fundersam?

C

candidat

nu när jag haft ett litet "sabbatsår" med hästen så har jag vart runt och tittat väldigt nycket på tävlingar, både ponny & stor häst, regionalt,nationellt och när man studerar framridningen så ser man fok som såga ner sina hästar på tygeln så att hästen bara böjer på nacken, och har absolut ingen bakdel alls med sig och jobbar defenetivt inte genom kroppen. men sen när ryttarn har ridit sitt programm som stämmer överens med beskrivningen ovan får ekipaget ca. 70%, även om hästen gjorde allt men absolut inget -WOW! hur kan dommarna bedömma det så? och senare kommer det in en häst på banan som har bakbeene med sig och jobbar genom ryggen och är lösgjorda men som då har några färre missar får runt 60-62%...allt måste ju vara beroende vad dommaren har för häst smak? eller vad anser ni?
 
Synen på ridningen förändras O det är absolut inte åt det bättre hållet!!
 
har oxå tänkt på det du, men sen kan man ju undra med när man rider FEI för tre domare och det skiljer 12% mellan dom... och alla andra klagar på ojämna domarsiffror när det skiljer 15poäng. så man kan ju undra lite hur domarna tänker.
 
Det läggs för mycket vikt på vart hästen Håller huvudet O Hur dom sprätter med med frambenen.. Jag tycker att man ska kolla på bakbena och verkligen kolla så jobbar med bakdelen eftersom det avgör vart hästen har huvudet!!!
As jobbigt min ponnys ökad trav är bara bakben O Inga flashiga framben :mad: O Det är jöh skit bra men det tycker säkert inte domarna!!!
 
men sånt kommer sen när hästan orkar bära upp framdelen i ökningarna...min hästa var oxå sån innan, bara en jäkla bakbensaktivitet :DMen nu "svävar" han såå fint i luften, med "flashiga" framben :love: :D :cool:

Angående tråden så håller jag med, många ryttare som bara har rörliga hästar men som inte är ett dugg lösgjorda eller rättare sagt inte går i den "riktiga" samlande formen :(Tråkigt..... :smirk:
Men catta när är det dags å börja tävla då??hitta nån stor pålle än? :)puss...
 
sen beror de ju på vem som äger hästen,vem de tränar för osv....tycker de har blivit mycket mer mygel bara de senaste åren..(iaf här i skåne)
 
men ja ska ju tävla nu om 2veckor!!!! :crazy: HJÄÄLP!!!!
ja har ringt ngra i ridsport! får se sen...tell you more! grattis igen till DM -segern gumman!!! puss puss
 
det har jag också tänkt på, särskilt när jag såg en gammal gubbe sitta o röka på hästryggen med hästen hårt inspänd o händerna långt ner, oojj vad fint den gick med huvet o nacken! woww...*ironisk* och han var så stolt för att hästen kunde galoppera sakta med mulen mellan benen låångt ner.
men då börjar jag fundera på, hur gör man egentligen? vad är era tips o hemliga recept? nån som vill dela med sig till den yngre generationen? :smirk:
 
Hur man gör? Lätt som en plätt! ;)
Läser på hur hästen funkar fysiskt, tränar sin egen styrka och balans bortanför hästryggen, tränar upp hästen succesivt starkare innan man börjar kräva samling från ryggen på den. Låter saker ta den tid de tar. Ser nosar bakom lod och hårt krökta nackar och sänkta ryggar som allvarliga varningsklockor. Och tar framförallt hela tiden hjälp av en tränare man noggrannt valt ut pga sina kunskaper om just detta. En tränare som satt sig in i hästens fysiska förutsättningar för samling, som kan förklara varför man ska göra si eller så och även varför en övning är nyttig för just det ekipaget.
Dream on Artemis! :p
 
okeejj..tack så jättemycket=) nu ska jag åka o arbeta pållen imorrn... nu ska han få se på ändring :idea:
 
mm och när det står att hästen inte trampar ordentligt runt sitt inre framben när man gör en bakdelsvändning :crazy:
och när man får en 7a av ena domaren på en rörelse, en 6a och en 4a :eek:
så var det sist jag var ute på dressyr :crazy:
 
Sv: fundersam?

Jag tror inte att det beror på okunskap från domarnas sida. Åtminstone hoppas jag att de vet att bakbenen och ryggen ska vara med :crazy: .
Jag tror snarare det är så att det på sistone blivit så vanligt att dressyrhästar bara går och fint bockar på nacken med sänkt rygg. Det gör antagligen att domarna inte ser det som lika hemskt och att de i så fall skulle vara tvungna att döma ner så pass många.
T.o.m hästarna i eliten har tappat ryggen... :( :cry:
 
Sv: Re: fundersam?

missPetra skrev:
men då börjar jag fundera på, hur gör man egentligen? vad är era tips o hemliga recept? nån som vill dela med sig till den yngre generationen? :smirk:
TID! Det tar tid att bygga upp en stark dressyrhäst. Det slarvas alldeles för mycket med detta, de flesta har alldeles för bråttom att rida krumelurer med hästen innan den har en god grundform och grundkondition.
 
Sv: fundersam?

Härikring finns en domare som kollar på att hästen verkligen jobbar och jobbar med bakbenen o ryggen och är lösgjord och så den inte "bara sprätter med frambenen", (vilket ju brukar ge fina poäng...

Denne är väl inte så jätteomtyckt eftersom h*n anses döma lågt..
Men jag tycker h*n är bra och har absolut inget emot att rida för just den domaren, men jag vet folk som gör det..

Visst är h*n väldigt petig och noga med vad och hur man gör inne på banan, men vadå? H*n är rättvis och det är lika för alla.
 
Sv: fundersam?

Det roliga är att jag har alltid tyckt så själv men för ett par veckor sedan så red jag under en domarfortbildning och fick höra hela diskutionen efteråt. Då premierade dom bakben och ryggverksamhet väldigt högt samt sits och inverkan. Det var väldigt kul att höra, kanske blir det bättre?
 
Sv: fundersam?

Precis! Min ponny är ett jättebra exempel på det och det var INGEN som trodde att han skulle kunna få de gångarterna han har idag.. Men hade bra bakben och har fått en extremt uttrycksfull trav.. Förra året dissade förbundet oss men de hade de inte kunna gör i år.. Då av 7 klasser på nat varav 1reg: 5vinster 1 andra plats och en fjärde..
Hehe skadeglad :devil: Bara synd att man är för gammal för att tävla utomlands :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp