Funderingar kring stänger(el. tungfrihet)

SnigelEffekt

Trådstartare
Det var ju det här med tungfrihet. Hur inverkar de olika tungfriheterna på hästen?

Vad händer om?
*tungfriheten är för bred?
Den trillar ner på båda sidor om tungan och trycker på lanerna, eller?
*tungfriheten är för smal?
Tungfriheten är för hög?
Den slår i gommen när man tar i tyglarna, nåt mer?
*tungfriheten är för låg?
Kan den vara det? tungan kläms eller?

Hur inverkar en "tungfrihet" där hela mundelen är böjd i en båge uppåt?

Letar lite halvhjärtat efter stångbett. En kandarstång och ett annat. HAr haft globus kandarstång men har fått för mig att den tungfriheten är rätt bred?! funderar på en vaquero-stång som "det andra" där kan man ju sätta tyglarna i en tränsdel oxå. Jag upplever att pållen min tycker om lite tyngre bett......

Sv: Funderingar kring stänger(el. tungfrihet)

Vad händer om?
*tungfriheten är för bred?
Den trillar ner på båda sidor om tungan och trycker på lanerna, eller?

Japp, och på tungans ovansida

*tungfriheten är för smal?

Det blir lite mer tryck på tungan, men det är nästan omöjligt att hitta stänger med för smal tungfrihet, så oroa dig inte för det!

Tungfriheten är för hög?

Den slår upp i gommen. Man kan dock kosta på sig lite högre tungfrihet än vad många tror - MEN det är viktigt att man spänner kedjan tillräckligt och att man inte har nosgrimman hårt åtdragen. Har hästen frihet att gapa så kan den komma undan obehagligt tryck i gommen utan problem, och då ser man ju att den gapar och kan byta bett.

*tungfriheten är för låg?
Kan den vara det? tungan kläms eller?

Japp, tungan kläms. Och hästen försöker komma undan genom att dra upp tungan längst bak i munnen, elelr sträcka ut tungan.

Hur inverkar en "tungfrihet" där hela mundelen är böjd i en båge uppåt?

Den klämmer mer på tungan än ett bett med tungfrihet, men mindre än en vanlig mullen mouth. Kallas förresten mors l'Hotte.

Letar lite halvhjärtat efter stångbett. En kandarstång och ett annat. HAr haft globus kandarstång men har fått för mig att den tungfriheten är rätt bred?!

Japp, Globus kandarstänger är det ingen höjdardesign på...

funderar på en vaquero-stång som "det andra" där kan man ju sätta tyglarna i en tränsdel oxå. Jag upplever att pållen min tycker om lite tyngre bett......

De stängerna brukar det ofta vara väldigt trevlig modell på, så det kan du gott testa!

Tack för svaret! Bara och testa då. Rider utan nosgrimma så han kan gapa hur mycket han vill :smirk: Hur vet jag om han har stor plats eller lågt till gomtaket? fattar att jag ska öppna och titta :idea: frågan är bara hur det ser ut..... :D Om jag skulle köpa en vaqureo-stång som ju isåfall skulle användas utan bridong borde jag då välja en med högre tungfrihet förutsatt att det får plats! än om jag ska ha en vanlig kandarstång där det ska in ett bett till?

Så som jag har förstått det så blir ett bett med mer tungfrihet skarpare än ett med mindre, eftersom hästen inte kan trycka upp bettet i gommen och komma undan en del av dess verkan.. Tror du bör prova dig fram och se vad som passar er bäst för hästar är ju trots allt så olika.

Självklart ska jag prova mig fram! Jag har inte tänkt köpa ett bett som är si eller så bara för att jag vill ha det så...... :) Det är mest bara funderingar! I slutändan väljer min häst vad han vil ha :smirk:

Liknande trådar

Y
Utrustning Har en häst som precis har börjat ridas på kandar. När man sättet på henne ett nytt bett brukar hon alltid köra ut tungan i början, men...
Svar
13
· Visningar
2 234
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31