Sv: Funderingar ang. Haflingerköp
Nu har du redan hittat en häst, så jag får börja med att önska dig lycka till!
Men det finns ju många som läser här så jag lämnar några synpunkter och hoppas att de kan vara till glädje och nytta för andra som läser.
Jag har varit haflingerägare i 24 år nu, och uppfödare i över 20 år (första fölet föddes 1988) och ja ... det finns väl en anledning till att jag håller på än!
Under alla dessa år har vi (mina föräldrar och jag) ägt mellan 1 och 11 haflinger. Just nu har jag tre hästar, plus mammas sto som är "inneboende" här. Våra hästar har de allra flesta år gått på bete mellan mitten/slutet av maj och september-oktober (beroende på väder, betestillväxt o.s.v.). Vi har hittills aldrig (peppar, peppar ...

) haft en enda häst med fång. Jag hoppas innerligt att vi slipper det även i framtiden!
Jag har även jobbat på ett tyskt haflingerstuteri, och jag känner massor av haflingeruppfödare, haflingerryttare/kuskar och haflingerägare över hela världen.
Jag tror absolut att haflingern som ras kan passa dig, men det gäller förstås att hitta rätt individ för just dig. Exteriören och rörelserna har såklart betydelse, precis som för vilken annan häst som helst. Sen gäller det att hitta en häst som man passar ihop med "själsligen" också.
Angående storleken så finns det ju både stora och små, breda och smala haflinger. Min erfarenhet är att det är hur bred hästen är över ryggen som avgör om man känner sig för stor eller inte, snarare än hästens mankhöjd. Men det märker du ju också när du provrider.
Jag håller inte med den som skrev att de "moderna" haflingerna har mer temperament och att de grövre är lugna. Inte heller tror jag att man ska låsa fast sig för mycket vid storlek eller grovlek "även om" man letar en haflinger för dressyr. Några av de bästa dressyrhaflinger jag känner till är riktiga "biffar"! Exempel:
Tyske hingsten
Merlin, som tävlat MSV dressyr och utbidats ännu högre.
Tyske (står numera i Schweiz) hingsten
Stardust-7-Margin, som tävlat svår klass och varit "förridare" (eller vad det heter?) vid Schweiziska Mästerskapen.
Österrikiske haflingervalacken Max tävlade Grand Prix dressyr, oftast med drygt 60 %. Och nej, han är inte bara fet, han är också kraftig ...
Jag har inga fina ridbilder eller filmer att lägga in på mina egna hästar (Snigeleffekt - din kille och du var/är jätteduktiga!) men även jag och min lille kille har tränat en del dressyr, och tävlat LA, men det finns många som har mer talang än vi!

Mina hästar är i ärlighetens namn mer inriktade åt galopp/distans/fälttävlanshållet ...