Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Sammet

Trådstartare
Jag hittade denna runsten när jag surfade omkring för att hitta information.

Jag tycker den är intressant, den visar en häst som söker sig framåt/neråt, i mina ögon.


Är detta en "miss" av bildhuggaren, eller är det tvärt om, en mycket kunnig bildhuggare som verkligen Såg, eller tom visste något om hästar och hur de ska ridas?

Eller har bildhuggaren helt enkelt sett en hingst med maffig nacke som han fallit för och försökt efterlikna? Kanske tom att ryttare och häst som ekipage fanns i verkligheten i sådana fall.


Early_Runic_stone_Hagby_M%C3%B6jebro_Uppland_Sweden_-_right_to_left_script.jpg


An early Runestone: Möjbrostenen from Hagby (first placed near Möjebro), Uppland, Sweden. As other early runic scripts (e.g. Kylver Stone from about 300 - 400 CE this is written from right to left, while later Runestones were written from left to right. The text is “Frawaradar anahaha is laginar” [1]

Tyglarna ser breda ut ner mot bettet och tunnare ut mot handen.
Handfattningen är enhands vilket är vanligt för strid till häst så inget konstigt där.
Men tyglarna hänger ner och hästen går i form vilket tyder på bra ridkunskaper.

Är detta en miss, eller var den vikingatida ryttaren så duktig?


Vad tror du?
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Intressant, har själv ingen aning alls tyvärr.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Intressant fråga. Och varför inte? För att hästen skulle vara duglig i strid så krävdes nog att den var både välriden och lyhörd. Och dagens ryttare har knappast monopol på ridkonsten. Jag har inte den blekaste aning om hur pass skickliga ryttare vikingarna var, men jag vill gärna tro att det fanns människor med känsla för hästarna och ridning redan då.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Varför skulle inte en vikingatida ryttare kunna vara duktig?
En häst som jobbar i en bra arbetsform är ju mycket lättare att kontrollera därför var det säkert viktigt med en lösgjord häst i strid.

Dessutom är det knappast en nordisk ryttare vi ser. Sättet hästen är avbildad på tycker jag ser senromersk ut. Själva hästen liknar också i mina ögon en spanjor (en spansk hingst kanske ;) )

Stenen restes (om man ser till dateringen) under folkvandringstid. Nordborna vidgade sina vyer en hel del. Man har som exempel hittat en egyptisk fällstol (annars vanligt förekommande i avbilder på tex. farao i egypten) i en bronsåldersgrav i sydskandinavien.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Det jag framförallt reagerar på är hästens storlek i förhållande till ryttaren, särskilt om man tänker på att medellängden har ökat sen dess.

Var dom "oskandinaviska" ridhästarna också såhär små?
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Det jag framförallt reagerar på är hästens storlek i förhållande till ryttaren, särskilt om man tänker på att medellängden har ökat sen dess.

Var dom "oskandinaviska" ridhästarna också såhär små?

Om man tänker på våra svenska raser eller vad man ska kalla dem så är de ju ganska små och grova och när jag sökte på google verkade mkh ligga på 120-145 ungefär. Så som jag förstod det var de inte större än så.

Så om man tänker en vuxen man på en islänning typ (det är så jag tänker mig att det såg ut ungefär :angel:).

Bara vild gissning från min sida.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Men du måste väl se att detta knappast är en islänning eller ens i närheten av en sån typ av häst?? :confused:
Det är som sagt ingen nordisk ryttare öht.. med andra ord inte en "nordisk" häst heller..
Skulle gissa på en spanjor eller liknande, kanske en arabhäst (eller nåt däremellan)

Sen kan man ha i åtanke att man på denna tiden inte hade jättestor på koll på perspektiv och liknande i avbildningar, iallfall inte vad vi i dag kallar perspektiv. Det finns något som heter värdeperspektiv också som man hellre ägnade sig åt. Dvs man förstorade det viktiga i bilden (tex. blev farao avbildad 10 gånger större än alla andra osv). Man kan tänka sig att i denna avbildning så är ryttaren en väldigt "viktig" och mäktig person.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Varför skulle inte en vikingatida ryttare kunna vara duktig?
En häst som jobbar i en bra arbetsform är ju mycket lättare att kontrollera därför var det säkert viktigt med en lösgjord häst i strid.

Dessutom är det knappast en nordisk ryttare vi ser. Sättet hästen är avbildad på tycker jag ser senromersk ut. Själva hästen liknar också i mina ögon en spanjor (en spansk hingst kanske ;) )

Stenen restes (om man ser till dateringen) under folkvandringstid. Nordborna vidgade sina vyer en hel del. Man har som exempel hittat en egyptisk fällstol (annars vanligt förekommande i avbilder på tex. farao i egypten) i en bronsåldersgrav i sydskandinavien.


Du är helt inne på mina tankar här!

Jag kände också romersk häst och ryttare!
Ville se om någon annan också kände så.
Väldigt intressant.


Självklart är det viktigt med en lösgjord häst i strid. Frågan min är bara, hur mycket stred vikingarna till häst?


Vet du vilken grav den hittades i?
Det vore väldigt intressant att veta just om stolen. Jag vet att det är vanligt med romerskt och egyotiskt har hittats i vikingagravar.
En arkeolog berättade för mig i somras att "vi" bosatte oss i dessa områden och när det rommariket föll flyttade de, (kan ha varit deras ättlingar) tillbaka hem.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Sen kan man ha i åtanke att man på denna tiden inte hade jättestor på koll på perspektiv och liknande i avbildningar, iallfall inte vad vi i dag kallar perspektiv. Det finns något som heter värdeperspektiv också som man hellre ägnade sig åt. Dvs man förstorade det viktiga i bilden (tex. blev farao avbildad 10 gånger större än alla andra osv). Man kan tänka sig att i denna avbildning så är ryttaren en väldigt "viktig" och mäktig person.



Hmm en tanke värd att begrunda.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Jag kommer inte ihåg namnet på graven på rak arm, det var en sydskandinavisk grav, har det nedskrivet i min uppsats. Orkar inte rota nu, ska se om jag kan vaska fram det.
Finns många bevis på kontakter mellan norden och centraleuropa och främre orienten redan under bronsålder.


Nu är ju ekipaget på runstenen med all säkerhet ingen "viking", men hästen var väldigt viktig för vikingarna, inte bara som färdmedel utan den hade också en enormt stark mytologisk betydelse tex som offerdjur. Den ansågs mycket dyrbar och var mest troligt en lyx få förunnad.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Jag tror att självklart var de så duktiga, det finns ingen andledning att tro att hästarna gick omkring som dagens ridskolehästar precis utan en häst som jobbar måste ju givetvis använda sin kropp på bästa sätt.

Tittar man på bilder från våra gamla arbetshästar så visst går de i en bra form även när de drar plogen.

Jag tror att det var så självklart att hästen skulle bära sig korrekt att man inte ens tänkte på det, det är först i modern tid som detta påtalas för innan har det inte behövts.

Är man uppvuxen med hästar och inte ens minns när man lärde sig rida så är det nog självklart, iallafall om man hade bra förebilder.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

*dl kl*

Att jag tycker runstenen är så intressant är för att de andra runstenar jag sett med hästar på har inte alls sett ut på detta sätt. Förutom att hästen ser mer isländsk ut så har dne även huvudet i skyn, och inte denna fina nacke.

Just som Tornblomma säger så ser hästen inte viking ut, så jag funderade då också på "orientalisk" influens, eller tom ursprung. Antingen av både bildhuggare och häst eller en av dom.


Jag har hört rycktas satt det finns fynd efter arabhästar i grav på birka. Vet inte om det är sant?


Vad jag vet är att vikingarna reste en hel del och hade även utbte med stora delar av världen.
Speciellt på gotland, som var stort handelscentrum, har man hittat detta smycke.
Det tros komma från vad vi idag kallar orienten, eller åtminstånde vara inspirerat från dessa områden.

baby_vikingkula_12mm.jpg

793px-Viking_Expansion.svg.png


De var även neråt spanien för byteshandel och även plundring.
Jag hade en turistfamilj i sommar som berättade att de bodde nära en historisk plats där vikingarna, när de passerade neråt på handelsresa, passade på att plundra en by/stad. De fortsatte sin färd neråt. När de något år senare passerade uppåt igen (påstås då att detta ska vara samma båt och besättning) så passade de på att plundra samma stad igen... just... Inte alls mobbing... :P
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Intressant.
Om man ser till hur hästar utbildades för strid för länge sedan och hur de reds på de ridakademier som kom fram när hästarna inte längre användes för strid, så var dåtidens ryttare mycket mycket duktigare på att utbilda hästar än vad vi är idag. Det är enormt mycket kunskaper som försvunnit med tiden.
På en föreläsning förra året lästes det en bit ur en bok från 1700 talet (tror jag det var) Det som beskrevs som hästens grundutbildning där var vad vi idag kallar mycket hög utbildning, som tex, terre-a-terre.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Det ser mest ut som en teckning i ett skissblock tycker jag, är det verkligen en autentisk bild eller har någon fyllt i? Verkar otroligt att man på en sten ristat in dessa linjer för så länge sen. :cool: Det brukar mest se ut som runorna ovanför, kantigt och grovt, av naturliga skäl. Det där liknar möjligen mer nåt slags grottmålning:confused:

Jag trodde det var nån fuskbild faktiskt. INte har dom huggit ut dom där linjerna på en sten under den tiden.:cool:
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Jag tror att självklart var de så duktiga, det finns ingen andledning att tro att hästarna gick omkring som dagens ridskolehästar precis utan en häst som jobbar måste ju givetvis använda sin kropp på bästa sätt.

Tittar man på bilder från våra gamla arbetshästar så visst går de i en bra form även när de drar plogen.

Jag tror att det var så självklart att hästen skulle bära sig korrekt att man inte ens tänkte på det, det är först i modern tid som detta påtalas för innan har det inte behövts.

Är man uppvuxen med hästar och inte ens minns när man lärde sig rida så är det nog självklart, iallafall om man hade bra förebilder.


Precis så tänker jag också. Titta också på bilder och filmer som finns av gamla vagnshästar. Det är mycket som var fullständigt självklart för folk förr när det gällde hästar och ridning och användning som inte är det idag eftersom hästarna inte ingår i vardagslivet på samma sätt och dessutom hade vi många många år då hästbeståndet i vårt land var väldigt lågt och mycket kunskaper försvann. Det märks ju idag. Folk tror att allt är nytt och "nya" metoder som man blir frälst på, men det säger mer om hur stor okunskapen om hästar hann bli under alla år då hästar var ett ganska ovanligt djur i vårt land.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Precis så tänker jag också. Titta också på bilder och filmer som finns av gamla vagnshästar. Det är mycket som var fullständigt självklart för folk förr när det gällde hästar och ridning och användning som inte är det idag eftersom hästarna inte ingår i vardagslivet på samma sätt och dessutom hade vi många många år då hästbeståndet i vårt land var väldigt lågt och mycket kunskaper försvann. Det märks ju idag. Folk tror att allt är nytt och "nya" metoder som man blir frälst på, men det säger mer om hur stor okunskapen om hästar hann bli under alla år då hästar var ett ganska ovanligt djur i vårt land.

Ja det är faktiskt tragiskt att det har blivit så att alla gammal kunskap har försvunnit.
Min mormor (född 1911) frågade mej varför jag vägde hö´t till hästarna och tog analyser, jag svarade att det var för att veta att de fick i sig det som de behövde.
Hon sa att det behövde hon aldrig för eftersom hon hade skördat hö´t själv så visste hon vad det innehöll och hur mycket det behövde, hon kunde inte förklara hur hon visste, kunskapen bara fanns där.
Hon var ju uppvuxen under den tid då hästarna var livsviktiga för överlevnaden.
Hon visste exakt när det var dags att skörda eller så utan några analyser eller almanacka, hon visste hur hö skulle behandlas för att behålla näringsämnena.
Jag önskar så att jag fått del av den kunskapen hon hade men tyvärr var hästarna ute ur hennes liv långt innan jag föddes och jag insåg försent vilken otrolig guldgruva hon var i just detta hänseendet.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Jej vad skoj att detta kommer upp. Jag skrev mitt specialarbete i gymnasiet (för en herrans massa år sedan) om just hästens historia. Lånade en grymt bra bok på biblioteket som just avhandlade detta. ska se om jag kan leta fram vad den hette :idea:

Dock kan nämnas att även hästarna har växt de senaste århundradena så det är långt ifrån otrligt att proportionerna på bilden är korrekta.

Återkommer
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Inte för att din mormor inte skulle ha varit duktig på vare sig hästar eller foder, men jag kan inte hålla med om att det var bättre förr. Hästkunskapen var inte större än den är idag. Det var bara annorlunda då.

Det här är vad släktingar har berättat att de har varit med om:
Det var inte ovanligt att skogshästarna fick slita tills de var så sneda av arbete och ålder att de inte längre kunde ligga ner.
Många lastade på mer än hästarna orkade dra, och när de kom till uppförsbackar, så piskades hästarna uppför. En del orkade trots pisk inte ens börja trava (för att få kraft i backen) innan backen började.
Om en ko sparkade omkull en spann med den dyrbara mjölken, så kunde hon bli rejält misshandlad som straff.
Sen så ska vi inte glömma alla "mediciner" mot allehanda krämpor som man stoppade i djuren. Som vi idag bevisligen vet inte är hälsosamma, men som då kanske var det enda som fanns att tillgå.

Det finna många historiska myter som lever kvar om hästen och vi behöver vara lite kritiska när vi kommer över "fakta".

Någon nämde "Romare". Romarriket sträckte sig ända till södra England, så det var ju inte så långt för oss att bosätta oss exempelvis där. Rent historiskt är romarna, tvärtemot grekerna, även kända för sin hårda hantering av hästar.

Om vi ser till de mongoler som idag verkligen lever nära sina hästar och uppskattar deras värde, så rider de knappast sina hästar i det som vi menar med balans och form. De är heller inte särskilt "snälla" mot sina djur.

Vad gäller runstenen, så verkar den vara mycket ovanlig i sitt slag, både text- och bildmässigt. Det har därför ifrågasatts om det verkligen är en äkta runsten. Därför tror jag inte bilden är rätt bild för oss att bedöma utifrån hur nordbor red. Även om det är kul att spekulera.

På vinkingatiden användes nog hästen mer som ett transportmedel/draghjälp än som en stridshäst. De flesta ryttare red nog inte bättre än att de styrde dit de skulle och satt möjligen i ganska god balans.

/V
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

När det gäller denna stenen i Möjbo så finns det faktiskt teorier om att själva ryttar-avbildningen inte alls är från folkvandringstid utan att ryttaren ristades av ett gäng studenter under 1600-talet. Sant eller inte, tja.. vem vet? ;)
Det som är helt klart är iallfall att bildspråket är väldigt annorlunda gentemot övriga avbildningar av hästekipage från samma tid. Om det sen berodde på kontakter mot centraleuropa eller främre orienten, eller om Rabenius och hans gäng velat spela nån ett spratt på 1600-talet får nog vara osagt ;)

Men klart är iallfall att man under folkvandringstid helt klart fick många olika influenser från en mängd olika håll och att det helt klart fanns kontakt med andra bildspråk och bildhuggare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp