Funderingar om graviditet och missfall

Status
Stängd för vidare inlägg.
O

Ostbåge

Jag är gravid i vecka 6 och har en del funderingar kring det.
Det är så att jag har haft blödningar i ca 3 veckor, trodde först att det var någon långdragen variant av mens, och blev glatt överraskad när testet ändå visade positivt!

Men jag är ganska orolig över dessa blödningar. Jag har förstått att det KAN vara normalt, men att det också kan tyda på att ett missfall är på G. Det är första gången jag är gravid, så jag vet inte hur det "ska" vara för mig. Jag har ingen smärta alls utan det är bara blod, ungefär som mens. Vidare har jag läst att graviditetstest visar positivt ett tag efter missfall. Finns då risken att jag redan fått ett missfall och att blödningarna är något slags efterdyningar av det?

Jag har ringt Mödravården i min kommun, men de ville inte skriva in mig för att det var för tidigt. :confused: Jag förklarade läget med blödningar osv, men hon sa att det kunde vara helt normalt att blöda i början och att jag skulle avvakta. Avvakta vad? Glömde jag fråga. Ska jag utgå från att jag är gravid ifall det inte blir någon förändring, eller ska jag prova med ett nytt graviditetstest om några veckor? Och kan ett missfall vara så pass odramatiskt som i mitt fall?

/Förvirrad Ostbåge
 
Sv: Funderingar om graviditet och missfall

Hej

Jag förstår att du är orolig. MVC har säkert rätt i att det är fullt normalt, men ibland känns deras rutin och övertygelse inte riktigt tillfredsställande när man väl börjat oroa sig. Det finns ju något som heter intuition. :crazy:

Inskrivning är väl först i v 11-12 typ, men hur kul är det att vänta tills dess. Prova ring sjukvårdsupplysningen och försök vara lite envis. Ett VUL tycker jag du borde kunna få genomgå.

Jag fick ett missfall i ung v 5-6 och då hade jag störtblödning och krampsmärtor under en dag. Sedan mattades det ut. Dessutom indikerade ett grav test att jag fortfarande var gravid eftersom hormonerna fanns kvar i livmodern. Jag fick göra ett VUL för att konstatera att fostret var borta.

Som sagt, stå på dig!! och jag hoppas allt står rätt till med dig.

P.s det finns bra diskussionsforum på nätet typ babyboom.nu där det finns mängder av erfarna att prata med. Där har jag fått många av mina frågor besvarade.
 
Sv: Funderingar om graviditet och missfall

Jag hade också blödningar nu under min andra graviditet som var helt normalt, och graviditeten är normal. Du kan ringa en privat klinik och be dem göra ett ultraljud om de på mödravården inte vill hjälpa dig. Då får du i alla fall veta om du är gravid eller inte. Men även om du fortsätter ha blödningar sedan, så oroa dig inte! Det händer att man har det utan problem. Se bara till att du inte blöder jättemycket, får då måste du kolla upp det. Lycka till, och hoppas att det är som det ska!
 
Sv: Funderingar om graviditet och missfall

mina 2 missfall har varit blödningar utan smärtor i v 12 samt 8. Det enda som hjälper dig idag för att kolla om fostret lever är ett VUL. Åk till privatklinik el gynakut.MVChar inga VUL. I Sthlm så finns U-gyn på Odenplan :)
 
Sv: Funderingar om graviditet och missfall

Tack för svaren! VUL är det som gäller om man ska veta säkert alltså...
 
Sv: Funderingar om graviditet och missfall

Jahapp, nu har jag fått tid för VUL. Imorgon ska jag dit och då får vi veta om det finns någon bebis i magen eller inte...
Någon som har lust att berätta hur det går till? Jag antar att de sticker in en liten "kamera", eller?
 
Sv: Funderingar om graviditet och missfall

Hej.
Det är som en liten massagestav som dom går in med i underlivet, dom ggr jag har gjort det så har det varit helt smärtfritt, och du kan hela tiden följa med på skärmen och se vad dom ser.

Lycka till
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 684
Gravid - 1år Eftersom jag undviker att googla just nu så tänkte jag att jag frågar här istället. Jag fick väldigt nyligen missfall. Själva processen...
2
Svar
23
· Visningar
2 352
Senast: Amk
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: Migo
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 991
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp