Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Inte för att din mormor inte skulle ha varit duktig på vare sig hästar eller foder, men jag kan inte hålla med om att det var bättre förr. Hästkunskapen var inte större än den är idag. Det var bara annorlunda då.

Det här är vad släktingar har berättat att de har varit med om:
Det var inte ovanligt att skogshästarna fick slita tills de var så sneda av arbete och ålder att de inte längre kunde ligga ner.
Många lastade på mer än hästarna orkade dra, och när de kom till uppförsbackar, så piskades hästarna uppför. En del orkade trots pisk inte ens börja trava (för att få kraft i backen) innan backen började.
Om en ko sparkade omkull en spann med den dyrbara mjölken, så kunde hon bli rejält misshandlad som straff.
Sen så ska vi inte glömma alla "mediciner" mot allehanda krämpor som man stoppade i djuren. Som vi idag bevisligen vet inte är hälsosamma, men som då kanske var det enda som fanns att tillgå.

Det finna många historiska myter som lever kvar om hästen och vi behöver vara lite kritiska när vi kommer över "fakta".

/V

Men avarter och elak människor har ju funnits i alla tider! Det har ju ingenting med kunskaper att göra.
Jag har också fått berättat för mej om elaka och korkade människor som tog sprit i utbyte mot tjänster och som var så fulla när dagen var slut att hästen gick hem själv med en utslagen kusk. Den hästen mådde nog inte särskilt bra när kusken var drängfull och elak.

Angående mediciner så är de flesta av dagens mediciner en kemisk framställd produkt av naturens otroliga örtförråd så visst hade de verksamma mediciner då med. Skillnaden är att idag innehåller tabletten en exakt dos vilket kunde variera över säsong förr, men den kunskapen som fanns då ligger till grund för vår medicin idag så den ska vi absolut inte förakta.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Ryttaren kan ju varit stor :D

Nej men min man läste en bok om Karolinerna för inte så länge sedan (jo han är väl krigsfanatiker suck), enligt den var karolinernas hästar runt 1,55 höga, ofta nästan lägre.

Grekerna kunde ju lugnt rida hästar i form långt innan vikingarna dök upp på kartan, Xenofon osv, deras hästar var inte heller så stora, runt 1,50 eller ännu lägre enligt vad jag kom fram till från en bok om hästar i krigskonst (ok jag erkänner så länge hästar är med går ett krig eller två ned).

Har för mig också att militären i Sverige runt 1800-talet, tidigt 1900-tal, ansåg att hästens manke skulle vara en handsbredd lägre än rekryten är hög. Folk var väl lite kortare då också? (Jag har för mig det stod manke, men det kan ju stått, hästen ska vara en handsbredd lägre än rekryten. I så fall kan man också mätt från lägsta punkten på ryggen. Har för mig att man gjort det i vissa tider)

Så jag hade nästan konstaterat att våra hederliga halvblod på 1,70 - 1,80 är lite udda ur tidsperspektiv egentligen.

Vissa säger ju också att en lite nättare häst i vissa fall kan bära lite tyngre iom att den inte bär så mycket av sig själv. Från annan gammal bok (minns inte vilken) sa en militär att större hästar ju var bättre än mindre om de var välbyggda, men att det var vanligare med välbyggda små hästar och då var en liten välbyggd häst bättre, hållbarare och uthålligare än en stor sämre byggd. Tror också hästarna då var kortare i ryggen (Livrustkammaren sa när vi var där att de var tvugna att kapa 10 eller 15 cm mitt på modellhästarna de köpt in, sadelmodeller för ridsportsaffärer, för att få in dem i 1700-talsvagnarnas seltyg. Höjden funkade, men sadelmodellerna brukar väl vara runt 1,55-1,60?).

Apropå bärtyngd så har jag för mig att hästarna som engelsmännen red under första världskriget kånkade runt på 150 kg, vilket ungefär var detsamma som en riddares häst bar under korstågen. Fullplåt kom först senare.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

rundetalj.JPG



Mmm synd att det inte går att reda ut ordentligt om bilden är gammal eller ej. Men denna måste väl ändå gå i hygglig form :) håller inte med om att runstenshästar alltid spretar med huvudet ;) de verkar mest göra det när de "töltar" med sina åtta ben.

Suck fick inte in bilden. (ändr, jodå till slut!)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Det där tänkandet du har är bara så typiskt för dagens okunskap. :( Ja självklart blev hästar illa behandlade förr också. Det fanns även då fattiga människor som inte hade råd att ta väl hand om vare sej hästar eller barn för den delen. Alla for illa. Det är inget som helst bevis för att hästhållningen överlag var mer okunnig eller dålig.

Även nu finns hästar som far illa för att ägaren inte har råd med veterinär tex.:crazy:

Naturligtvis fanns ett större kunnande förr än idag, de levde med hästar i vardagen på ett helt annat sätt och du tror väl inte att människor var totalt korkade och inte förstod något av de djur de umgicks med dagligen? Jag har som TinyWiny också insett genom min pappa och vad han berättade om farfars kunnande när det gäller hästar, foder och skötsel, öht vilket stort kunnande man hade långt innan det dök upp foderläror:grin:.


KL
Se på den klassiska dressyren, (nej inte AR) den går långt tillbaka och bygger på kunskaper hos gamla mästare som skrivit de första kända ridlärorna. Ja ta Xenofon tex... flera hundra år före Kristus....Varför i all världen skulle inte även vikingar haft kunskaper om ridning och hästar?

Det finns mycket gammal kunskap som man idag upptäcker och tror är ny, för att det har varit ett långt glapp, det gäller inte bara hästhållning.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Det finns mycket gammal kunskap som man idag upptäcker och tror är ny, för att det har varit ett långt glapp, det gäller inte bara hästhållning.

Exakt!! :laugh:
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Exakt från mig med :D

(I övrigt har det i alla tider också funnits riktigt usla hästtränare som tagit genvägar, precis som det finns nu. Under 1700-talet har jag för mig att det fanns en kille som använde all världens skumma extratyglar i mängder och som var väldigt flashig och modern bland många (han hade tydligen en ridstil som var väldigt lik en som används nu av några), samtidigt som han ansågs vara en katastrof av andra. Debatten verkar alltid ha funnits:p)
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Jag håller med. Xenophon tex har ju beskrivit en hel del mycket vettigt om hästar och ridning i sina böcker.

Förr i världen hängde en ryttares/riddares liv på hans häst. Då var man så illa tvungen att lära sig rida och ha en lydig häst. Det skulle inte gå att ha halvolydiga och otränade hästar som de flesta av oss, inklusive jag själv, har då. Tar hästen ett enda felsteg så kan man vara körd. Min häst tar tyvärr flera felsteg per pass. ;)
Är hästen så på linjen och på hjälperna som de var så borde de ju rimligtvis också vara i form. Och för att med en man i full rustning klara av att göra piaff och skolor ovan mark bör man ha en helvetes stark bakdel och bål. Det får man inte som häst om man inte tränas i rätt form. Som jag förstått det så levde ju dessutom dessa hästar till förhållandevis hög ålder. Det är är ju inte så att man utbildar en häst till den nivån i ett nafs. Så dessa hästar var dyrbara och behandlades efter bästa förmåga. Iom deras värde och att ens liv hängde mkt på ens häst som riddare så bör man rimligtvis ha ridit dem i form. Att de höll så länge som de gjorde tyder ju också på det. Man hade inte råd att byta häst hela tiden.

Hästarna var förr i tiden mindre. Det är vi som avlat fram större och större hästar. Och hästar av en annan typ.
Men en del iberiska hästar, som Tornblomma, säger ser rätt lika ut de stridshästar som fanns förr.

Dock är jag inte så bra på människors historia. Men har inte människor också blivit större? Har vi blivit lika mycket större som hästarna?
Jag håller också med om att det var en mycket annorlunda runsten. Jag vet ju inte mycket om runor. Men linjerna ser ju rätt mycket annorlunda ut mot de jag sett.

Ursäkta dravel. Men jag sitter här och är yr med feber.:p
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Jag är iofs arkeolog, men är absolut ingen expert på runstenar. Men jag tycker att bildspråket ser senromerskt ut. Och jag tycker att hästen ser iberisk ut ;)

Har också feber, eller har iallafall legat däckad några dagar :D
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Vet du om vi människor blivit i förhållande lika mkt större som hästarna eller om det skiljer sig, och åt vilket håll isf?

Jag blev nyfiken nu. Sånna dumma frågor jag inte kommer kunna släppa utan svar. Och nu har jag ju tyvärr mer än nog med tid att fundera på sånt trams.:p

Har för mig att Xenophon rekomenderade en ryttare i min strl 172-173 långt någonting, en häst på 145-155. Men hur långa de var då minns jag inte. Hästarna var väl dock runt maxade D i strl har jag för mig ofta.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Vet du om vi människor blivit i förhållande lika mkt större som hästarna eller om det skiljer sig, och åt vilket håll isf?

Jag blev nyfiken nu. Sånna dumma frågor jag inte kommer kunna släppa utan svar. Och nu har jag ju tyvärr mer än nog med tid att fundera på sånt trams.:p

Har för mig att Xenophon rekomenderade en ryttare i min strl 172-173 långt någonting, en häst på 145-155. Men hur långa de var då minns jag inte. Hästarna var väl dock runt maxade D i strl har jag för mig ofta.

Vad jag har förstått så har vi människor blivit längre och längre.

Det är intressant det där med människa 172-173 cm och häst 145-155 cm, när jag var liten så sas det att ridhästen skulle vara 20-30 cm mindre i mankhöjd än vad människan var lång och det stämmer ju ganska bra med dina mått.
Jag själv har alltid trivts bäst på hästar runt 150 cm och jag är 168 cm lång. Ser man till barn så nog klarar de en ponny bättre när längd förhållandena är dessa än när ponnyn är lika hög som de själva.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Nu blir jag iofs osäker på om det kanske var Hempfling som sagt det. Får jag skylla på feber?:p

Oavsett så rör väl den längdformeln en häst som är kompakt och kvadratisk. Den rör kanske inte en avlång och tunn sak, utan mer en häst av Iberisk modell. De kan ju också kännas som ganska mkt häst även om de är lite mindre.

Oavsett vem av dem som sa det så föredrar väl båda en häst som är kvadratisk och hyfsat musklad och med goda vinklar.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

När det gäller denna stenen i Möjbo så finns det faktiskt teorier om att själva ryttar-avbildningen inte alls är från folkvandringstid utan att ryttaren ristades av ett gäng studenter under 1600-talet. Sant eller inte, tja.. vem vet? ;)

Den teorin köper jag om man ska utgå från din bild. Både häst och ryttare är mer eller mindre utrustade som för en 1600-talstornering - ryttarens hjälm, hästens harnesktyglar och sadeln med sin fyrkantiga form och galleri fram skriker 1600-tal. Dessutom ser hästen ut som om den rids på stång, snarare än på tränsbett. Men man får komma ihåg att runristningen är väldigt otydlig på den här stenen - den kan alltså vara ifylld utifrån hur 1600-talets fornforskare såg den med sina ögon utifrån den ridning de var vanan vid.

Om den här stenen är från 1600-talet så är det intressant i sig, då ville man gärna spåra svenskarnas ursprung till de gamla göterna, som man föredrog att avbilda i romersk dräkt för att få dem att framstå som civiliserade och värdiga anfäder.

(och ja, det fanns en hel del iberiska hästar i Sverige på 1600-talet, det finns även vissa forskningsresultat som tyder på att det importerades hästar även på vikingatiden)

Anneli Sundkvists avhandling Hästarnas land[/Irekommenderas för den som vill fördjupa sig mer i rindingen på runstenarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Ristningen är ju ifylld nån gång under 1600-talet så det är ju mkt troligt att man slant till lite då å att säga ;)

Ridkonstens historia är inte alls mitt område, men visst har man hittat stångbett även tidigare än 1600-tal?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

O ja. Stångbettet kommer redan under medeltiden.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Ja jag tänkte väl. Tolkade väl din text lite knasigt :D
Men jag har för mig att jag har sett stångbett betydligt tidigare än medeltid?
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

I så fall vill jag gärna veta var! ;)

Det förekommer bett som liknar stångbett ännu tidigare, t ex i romerskt bildmaterial, men de har med största sannolikhet inte haft någon kinnkedja eller rem under underkäken.
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Detta är som sagt inte alls mitt område, men jag funderar lite på Hunnerna. De är ju ungefär samtida med nordisk folkvandringstid. Hur såg deras betsel ut (tänker på de kända ryttargravarna).

Detta med kindkedja osv kanske är svårt att avgöra då det inte behöver vara just en kedja? Är du med ;)
Spånar lite här bara
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Men avarter och elak människor har ju funnits i alla tider! Det har ju ingenting med kunskaper att göra.
Jag har också fått berättat för mej om elaka och korkade människor som tog sprit i utbyte mot tjänster och som var så fulla när dagen var slut att hästen gick hem själv med en utslagen kusk. Den hästen mådde nog inte särskilt bra när kusken var drängfull och elak.

Angående mediciner så är de flesta av dagens mediciner en kemisk framställd produkt av naturens otroliga örtförråd så visst hade de verksamma mediciner då med. Skillnaden är att idag innehåller tabletten en exakt dos vilket kunde variera över säsong förr, men den kunskapen som fanns då ligger till grund för vår medicin idag så den ska vi absolut inte förakta.

Precis, elaka människor har det funnits i alla tider.
Men, det finns en skillnad, och den är att idag så har vi mer faktabaserad kunskap till skillnad mot förr. Det jag helt enkelt ville poängtera var att det inte var bättre förr, bara annorlunda. Det är en mänsklig tendens att tillskriva dåtid i ett romantiskt skimmer.

Naturligtvis bygger kunskap på "gammal" kunskap, även när det t.ex. gäller mediciner. Idag är de flesta läkemedel framställda på syntetisk väg, och inte av örter. Många av de mediciner som användes förr här i norden hade noll eller ringa verkan mot det de användes till, däremot hade de en del mystik knutet till sig som säkerligen hjälpte en del människor. Så nej, så bra var inte "örtmedicinerna" som kunde innehålla allt från kvicksilver till tarmar från djur. En stor del av vår örtkunskap försvann tyvärr redan på 1500-talet - med munkarna och nunnorna.

/V
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Vänligen läs i alla fall de första raderna, i mitt första inlägg, en gång till.

Var någonstans har jag skrivit att det var sämre förr?

Var någonstans hittar du "okunskap"? Rätta mig gärna där jag har fel, för jag lär mig gärna nya saker.

/V
 
Sv: Funderingar om häst på runsten. Rids den i form elller inte?

Naturligtvis bygger kunskap på "gammal" kunskap, även när det t.ex. gäller mediciner. Idag är de flesta läkemedel framställda på syntetisk väg, och inte av örter. Många av de mediciner som användes förr här i norden hade noll eller ringa verkan mot det de användes till, däremot hade de en del mystik knutet till sig som säkerligen hjälpte en del människor. Så nej, så bra var inte "örtmedicinerna" som kunde innehålla allt från kvicksilver till tarmar från djur. En stor del av vår örtkunskap försvann tyvärr redan på 1500-talet - med munkarna och nunnorna.

/V

Fanns både mycket dåligt och bra förrut inom medicinen, men man kan ju bl.a. nämna att man gjorde avkok på liljekonvalj och drack och det vet vi idag är giftigt men, åtminstone under medeltid, använde man det inom medicinen.
Och så har vi åderlåtning också.

Kanske lite OT men jag tänkte skriva lite mer om hästarna senare om jag hinner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp