorn egentligen tyvärr.

Det finns massvis med haflingers som aldrig får fång.

Jag är inte den rätta till att uttala mig om dressyr. Men min AR-tränare blir ibland lite lyrisk av sig och utbryter då mitt i allt: "alltså dessa små haflingers de har ju så lätt för sig att det är orättvist". Hon menar på att hon har sett flera som har lätt för att sätta under sig och bära upp sig själv, samt att de har bra koll på sin kropp. Sen är det ju såklart ingen PRE:cool:

Säger som IronWill; kolla i haflingertrådarna! Finns en både på Gnägg och Avel!

Jag hade en Haflinger som sommarhäst och har ridit en del nere hos min släkt som bor i Tyskland.
Haflingern är en kanonhäst:love:

Jag tycker det skulle vara en utmärkt förstahäst då Haflingern är så allround. Funkar till allt:)

JAg hade själv funderingar på just en sådan ett tag, men sen hittade jag mitt "kall" i araber;) Det är lixåm "min" hästras:d

Men jag tycker absolut att dina tankar kring att skaffa en haflinger är helt rätt:)

Håller med flera här- att de kräver lite mer än andra ponnies.
Tror att det är lättare när man som du är vuxen o kan sätta gränser- DÅ kan de vara jättetrevliga.

En annan trevlig ras är Welsh Cob. De har ett bättre psyke- i mina ögon:cool:

IronWill - Där svara du på precis det jag undrade! Jag har också redan ställt in mig på en lite "sportigare" version eller vad man ska säga. Har sett den tråden, dock inte tagit mig igenom hela, än, men hittade inte riktigt vad jag sökte.

SnigelEffekt - jag tror ditt svar, med bilder och film gav mig den där sista knuffen till att bestämma mig helt ;)

På alla era svar låter det som att de skulle passa mig bra, vill ha lite utmaning men en trevlig, ärlig häst.

Tack för all hjälp! Får se vad det blir, kanske kommer en tråd sen om vad det sluta med!

Jag har haft haflinger i elva år, och kan varmt rekomendera rasen!

Under min ponnytid startade jag och min ponny SM i fälttävlan, idag tävlas han bara i hoppning och startade i år för tredje gången lag-SM finalen på Strömsholm.

Jag äger också en sexåring som jag tävlar dressyr med bland storhästar, vi placerade oss i vår första start i våras! :love: Sedan har det varit lite överladdning men han har fått fina omdömen varje gång.

Vi har också halvblod och jag anser inte att våra haflinger skulle vara nå vassare? :o Men man ser ju på saker och ting på olika vis.

Här finns bilder på våra hästar:
http://www.pixbox.se/usr_show_id76319_page0_order1.html

Håller med flera här- att de kräver lite mer än andra ponnies.
Tror att det är lättare när man som du är vuxen o kan sätta gränser- DÅ kan de vara jättetrevliga.

En annan trevlig ras är Welsh Cob. De har ett bättre psyke- i mina ögon:cool:

Jag uppfattade det som att TS inte va ngt barn precis och inte heller nybörjare. Det va bara den första EGNA hästen.

PÅ vilket sätt har Welsh Cob "bättre" psyke anser du? Allt handlar väl om uppfostran i grund och botten?

Glömde skriva att min aldrig haft fång, inte heller sedan jag sålde honom för 2 år sedan.

Önskar dig lycka till med ditt hästletande!

Fantasi: Det är en Jaguar XKC Deep seat, VÄÄÄÄÄLDIGT trevlig att rida i va den :d:love:

Mina tränare köpte för ett par år sedan en förstahäst åt den enes mamma som börjat rida som pensionär. Valet blev en haflinger. Han är lugn och stabil och om han busar blir det mest oskyldiga saker som att vända och gå hem eller vägra gå när han fått nog under deras skogsturer. Det blir inga ohanterliga eller farliga bus. Allt som behövs för att få stopp på ohyfset är att säga till på skarpen.
Har han en ryttare som sätter gränser och är bestämd så är han väldigt oskyldig och trevlig.
Mina tränares anställda har tränat dressyr med honom. Och nu för någon vecka sen så ställde de upp i sin första tävling, en LA:4 eller 5:a och kom 3:a bland alla dressyrhalvblod.
Han har under tiden han stått hos dem inte haft fång, vad jag vet. Men så får han varva vanlig hage med sandpaddock om han börjar bli fet och det finns mkt i hagen. Och han rids mycket.

Självklart handlar det alltid lite om individ. Men jag upplever nog Haflingers som ganska så okomplicerade för det mesta. De behöver bara en fast hand och lite träning. Om de blir olydiga blir det oftast mildare saker än mer explosiva raser kan göra.

Snigeleffekt: Kul att se film på din. Roligt att se hur ni utvecklats från första början. Det hade verkligen hänt grejer! Kul!

stormpil - vad roligt att det går så bra för er! jättefina bilder också :)

SnigelEffekt - okej, och då har han gått på "normala" beten utan att du varit speciellt försiktig med honom på något sätt? Ja den såg väldig skön ut!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 741
Senast: ildiko
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 979
Senast: jemeni
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka