Funderingar över framtiden, era tankar?

emmalo

Trådstartare
Ligger just nu i sängen och funderar på hur min framtid kommer att se ut. Fyller 18 år idag och har levt med långvarig ryggsmärta sen jag var 16. Att jag skulle ha några sjukdomar är uteslutat och inga andra fel har hittats som kan bero på att jag har ont. Kämpar just nu för att orka med de sista åren på gymnasiet, teoretiskt program så mycket stillasittande och plugg. Känner att smärtan börjat begränsa mig mer och påverka min vardag, då jag inte alltid klarar av att gå till skolan då det gör alltför ont. Blir helt golvad och ligger bara i sängen med tom blick. Samtidigt så tränar och rör jag på mig väldigt mycket, gärna varje dag då jag känner att jag klarar av det. Träningen har liksom blivit en del av mig och betyder väldigt mycket för mig. Det är det som får mig och må bra, samt så föredrar kroppen rörelse framför stillasittande. Har alltid haft planen på att jag i framtiden kommer bli någon kontorsnisse, men har på senare tid börjat tänka om. Ska jag byta bana helt och försöka hitta ett rörligare yrke som jag vill utbilda mig till? Kommer när jag har gått ut gymnasiet att ha läst en extra idrottskurs då jag valde till det på individuellt val. Däremot tror jag inte att jag skulle kunna jobba med något inom träning och hälsa, då jag saknar biologin som jag inte läser på denna linjen. Samtidigt vet jag inte om det finns särskilt många jobb inom detta område? Min tanke har alltid varit att jag ska jobba med mjukvara för datorer och programmera.
Jag är kluven. Nu måste man ju snart bestämma sig vad man vill göra efter gymnasiet, för plugga vidare måste jag göra. Samtidigt vet jag inte hur min kropp kommer att vara. Risken finns (och vad alla ställt in sig på) att det här är mitt liv från och med nu. Det kommer aldrig att bli bra. Jag måste inse det, även fast jag känner att jag inte orkar med min situation längre. Något rörigt inlägg, men skriver från mobilen och är trött. Finns det några yrken som jag ens skulle kunna klara av?
 
Ge inte upp! Mirakel kan hända :)

Vad har du provat/fått för hjälp hittills?

Jag skulle vilja råda dig att inte plugga vidare direkt utan försök få jobb/praktikplats på flera olika ställen, prova dig fram och ta reda på vad du mår bäst av att göra. Det finns massor av jobb man inte ens visste fanns och jag tror säkert att det finns något som skulle passa dig. Ta hjälp av arbetsförmedlingen och ev. även försäkringskassan. Eftersom du har vissa problem så ska du få extra mycket hjälp av dem. Det är ju även i deras intresse att du hittar något yrke som fungerar för dig.

Biologin kan du läsa in om den behövs för att du ska kunna söka den utbildningen du vill gå, det är ett mindre problem :) Det är inte alls ovanligt att man behöver läsa in något/några ämnen för att kunna söka in på högskola/universitet. Det finns diverse lärcenter där man kan få hjälp med sådant.

Lycka till :heart
 
Ge inte upp! Mirakel kan hända :)

Vad har du provat/fått för hjälp hittills?

Jag skulle vilja råda dig att inte plugga vidare direkt utan försök få jobb/praktikplats på flera olika ställen, prova dig fram och ta reda på vad du mår bäst av att göra. Det finns massor av jobb man inte ens visste fanns och jag tror säkert att det finns något som skulle passa dig. Ta hjälp av arbetsförmedlingen och ev. även försäkringskassan. Eftersom du har vissa problem så ska du få extra mycket hjälp av dem. Det är ju även i deras intresse att du hittar något yrke som fungerar för dig.

Biologin kan du läsa in om den behövs för att du ska kunna söka den utbildningen du vill gå, det är ett mindre problem :) Det är inte alls ovanligt att man behöver läsa in något/några ämnen för att kunna söka in på högskola/universitet. Det finns diverse lärcenter där man kan få hjälp med sådant.

Lycka till :heart
Tack för ditt svar. :)
Har provat styrketräning, avslappning, TENS och massage men inget har riktigt hjälpt. Även fått läkemedel utskrivet för att dämpa smärtan, men känner att det inte hjälper tillräckligt längre. Känns som jag är lämnad att klara av detta på egen hand vilket går sådär. :(

Ja, det hade kanske varit bra att kunna testa på olika yrken och se vad som eventuellt kan passa. Samtidigt så funderar jag på när det gäller en eventuell framtida anställning. Det finns väl ingen arbetsgivare som vill anställa någon med problem? Man väljer väl alltid en frisk medarbetare som man vet kan hålla länge. Därför kanske jag borde försöka mörka mina problem och försöka stå ut tills jag har fått en fast anställning?
 
Jag skulle kontakta en bra sjukgymnast och be om ett träningsprogram. Ryggen är utsatt och det är jätteviktigt att muskelkorsetten hålls i optimalt skick. Har man någon skada/problem så är det ännu viktigare att musklerna hjälper till så mycket som möjligt. Jag skulle också fråga efter mediyoga hos sjukgymnastiken. Träning kanske inte tar bort allt men det kan säkert hjälp dig en bit på vägen :) Det tar tid att bygga upp en bra fungerande muskelkorsett så ge det minst ett halvår med daglig träning innan du utvärderar träningen.

Har du fått prova muskelavslappnande medicin? Annars kanske det kan hjälpa dig. När man har ont så spänner man sig och då får man mer ont av att man spänner sig. Det blir svårare/omöjligt att få musklerna att slappna av till slut och det blir en ond cirkel med mer och mer smärta. Många blir då också rädda för att röra sig vilket gör att musklerna blir ännu svagare och man får ännu sämre hjälp av dem vilket gör att man får än mer ont.

Har du blivit utredd ordentligt av en läkare som är bra på ryggar? Om inte så börja där! Eftersom du har så stora problem så är det jätteviktigt att du får ta del av den hjälpen som finns. Ibland kan det vara bra att träffa en arbetsterapeut som kan hjälpa dig med en bra sittkomfort med hjälp av olika dynor. Det kan göra en enorm skillnad. En ortopedtekniker kan också vara bra att träffa så att du får koll på hur du går och står och om du ev. behöver inlägg i dina skor. Skor är jätteviktiga och påverkar kroppen mer än man tror.

Visst vill alla ha friska medarbetare men jag tror att du gör dig själv en otjänst om du försöker mörka och stå ut istället för att be om den hjälpen du behöver. Det finns ingen lag på att du måste berätta din sjukdomshistoria för arbetsgivaren och när du väl kommer till anställning så kanske du har fått den hjälpen du behöver för att fungera optimalt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 811
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp