Funderingar kriung hackamore

Bison

Trådstartare
o nu menar jag ett riktigt hack, ej ponnyvarianten :)
Lånade ett hack till fuxen av min tränare ígår. Jag tycker jag har bea koll på hur ett hack ska sitta men jag fick inte till det riktigt bra, har bara använt ponnyhack tidigare. Min häst har ganska stort huvud o om jag satte hacket så högt som jag ville fick han pinnen som håller ihop skäönklarna i munnen, o det känns ju mindre bra.
Nu fick det sitta ganska lågt o ändå lyckades han fiska upp pinnen o hålla den mellan framtänderna vid skritt på lång tygel.

Hur ser det ut när ni använder hack?
Tycker ni det ser ut att sitta skadligt långt ner?
Han gick dunderbra på det o jag viull gärna fortsätta använda det :)

101203257.jpg

fiskar med tungan

101203258.jpg

o sätter den mellan tänderna...

101203259.jpg

Sv: Funderingar kriung hackamore

kan du inte pilla bort den pinnen han tar i munnen?? ellr skaffa ett hackamore utan sådan pinne...

men fy vad slarvigt jag skrev!
Ditt ser ut att sitta där jag vill ha det, men det går inte om han inte ska ha hela pinnen i munnen.
Vart kommer ditt ifrån? Ser likadant ut som det jag lånar o tränaren kom inte ihåg.

Pinnen vill jag ha, kommer bli väldigt ostabilt annars.

Hacket passar inte, du behöver längre skänklar till din häst. Alternativt får du ha det mer böjt, så du får det som ovan, d v s tvärstadgan bakom underläppen.

längre skänklar kommer bli för skarpt.
Hur får man det mer böjt?

Jag tycker det ser ut som ponnystorlek, det är så himla korta skänklar i förhållande till hur tvärstaget sitter. Alltså fel storlek snarare än att det skulle vara "snällt".

Mer böjt får man det genom att köpa den modellen som finns visad i tråden.

det är inte ponny storlek. De har lika långa skänklar som de övriga jag sett. Tycker det ser likadant ut som inkas...
Aja, kanske kan hissa upp det ett hål. Annars får det vara, hästen har aldrig varit så harmonisk.

Mitt är från Börjes, det var det billigaste jag hittade för jag hade aldrig provat o rida henne på hack innan, men fick verkligen en AHA upplevelse!
Jag fick korta kedjan med 3 länkar för att få det att passa.

Jag tycker att själva nosdelen är för hård och inte formar sig, kände på det som finns på hööks och det är mer formbart.

Jag skulle aldrig våga ha det så lågt ner. Skänklarna är för korta.

Såhär sitter mitt som är S format, helt omöjligt att få in i munnen för hästen.

Stella6-8.jpg

Det ser faktiskt helt felkonstruerat ut. Det kräver ju extremt kort häst mellan läge och läppar, vilket i sin tur ger en liten häst för att funka.

Modellen skiljer sig ju på flera punkter från Inkas, som ser ut att vara ungefär likadant som IronWills. Det krävs ju en annan vinkel för att fungera, och skänklar som är vinklade OCH lagom långa.

Där den ligger på dina första bilder hade jag aldrig vågat ha den, det är ju precis den känsligaste delen på nosbenet (där det slutar) och jag hade varit rädd för att ens ta lite i tyglarna.

Jag kan mäta mina skänklar imorrn så kan vi se om de är lika långa som dina?
Mitt är ju som sagt va från Börjes, då vet du om du kan beställa det.

Nu har jag mätt och från överkant där man fäster sidostycket ner till underkant på ringen där tygel sitter är min skänkel 24cm om jag följer där den är böjd.

Hoppas du förstod hur jag menade.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 155
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 133
Senast: Badger
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt... 11 12 13
Svar
246
· Visningar
28 299
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka