Funderingar om abortvirus!!

T

tinkewink

HejHej!!

För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin hingst med sina ston bara så inget ut och in med andra hästar...
Innan jag fick hem min häst så hade ett av hennes sto kastat ca 2,5 månad för tidigt... Stoet kastade runt 21 mars. När min häst kommit hem så händer det en sak med hennes andra sto... Men detta sto har gått full tid ut, vattnet gått osv. Dessvärre var fölet dött i magen pga att stoet var ALLDELES för trång... och fölet låg HELT fel. så efterbörden hängde utanför hästen och fölet imagen... Det tog ett antal timmar för dom och veterinären att få ut lilla fölungen.
Det 3 sista dräktiga stoet ska ha vilken dag som helst och mår bra.

Så nu har jag börjat fundera på om det varit abortvirus. Både ägaren och veterinären sa att det inte är det. Endast ett sto har kastat. Det andra dog då det inte kom ut för stoet var för trång för att kunna föla dessutom låg ju fölet fel. vattnet hade ju gått så allt tyder på vanlig förlossning. och det 3e är ju kvar:)

Dessa hästar träffar ju inga andra hästar direkt osv. Dessutom är dom ju islandshästar och går på lösdrift...
varför jag är så orolig är att mitt sto nu går med dom andra stona och en dessutom dräktig och ska ha i maj/juni...

Och dessa 3 ston som hon har har ju endast gått tillsammans....Min har inte varit i närheten. Om hon skulle fått det så smittar hon väl inte hela tiden ändån??

Kan ni lugna mig med nåt bra svar? Detta gnager på mig hela tiden. Ju mer man läser om det ju mer nervös blir man ju.

Borde väl ändå kunna lita på en veterinär och han har väl anmälningsskyldighet att anmäla abortvirus om han trodde det.

Och oftast kastar dom väl runt månad 9 om det är det? och alla betäckta ston? Den ena kastade 8,5 mån, den andra gick full tid ut och 3e lever än och ska snart födas..

snälla, hjälp mig om vad ni tror...:confused:
 
Sv: Funderingar om abortvirus!!

jag tror inte du ska oroa dig.
Hade vet misstänkt abortvirus hade ni fått höra detta.
JAg tror du lugnt kan utgå ifrån att det inte är det.
Abortvirus smittar hela tiden, den som är smittbärande behöver inte visa symptom själv. Vill du vara säker ta prov på din häst, men jag tror inte du behöver vara orolig, denna hästägare har nog bara haft maximal otur, ston kastar ju faktiskt av andra orsaker än abortvirus
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar om abortvirus!!

Ja, hon har inte varit i deras såkallad mammahage eller så.. och man bör ju lita
på en vet... Denna sjukdom är så hemsk så man inbillar sig så mkt...
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 244
Senast: nullo-modo
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp