Funderingar ang. Haflingerköp

Sv: Funderingar ang. Haflingerköp

Leta reda på något företag som har haflingers i turridning och testa!

Bor du i närheten av Avesta finns ett trevligt turridningsställe där som har åtminstone en haflinger och jag är säker på att det finns fler ställen som har flingor som turridningshästar?

Gud vad jag blev avundsjuk när jag såg din film. Hade min haflinger kunnat gå sådär hade jag varit överlycklig men tyvärr "dör" han helt varje gång man entrar banan... ;)

Jättesnygg häst du har!

By the way så tycker jag att haflinger verkar vara en utmärkt ras för TS, såvida TS inte är helt nybörjare? (Vilket jag inte uppfattade det som?)
Jag har bara erfarenhet av min egna haflinger och det är en urstark, smart, egensinnig och emellanåt ganska hopplös individ. :D Samtidigt är han jättemysig eftersom han är så social, pratglad, ständigt glad när man kommer (gnäggar alltid och springer fram och hälsar), orädd för allt som inte har med gräsklippare att göra och både en hyfsat trevlig ridhäst och en mycket bra körhäst.
Så tja, om TS hittar en välriden och trygg flinga är det väl bara att gratulera? Längden och vikten är ju absolut inget problem, vad jag vet är de flesta haflingers mycket viktbärande.

Kanske ska säga det jag också. Ingen utav mina hästar har eller har haft fång.
De har gått på både kraftiga och mindre kraftiga beten utan att blivit smällfeta.

Jag har ridit Haflinger i 15 år och ja det är en underbar ras!:love:
Efter ett halvår på ridskola gav jag mig som 9 åring på att bli skötare på ett Haflinger sto på 145cm, under dom följande 6 åren lärde hon mig otroligt mkt, vi hade många fighter om vem som bestämde och eftersom hon var den klokare och starkare av oss gick hon många gånger vinnande ur striden:angel: men aldrig att hon var elak eller utnyttjade min okunnighet.

Haflingern är en smart rolig häst som kräver stimulans, får den inte det kan jag mycket väl tänka mig att dom blir buffliga och hittar på hyss!

Sedan dec förra året äger jag min alldeles egen Haflinger, som skall bli min framtida tävlingshäst i grenarna körning och reining (westernridning), eftersom Haflinger är en sån bra allround häst så funkar den faktiskt till två så olika grenar!
och som dressyrhäst funkar den förträffligt, däremot ska man välja en haflinger vars extriör och gångarter är lämpade för det!:idea:

Abendstern dressyr
Abendsturm - löshoppning 135cm
OBS det är övertempo i filmerna!

Jag har under mina 15 år inte träffat på en enda fång haflinger IRL! :)

By the way så tycker jag att haflinger verkar vara en utmärkt ras för TS, såvida TS inte är helt nybörjare?

(Inte bara riktat mot Petra86)

Men vilken hästras är egentligen den perfekta nybörjar hästen som egna häst då?

Jag tror inte att någon hästras är specifikt perfekt till nybörjare, alla har egenheter för sig.
Skulle tro att man får se efter individ när det gäller att hitta häst eller ponny till nybörjare :)

Ja, jag tycker också det. Men det verkar ju dock inte alla vara överrens om.

:D

Precis som när man letar häst i övrigt.

Exakt, det är ju ganska onödigt att köpa en hopphäst om det är en dressyrhäst man vill ha och vice versa, och är man inriktad på en speciell ras får man ju välja den individ som bäst lämpar sig för den inriktning man är intresserad av!:)

Hej!
Jag har en haflinger sedan 4 år sedan. Red in henne själv.

Innan jag hitta henne var jag själv skeptisk mot Haflinger. Tänkte det, kallblod, trög? tung? osvosv
Men oj vad fel jag hade.
Denna häst jag har är importerad från österrike och har fin stamtavla. Vet inte om det har med det at göra?!

Hur som så är hon toppen i ALLT jag ta mig för.
Hon går toppen i dressyr. Även i hoppning smt tömkörning och även western.
Jag vet lixom inte riktigt vilket jag sk rikta in oss på :laugh:
Men en sak är säker. Och det är att denna ras är en underbar ras att ha och göra med. De är inte extremt höga. Men det är mycket häst!
De är mkt arbetsvilliga och sällskapliga.
Dock behöver de en "stark" ledare som kan visa var "skåpet ska stå". Då de har ett mkt starkt spyke :D

Jag förstår dig med oron över längden. Jag är lite över 170cm. Men det är bara jag själv som tänker på det ibland. På bilder och vänner säger att jag ser perfekt ut!

Lycka till MVH // Linda Pettersson von Rosen

:rofl:

Hej igen, tack för alla bra svar!

Jag har hittat en häst, det blev en haflingervalack och om allt går som det ska tar jag hem honom i veckan eller nästa helg :)

Vi har haft haflinger i ca 13 år och det är inte för intet man fastnat för rasen! En perfekt allround häst, som ofta har väldigt trevlig temperament. Kan som många andra ponny/kallblodstyper vara lite envisa.
Vad gället fång skulle jag inte vilja påstå att just haflinger ofta är drabbade, utan det gäller ju många ponnyer samt kallblod att det har lättare för att få fång. Man får ju vara medveten om att de kan drabbas.
Annrs en sund och frisk ras :)

Haflingern som ras är ett kallblod, så hittar du en "riktigt" haffi är vikten inga problem. Sporthaffis har ja ingen aning om hur viktbärande dom är. Den haffi ja red en del var ett kallblod, inget steg eller kroppslig talang. Men den mest arbetsvilliga och ridbara häst(för sin kroppsbyggnad) jag någonsin suttit på. Och den hästen var väldigt outbildad, men gjorde allt vad den kunde för mig. Ett ex, ja ville hoppa. Visst, sa han, vill du till andra sidan ett hinder, då tar jag dig dit. Sen att han spred bomar över en hel ridplats...
Fång har nog i många fall (inte alla, det finns oskyldiga ägare också) att göra med att hästen är fet, får för mkt på en gång eller ett snabbt byte av foder.
Men det finns även ett uttryck om haffis som kan vara värt att tänka på;
En haflinger är en jättebra familjehäst efter 8 timmar hårt skogsarbete.
Dom måste jobba, annars blir dom i allmännhet sjukt stöniga och envis. Trött=lycklig.
Men ja hr bara erfarenhet av den äldre modellen av haffis. Vad det innebär att ha en Sportis, har ja ingen aning...

Faktum är att haflinger inte längre räknas som kallblod. Idag räknas den som en ponny, vilket jag tycker är rätt knepigt.

Kan berätta om mina erfarenheter utav haflinger.

har ihop med min mamma haft haflinger i 15 år och haft turridningsverksamhet så det har passerat en hel del haflinger genom åren.

kort och gott är det en lättfödd ras!! sen finns de ju av arter också (haft nån som mer vatt som ett fullblod i matväg)

dom kan både va av den grövre gamla modellen haflinger som oftast e lite lugnare, dagens mer sportigare flingor är för de mesta mer tempramenstfulla.

haflinger är en bra första häst och även en riktigt bra familjehäst, dom kan va lite envisa så skulle inte kalla dom rena barnponnyer för dom kräver riktigt ORDENTLIGT med motion för att bli tillräckligt stimulerade.

Generellt är dom friskare än många många andra raser. under våra med haflinger har vi haft en foderstrupsförstoppning (glupsk häst...) och tyvärr en sandkolik, men annars ingenting. brukar säga att man kan hålla 5 flingor på ett halvblod.
vill man ha halvblod behöver man nästan ha 2 för en e på reparation ;) så e de inte med flingor.

dressyr kan dom va riktigt bra på men som med alla raser så krävs de ju att dom har kropp till det, dom riktigt tunga har ju inte rätt förutsättningar.

nästan alla våra har gått LA dressyr men har också haft en riktig stjärna som gjorde både piaff, passage och byten, så dom kan minsann också.
däremot e oftast galoppen sämsta gångarten hos haflinger, detta pga av att det är en bruksponny från början, men dom senare haflingernas galopp e betydligt bättre.

hoppa gör dom oftast gärna trots att alla kanske inte e super. finns dock en del flingor som går högre klasser i hoppning.
vill man ha en som e lämpad för mer hoppning kan jag rekomendera flingor e. Nino (oftast suveräna på att hoppa med ett jättebra temprament)

viktbärande e dom flesta, så det behöver du inte bekymra dig om.

kan varmt rekomendera haflinger

Faktum är att haflinger inte längre räknas som kallblod. Idag räknas den som en ponny, vilket jag tycker är rätt knepigt.

Det var bara under en ganska kort period, och bara i Sverige, som haflingern "räknades som kallblod". Och de räknas inte som ponny heller. Haflingern är en haflinger, kort och gott! :D

Nu har du redan hittat en häst, så jag får börja med att önska dig lycka till!

Men det finns ju många som läser här så jag lämnar några synpunkter och hoppas att de kan vara till glädje och nytta för andra som läser.

Jag har varit haflingerägare i 24 år nu, och uppfödare i över 20 år (första fölet föddes 1988) och ja ... det finns väl en anledning till att jag håller på än! :love: :D

Under alla dessa år har vi (mina föräldrar och jag) ägt mellan 1 och 11 haflinger. Just nu har jag tre hästar, plus mammas sto som är "inneboende" här. Våra hästar har de allra flesta år gått på bete mellan mitten/slutet av maj och september-oktober (beroende på väder, betestillväxt o.s.v.). Vi har hittills aldrig (peppar, peppar ... :crazy: ) haft en enda häst med fång. Jag hoppas innerligt att vi slipper det även i framtiden!

Jag har även jobbat på ett tyskt haflingerstuteri, och jag känner massor av haflingeruppfödare, haflingerryttare/kuskar och haflingerägare över hela världen.

Jag tror absolut att haflingern som ras kan passa dig, men det gäller förstås att hitta rätt individ för just dig. Exteriören och rörelserna har såklart betydelse, precis som för vilken annan häst som helst. Sen gäller det att hitta en häst som man passar ihop med "själsligen" också.

Angående storleken så finns det ju både stora och små, breda och smala haflinger. Min erfarenhet är att det är hur bred hästen är över ryggen som avgör om man känner sig för stor eller inte, snarare än hästens mankhöjd. Men det märker du ju också när du provrider.

Jag håller inte med den som skrev att de "moderna" haflingerna har mer temperament och att de grövre är lugna. Inte heller tror jag att man ska låsa fast sig för mycket vid storlek eller grovlek "även om" man letar en haflinger för dressyr. Några av de bästa dressyrhaflinger jag känner till är riktiga "biffar"! Exempel:

Tyske hingsten Merlin, som tävlat MSV dressyr och utbidats ännu högre.

Tyske (står numera i Schweiz) hingsten Stardust-7-Margin, som tävlat svår klass och varit "förridare" (eller vad det heter?) vid Schweiziska Mästerskapen.

Österrikiske haflingervalacken Max tävlade Grand Prix dressyr, oftast med drygt 60 %. Och nej, han är inte bara fet, han är också kraftig ...

max019_liten.jpg

Jag har inga fina ridbilder eller filmer att lägga in på mina egna hästar (Snigeleffekt - din kille och du var/är jätteduktiga!) men även jag och min lille kille har tränat en del dressyr, och tävlat LA, men det finns många som har mer talang än vi! :D Mina hästar är i ärlighetens namn mer inriktade åt galopp/distans/fälttävlanshållet ... :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 743
Senast: ildiko
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 982
Senast: jemeni
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka