Funderingar...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Yellow_Dino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 919
Y

Yellow_Dino

Har mixtrat ihop det mesta jag lärt mig på olika ställenn, till en blandning som kanske inte är så bra... :crazy:? Efter ett hårdare/längre pass dressyr eller hoppning... går jag med hästen, sen
Kyler jag hästens ben i ca 2 min/per ben. Sen lägger jag på travarliniment, och lindar benen med stallbandage. Lite likt den behandling jag lärde mig att ge hästarna i travstallet jag sommarjobbade på förut. Men det då bara om benen är ansträngda, såklart :smirk:. Eller så spolar jag benen i 2 min (spec på sommaren) och lindar eller låter vara utan. Vad borde jag göra? Är det bra eller fel?. Hästarna är i allafall fräscha i benen. Tackar för svar!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar...

Ett bra riktmärke är ju att det man gör påverkar hästen positivt! Sen vad gäller kylning så har jag lärt mig (av veterinär) att för att det ska vara lönt att kyla så ska man göra det i minst 20 min! Allt annat fungerar bara som avspolning av smuts.

/Timsetim

Av vilken anledning vill du kyla hästens ben efter en hård ansträngning?

Den där blandningen skulle jag kalla "osäker". Att täcka över blöta ben med liniment på kan lätt ge "bränneffekt" och benen blir då sk "blistrade". Nöj dig istället med att bara kyla och linda benen då det är den effekten liniment ska ge. Liniment är även uttorkande..

Det kan bli läskiga skador om man får blistereffekt på ben som först är linimentade och sedan lindade.

Gammal tråd men tack iallafall. Har pratat med människorna i det nya stallet och dom tycker att man ska spola benen och sen linda.

Liknande trådar

Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 968
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 759
Senast: Jenka
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
892
Senast: Piek
·
Hästvård Jag skulle vilja veta vad ni tror. Kom gärna med åsikter och råd :) Jag har ett halvblod som är 21. Han är väldigt pigg och fräsch...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: exclusivef
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II