Funkar blippen som den ska đŸ€”

Jag lÀgger till att personen som blev dömd hade enligt personal och vÀktare i butiken gjort detta mÄnga gÄnger förr. SÄ personalen och vÀktare hade blivit uppmanade att ha koll pÄ honom. Enligt Ätalet hade ocksÄ personal stÄtt nÀra och sett att han inte ens försökte scanna dessa varor.
Jag lÀste i samband med Ätalet intervjuer med andra butikschefer och Àgare. De sa samtliga att om man missat att scanna nÄgon enstaka vara sÄ Àr det inte hela vÀrlden, för sÄnt kan hÀnda. Men- om man ofta missar och om man dÄ speciellt missar de dyraste varorna sÄ kommer de börja ha koll pÄ den personen.
Jag tÀnker ocksÄ att en diff pÄ 400kr nÀr man ska betala borde fÄ en att reagera. Man vet ju oftast ungefÀr vad summan kommer landa pÄ, och det Àr inte sÄ att man missat att blippa nÄgot för 19.90...
 
Visst blir det fel ibland men dÄ piper scannern annorlunda sÄ det Àr vÀldigt tydligt. Jag brukar bara ta en annan förpackning (i de fall scannern pÄstÄr att varan inte finns, det brukar funka att bara ta en annan förpackning av samma vara), annars klickar jag pÄ att allt inte kunde scannas vid betalningen.

Jag har rÄkat köpa jÀvligt billigt naturgodis en gÄng dÀremot. Klickade pÄ naturgodis pÄ vÄgen men den registrerade hundgodis. AffÀren sÄlde mig veterligen inte ens hundgodis i lösvikt sÄ jag vetefan vad som hÀnde dÀr :laugh:
 
GÄr folk ivÀg till vanliga kassan om man inte kan skanna eller nÄgot blir fel?

För mig beror det lite pĂ„ vad felet Ă€r – om produkten inte finns i systemet skannar jag klart allt annat och tar med mig det som inte gick att skanna till vanliga kassan. Blir det nĂ„got fel som gör att sjĂ€lvskanningen inte gĂ„r att anvĂ€nda tillkallar jag personal sĂ„ jag inte bara lĂ€mnar en obrukbar kassa bakom mig.
 
SjĂ€lvscanning Ă€r grymt! Har absolut varit med om att jag missat scanna nĂ„gon vara vilket sedan uppdagats i delavstĂ€mning. Pinsamt, men inte mycket mer Ă€n sĂ„. đŸ€·

Herrn i frÄga har ju varit vÀldigt medveten om vad han gjorde, sÄklart. Trista böter..
 
Alla ni som svarar att man inte kan missa för att blippen piper. Ja det gör den. Men om man missar (alltsÄ Àrligt missar) sÄ gör man ju inte det för att man försökte men misslyckades med att scanna. Utan för att man glömde att scanna öht. Det gör folk mest hela tiden.

Inte sÄ konstigt. Tex att man Àr flera personer som plockar ner varor i vagnen och den som hÄller i scannern missar vad som scannats och inte. Att barn lÀgger ner varor pÄ egen hand utan att förÀldern mÀrker. Att man rÄkar scanna 13 istÀllet för 14 Àpplen. Osv.

I just det hĂ€r fallet att man ”glömt” rĂ„kar vara det dyra köttet för flera hundra kronor Ă€r ju givetvis en helt annan sak och inte sĂ„ troligt. Det var nog knappast fel pĂ„ blippen

 
Senast Àndrad:
Nyligen blev en kÀndis dömd för köttstöld eftersom hen inte hade blippat alla varorna i korgen.

Min frĂ„ga blir dĂ„, har ni rĂ„kat ut för att blippen missar ibland och ni fĂ„r blippa om? Om man inte blippar alla varor blir det inget larm som gĂ„r dĂ„ eller kommer man verkligen ut om man inte blippat alla varor? Jag har aldrig handlat med blippen för jag litar inte pĂ„ den. Skulle man missa nĂ„n vara sĂ„ rĂ€knas det som stöld och hur ska man kunna bevisa ett sĂ„nt misstag😟. GĂ„r alltid till kassan och dom fĂ„r blippa dĂ€r. DĂ„ Ă€r iaf jag oskyldig om det skulle missas nĂ„tt. Men Ă€ven dĂ€r missas det ibland och kassan fĂ„r göra om. Ibland blippas det inte alls och dĂ„ fĂ„r dom knappa in manuellt
Ja ibland krÄnglar det men frÄgar man personalen sÄ fixar dem det. Man kan ju Àven blippa i kassan om man behöver
 
Nu gÄr det ju enkelt att se vad och hur mycket man scannar nÀr man handlar Àven om det som sagt hÀnder att det kan bli fel och man missar nÄgon smÄsak. Jag kan ju knappast vara den enda som kollar att det gÄr in rÀtt pris nÀr jag handlar?

Det hĂ€nder ju Ă€ven att det Ă€r skyltat ett pris och det gĂ„r in ett helt annat dĂ„ de missat att justera priset, men man missar ju inte att det inte gĂ„r in tvĂ„ av fem köttbitar 
 🙄

Pinsamt för Anders, han har gjort bort sig ordentligt nu nÄgra gÄnger. Jag tror ingen köper(!) hans förklaring vad som hÀnt.
 
Jag sjÀlvscannar alltid! GÄr helst inte till affÀrer som inte erbjuder det alternativet. DÀr jag Àr stamkund Àr det enkelt att gÄ runt med egen scanner i butiken.

Eftersom den piper till vid varje scannad vara sÄ Àr det otroligt enkelt att hÄlla koll pÄ vad som scannats och inte. DÀremot har den missat extrapriser ibland. DÄ fotograferar jag alltid prisskylten med mobilen för att sedan kunna visa personalen i kassan sÄ hjÀlper de mig att rÀtta till det. Ibland kan scannern ha svÄrt att kÀnna av vissa varor pga skrynklig förpackning eller liknande, men dÄ piper den inte heller sÄ det Àr inget direkt problem.

Förut var det en butik som alltid hade "Älderskontroll" pÄ lösviktsgodis. Detta eftersom mÄnga hade satt i system att sÀtta naturgodis i lösviktsgodispÄsarna och pÄ sÄ sÀtt komma undan billigare utan att det syntes direkt pÄ pÄsen. Jag gissar att just Älderskontrollen var det som var lÀttast för dem att lÀgga in i systemet.
 
Alla ni som svarar att man inte kan missa för att blippen piper. Ja det gör den. Men om man missar (alltsÄ Àrligt missar) sÄ gör man ju inte det för att man försökte men misslyckades med att scanna. Utan för att man glömde att scanna öht. Det gör folk mest hela tiden.

Inte sÄ konstigt. Tex att man Àr flera personer som plockar ner varor i vagnen och den som hÄller i scannern missar vad som scannats och inte. Att barn lÀgger ner varor pÄ egen hand utan att förÀldern mÀrker. Att man rÄkar scanna 13 istÀllet för 14 Àpplen. Osv.

I just det hĂ€r fallet att man ”glömt” rĂ„kar vara det dyra köttet för flera hundra kronor Ă€r ju givetvis en helt annan sak och inte sĂ„ troligt. Det var nog knappast fel pĂ„ blippen


I det hÀr fallet Àr hans förklaring just att "det mÄste ha varit nÄgot fel pÄ blippen", inte att han glömt att scanna hÀlften av köttbitarna.
 
Ska jag bara handla ett par grejer hĂ€nder det att jag inte tar en scanner förrĂ€n vid kassan och scannar dĂ€r. Ibland finns det ingen kö sĂ„ dĂ„ tycker jag det Ă€r enklare och snabbare att gĂ„ via den. Är det kö tar jag en scanner eller registrerar det sjĂ€lv pĂ„ plats i utgĂ„ngskassan om det finns.
 
Förut var det en butik som alltid hade "Älderskontroll" pÄ lösviktsgodis. Detta eftersom mÄnga hade satt i system att sÀtta naturgodis i lösviktsgodispÄsarna och pÄ sÄ sÀtt komma undan billigare utan att det syntes direkt pÄ pÄsen. Jag gissar att just Älderskontrollen var det som var lÀttast för dem att lÀgga in i systemet.
Just detta togs upp som ett av problemen fast pÄ frukt och grönt avdelningen. Det lÀggs i en dyrare vara i den bruna pÄsen och sedan vÀgs och skannars det som en billigare vara.
 
Sen kan ju jag tycka att om alla ska gÄ omkring i blippa sÄ blir ju jobben fÀrre. Inte blir ju varorna billigare för att man spar in personal
Fast det har visat sig att man inte minskar ner pÄ antalet personal utan det blir mindre förslitningsskador pÄ personalen, bÀttre flöden i kassorna och mer personal ute pÄ golvet. Hos vÄr stora Ica maxi har man istÀllet ökat antalet, onlineshopping blev stort under covid och mÄnga har fortsatt.
 
Brukade inte kolla utan hörde bara blippet och var nöjd men efter att ha upptÀckt ett antal ggr att det ÀndÄ inte scannats in dÄ man dubbelkollar nÀr man ska betala sÄ dubbelkolla jag för det mesta. Efter nattjobb nÀr jag Àr trött sÄ kan det bli fel men oftast att jag scannat en vara dubbelt.
Sist hade jag scannat en vara tvÄ ggr men den kostade typ tjugo kronor sÄ jag sket i det och betalade eftersom jag inte orkade fÄ tag i personal. Tycker det synd att man inte kan lÀgga till eller ta bort varor sjÀlv nÀr man vÀl ska betala om man upptÀcker nÄr fel, iallafall att man skulle kunna lÀgga till pÄse (gÄr pÄ vissa affÀrer).
NÀr jag hade en helavstÀmning senast för hundra Är sen hade jag lyckats scanna in fel men skulle ha betalat för mycket..
 
Vid helavstĂ€mning har den signalerat ett fel en gĂ„ng , men det var kassörskan som hade valt fel slags vara (bakverk) - sĂ„ ”en för lite och en för mycket av samma slags vara pĂ„ avstĂ€mningskvittot”. Annars 100% utan fel pĂ„ avstĂ€mningar de cirka 5 Ă„r jag anvĂ€nt systemen (pĂ„ Coop , Ica, City gross och Willys). Jag tycker sjĂ€lv jag fĂ„r för mĂ„nga helavstĂ€mningar med ett sĂ„dant track record, men jag vet Ă„ andra sidan inte hur mĂ„nga andra fĂ„r.
 
Min sambo fick helavstÀmningar ungefÀr varannan, var tredje gÄng han handlade. DÄ handlar han 1-2 ggr per vecka. Det enda som hade felat under detta halvÄr var en banan (som barnen lagt i vagnen utan att han mÀrkte det).
Att fÄ sÄ mycket avstÀmningar tar ju bort hela grejen med att blippa sjÀlv. Trots att han pratade med butikschefen sÄ gick det inte att göra nÄgot Ät och de kunde inte svara pÄ varför han fick sÄ mÄnga avstÀmningar. De Àndrade i hans profil osv men inget hjÀlpte. Han vÀgrar att handla mer sÄ nu sköter jag det, jag fÄr vÀldigt sÀllan avstÀmningar och Ànnu mer sÀllan en hel avstÀmning.
Vi funderar pĂ„ om det kan ha berott pĂ„ att han inte gĂ„r enligt det vanliga mönstret i affĂ€ren, dvs han gĂ„r efter hur han packar pĂ„sarna - det tyngsta i botten osv. Jag vet inte đŸ€·â€â™€ïž Men han var sjukt frustrerad!
 
Jag tÀnker ocksÄ att en diff pÄ 400kr nÀr man ska betala borde fÄ en att reagera. Man vet ju oftast ungefÀr vad summan kommer landa pÄ, och det Àr inte sÄ att man missat att blippa nÄgot för 19.90...
Ja, det Àr lite mycket men handen pÄ hjÀrtat sÄ har jag inte full koll pÄ totalens rimlighet pÄ 19.90-nivÄ. 100 kronor Àr sÄdÀr strax under 5% av beloppet av ett normalt besök och kan mycket vÀl diffa i min huvudrÀkning jfrt med korrekt belopp.
 
Fast det har visat sig att man inte minskar ner pÄ antalet personal utan det blir mindre förslitningsskador pÄ personalen, bÀttre flöden i kassorna och mer personal ute pÄ golvet. Hos vÄr stora Ica maxi har man istÀllet ökat antalet, onlineshopping blev stort under covid och mÄnga har fortsatt.
Ja. SjÀlvskanning Àr sÄ mycket bÀttre för personalen!
 
Ja, det Àr lite mycket men handen pÄ hjÀrtat sÄ har jag inte full koll pÄ totalens rimlighet pÄ 19.90-nivÄ. 100 kronor Àr sÄdÀr strax under 5% av beloppet av ett normalt besök och kan mycket vÀl diffa i min huvudrÀkning jfrt med korrekt belopp.
Fast nu var det ju 400kr, sÄ 20% diff tÀnker jag att du skulle mÀrka
 

Liknande trÄdar

Äldre Det kĂ€nns som att jag tjatar om detta men jag kan inte lĂ„ta bli för jag har verkligen fĂ„tt nog. Jag ber om ursĂ€kt pĂ„ förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 209
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp