Funderingar om elstängsel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vicky69
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 950
V

vicky69

Läste en artikel i Hästmagazine nr 6 2007 om olika stängsel.
Där finns en hemsk bild på en häst som skadat sig på ett elrep. I texten refereras till en veterinär som säger att elrep och elband har en brännande/skärande effekt, men hon har aldrig sett skador orsakad av galvad tråd.

I artikeln står det också om det franska polarbandet som funkar på vintern och som går av om hästen springer igenom det.
Tyckte dock att det franska polarbandet var lite väl dyrt!

Eftersom jag ska skaffa hästar i sommar funderar jag nu på vilken typ av elstängsel jag ska ha.

Fungerar inte eltråd på vintern (bor i södra norrland, och brukar ha snö på vintern)?
Jag har inte haft häst sedan 80-talet och då hade vi vanlig svart/gul tråd, vill minnas att den funkade bra även på vintern.

Jag vill ha ett stängsel som funkar på vintern, och som inte skär sönder hästarna om de går igenom.

Tacksam för tips från er som har erfarenhet/åsikter om detta.

Sv: Funderingar om elstängsel

Jag kör med grovt elrep överst (syns bra) och galvad tråd underst (går av när Madam behagar kliva ett steg för långt och inte lyfter på fötterna när hon backar igen) och jag har aldrig haft några skador. Däremot vet jag en häst som hängde sig i ett tunnare elrep för några år sen.

Leder ström eller inte leder ström, ja, det är frågan för jag har inget aggregat.:crazy:

Vi har el band i våra hagar som är ca 1 cm breda. funkar super. vi har inga utbrytar kungar heller men när någon häst gått igenom har tråden gått av utan minsta märke på hästen. tycker funkar kanon. stål tråd skulle jag aldrig våda ha. vi hade sånt i en ko hage jämte våran häst hage och min unghäst (då 4 mån) rymde och snodde in sej i ståltråden. när den väl gick av så blir de ju som en snara den snodde sej ju ännu fler varv runt benen på henne så hon blev liggande i diket med tråd runt alla benen. som tur va höll hon sej lugn och jag kunde spring dit ihop med mamma så jag höll henne å mamma snodde upp tråden. Jag hade tur. det ända som hade blivit på min tjeja va bränn märken men annars va hon hel. hade hon fått panik så hade sennor å hela skiten gått av så tråden var snurrar typ 10 varv precis ovanför hasen. så ALDRIg ståltråd i närheten av mina hästar

Det brukar ju stå vid vilken vikt som tråden ger vika. Har för mig att ståltråd har bland de högsta. Vanliga elband går ganska enkelt sönder... Är man ändå orolig kan man ju skarva med skarvbleck, dessa lossnar enklare än själva bandet går sönder. Dvs ingen skadad häst, inga trasiga band, enkelt att he ihop igen :) Elrep har jag ingen egen erfarenhet av men de verkar bra tycker jag.

Hej!
Vi har i vårt stall erfarenhet ifrån tråd med 4-6 ledningstrådar i. Den går av utan att skapa skador ifall våra hästar går igenom, blir skrämda. Trådarna är lätta och sätta upp och är man orolig för att de inte ska se dem kan man ju gå runt med hästen och visa gränserna innan och/eller hänga vita "flaggor" på övertråden.
Ju kraftigare tråd, band eller dyl. du har desto större skador.
Vi har inte heller haft problem med dessa trådar på vintern. Det du måste se till är ju naturligtvis att de ligger fria från snö på nedertråden för bästa ledning.

Lycka till!

delvis kl

Vi har också det som kallas tråd, går av för minsta lilla, och snön fastnar inte på den heller.
Tycker att den leder bra med ström, om den bara går fri från undervegetation osv.

Ett tag hade vi en rymmarkung, och då satte vi jord på mittentråden. Behövs inte så mycket drag i strömmen för att det ska bli en rejäl smäll om han går på båda.

Bor också i södra norrland.

Läste en artikel i Hästmagazine nr 6 2007 om olika stängsel.
Där finns en hemsk bild på en häst som skadat sig på ett elrep. I texten refereras till en veterinär som säger att elrep och elband har en brännande/skärande effekt, men hon har aldrig sett skador orsakad av galvad tråd.

I artikeln står det också om det franska polarbandet som funkar på vintern och som går av om hästen springer igenom det.
Tyckte dock att det franska polarbandet var lite väl dyrt!

Eftersom jag ska skaffa hästar i sommar funderar jag nu på vilken typ av elstängsel jag ska ha.

Fungerar inte eltråd på vintern (bor i södra norrland, och brukar ha snö på vintern)?
Jag har inte haft häst sedan 80-talet och då hade vi vanlig svart/gul tråd, vill minnas att den funkade bra även på vintern.

Jag vill ha ett stängsel som funkar på vintern, och som inte skär sönder hästarna om de går igenom.

Tacksam för tips från er som har erfarenhet/åsikter om detta.

Det som är allra viktigast när det gäller stängsel är att tråden är väl sträckt/spänd och att det inte ligger en massa gräs, dåliga isolatorer osv som gör att stängslet jordas. Så länge man har ett stängsel i bra skick respekteras det av djuren, även i stressade situationer. Om repen/banden/tråden inte är sträckta finns alltid risken att de inte går av när djuren forcerar stängslet, eller att de trasslar in sig när de betar nära stängslet.

Om man bor i blåsigare trakter är band svåra eftersom de ledande trådarna helt enkelt går av. Alla band jag sett har dessutom blivit längre efter ett litet tag, och blir då hängande mellan stolparna. (Vilket i sig är en olycksrisk.) Banden syns ju bra, och kan då kompletteras med galvad tråd. Nackdelen med den galvade tråden är ju annars att den syns dåligt, men den har överlägset bäst ledningsförmåga. Jag använder mig av kompromissen elrep, men kompletterar med galvad tråd på sommaren när det går får här (då har vi fyra trådar). Till elrepen har jag även sträckare, så att stängslet aldrig får "buk" mellan stolparna.

Men vilken sorts band/rep/tråd du sätter upp är av underordnad betydelse jämfört med skicket på stänget. Var noga där!

Ett litet tips jag har nu när du ska göra en hage är att vara noga med att få till en bra lösning vid grinden. Satsa på lättmanövrerade handtag, och lägg gärna lite singel vid ingången.

Lycka till!

eltråd är ju bevisat farligare än elband. eltråd/rep visats skära halsen av hästen om de sprungit igenom! Jag harl elband just nu, nya stället innehålller nog mest elrep.

Oj, vad mycket svar jag fick! Tack alla för er tips!

Fast det var mycket olika åsikter, så jag vet fortfarande inte vad som är bäst:confused:

Det lutar nog mest åt tråd ändå.
Det har ju alltid funkat hittills.
Som jag förstått på er så kan man se vid vilken vikt tråden ger vika?

Kan tillägga att jag tänker ha en shettis och en d-ponny.
Och en shettis väger ju inte så mycket.
Men, enligt min erfarenhet brukar de vara bra på att rymma.

Är det någon som har fler tips så får ni gärna dela med er.

Att det är åsikter beror ju på att just åsikter avgör vad var och en har för faborit-staket. Hade jag fått välja hade jag haft vitt trästaket med tre slanor, eller ännu hellre, vitt plaststaket, men nu är det el som gäller i stallet.
Jag har stängslat med 12 - 20 mm vitt elband. Det har en brotsstyrka på 85 kg. Det betyder att det går av vid 85 kilos tryck. Jag tycker att det är bra, fastnar hästarna med ett ben eller liknande och rycker till så går det av. Jag använder skarvar istället för knutar där bandet måste skarvas, det leder el bättre och öppnar sig i skarven istället för att gå av, bara att sätta ihop igen.
För att slippa hålla koll på hur mycket som växer mot undertråden så har vi el endast på övertråden. Med ponny eller rymmare hade jag haft tre trådar med el i alla.

Jag skulle definitivt tagit elband!
El rep/tråd skär rätt igenom allting, det har t.o.m visat sig vara farligare än taggtråd.
Om du nu väljet elband skulle jag rekomendera att ta minst 20mm vitt elband.

Liknande trådar

Anläggning Ligger och funderar över hur vi ska göra med vårat elstängsel i hagarna. Vi är lite oense i stallet om vad som är bäst. Min stallkompis...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Miaa
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
11 003
T
Anläggning Hej på er alla! Jag har ett inte helt ovanligt vinterproblem - för mycket snö för att hästarna ska få en stöt av elstängslet. Vi har...
Svar
4
· Visningar
1 251
Senast: Nanook
·
J
Hästmänniskan Hejsan, Stämmer det att ju fler grindar man har i en hage. Ju sämmre el blir det? Hagen finns inte ännu, men om vi säger att hagen...
Svar
5
· Visningar
1 220
Senast: Jozzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka