Funkar blippen som den ska đŸ€”

Smoothi

TrÄdstartare
Nyligen blev en kÀndis dömd för köttstöld eftersom hen inte hade blippat alla varorna i korgen.

Min frĂ„ga blir dĂ„, har ni rĂ„kat ut för att blippen missar ibland och ni fĂ„r blippa om? Om man inte blippar alla varor blir det inget larm som gĂ„r dĂ„ eller kommer man verkligen ut om man inte blippat alla varor? Jag har aldrig handlat med blippen för jag litar inte pĂ„ den. Skulle man missa nĂ„n vara sĂ„ rĂ€knas det som stöld och hur ska man kunna bevisa ett sĂ„nt misstag😟. GĂ„r alltid till kassan och dom fĂ„r blippa dĂ€r. DĂ„ Ă€r iaf jag oskyldig om det skulle missas nĂ„tt. Men Ă€ven dĂ€r missas det ibland och kassan fĂ„r göra om. Ibland blippas det inte alls och dĂ„ fĂ„r dom knappa in manuellt
 
Jag sjĂ€lvscannar och kollar att scannern lĂ€st in varan. Det lĂ„ter liksom nĂ€r varan Ă€r korrekt blippad, och ett annat ljud om det inte funkat. Är det nĂ„gon vara som inte blir scannad efter nĂ„gra försök stoppar jag den varan vid sidan om och ber om hjĂ€lp nĂ€r jag ska betala.
Jag dubbelkollar alltsÄ att inscanningen fungerat :)
 
Menar du typ sjÀlsvcanning? Jag kollar alltid pÄ skÀrmen nÀr jag blippar sÄ det blir rÀtt. Ibland har vissa varor inte funkat, dÄ har jag jag lagt tillbaka den och struntat i den. Det hÀnder ju att det blir fel ibland sÄ jag tycker att det Àr sjÀlvklart att man kollar sÄ det blir rÀtt. Tror inte att det larmar om man struntar i en vara, inte om man handlar pÄ en vanlig matbutik iaf. Men blir det en kontroll sÄ ser de ju om den varan inte Àr inscannad.
 
Jag sjĂ€lvscannar, ÄLSKAR det!
Scannern har alltid funkat för mig, fast visst skulle man kunna glömma att scanna nÄgot, det vore vÀl inte sÄ konstigt. Aldrig hÀnt mig Àn dock.
 
NÄn gÄng har det blivit avstÀmning och det inte har stÀmt av olika orsaker. Det som har hÀnt Àr att det blivit tÀtare avstÀmningar. Ett tag nÀr det gjordes avstÀmning gjorde kassörskan fel dvs vederbörande tog fel bröd tex.
 
Menar du typ sjÀlsvcanning? Jag kollar alltid pÄ skÀrmen nÀr jag blippar sÄ det blir rÀtt. Ibland har vissa varor inte funkat, dÄ har jag jag lagt tillbaka den och struntat i den. Det hÀnder ju att det blir fel ibland sÄ jag tycker att det Àr sjÀlvklart att man kollar sÄ det blir rÀtt. Tror inte att det larmar om man struntar i en vara, inte om man handlar pÄ en vanlig matbutik iaf. Men blir det en kontroll sÄ ser de ju om den varan inte Àr inscannad.
Ja en sÄn som sitter pÄ vÀggen som man sen tar ner o hÄller i handen eller sÀtter den i kundvagnen
 
Nyligen blev en kÀndis dömd för köttstöld eftersom hen inte hade blippat alla varorna i korgen.

Min frĂ„ga blir dĂ„, har ni rĂ„kat ut för att blippen missar ibland och ni fĂ„r blippa om? Om man inte blippar alla varor blir det inget larm som gĂ„r dĂ„ eller kommer man verkligen ut om man inte blippat alla varor? Jag har aldrig handlat med blippen för jag litar inte pĂ„ den. Skulle man missa nĂ„n vara sĂ„ rĂ€knas det som stöld och hur ska man kunna bevisa ett sĂ„nt misstag😟. GĂ„r alltid till kassan och dom fĂ„r blippa dĂ€r. DĂ„ Ă€r iaf jag oskyldig om det skulle missas nĂ„tt. Men Ă€ven dĂ€r missas det ibland och kassan fĂ„r göra om. Ibland blippas det inte alls och dĂ„ fĂ„r dom knappa in manuellt

Nu stod ju personal och sÄg att han inte ens blippade allt, sÄ.....
Naturligtvis finns det folk som passar pÄ att stjÀla i samband med sjÀlvscanning.

Har sjÀlv aldrig "rÄkat ut för" att ha stoppat ner nÄgot oblippat, man blir iaf i "min" affÀr hyfsat ofta kontrollerad.
dvs fler och fler snattare Ă„ker fast. Precis som det ska vara.
 
Jag kollar pÄ skÀrmen och dÀr stÄr det vad man köpt och att man ska lÀgga den pÄ vÄgen. DÀremot lyckas jag ofta snurra till det. Som nÀr jag köpte tomater för 600 kr eftersom jag utan att tÀnka pÄ det lutat armen mot vÄgen :rolleyes:

De brukar vÀl kolla ibland och man visar upp sina köp och att det stÀmmer med kvittot. Sedan misstÀnker jag att de ofta har extra koll pÄ vissa kunder.

Edit: eftersom jag ibland handlar i flera affÀrer hÄller jag noga reda pÄ kvittona.
 
Man ser ju pÄ skÀrmen att man scannat varan, sÄ det borde inte vara möjligt att missa om man faktiskt tittar. Under alla de Är jag sjÀlvscannat har jag (Ätminstone mig veterligen) inte varit med om att scannern signalerar rÀtt men inte registrerar varan. Om det Àr en pÄtagligt dyr vara som "blivit fel" skulle jag definitivt bli misstÀnksam.
 
Jag sjÀlvscannar. Helst med "blipp-handtag" men annars i sjÀlvutcheckningskassa. (SÄdan dÀr man scannar alla varor i slutet.)
HÄller oavsett metod koll pÄ skÀrmen. Dels för att se att alla varor gÄr in, dels för att se till att eventuella rabatter registreras.
 
Jag har aldrig varit med om att det blivit fel, men nÄgon liten risk lÀr det vÀl finnas.

Det som Àr bÀst tycker jag Àr just att jag för varje vara fÄr veta exakt vad priset blev sÄ att rabatter /extrapriser blir rÀtt.

Är man osĂ€ker och har svĂ„rt att hĂ„lla ordning pĂ„ sin scanning eller förstĂ„ tekniken verkar det mest naturligt att helt enkelt gĂ„ till en vanlig kassa. Inte riskera att begĂ„ snatteri eller stöld, Ă€ven om det Ă€r av misstag eller oaktsamhet.

DÀremot har jag varit med om att hela scannern gÄtt sönder (börja om att scanna med fullpackad kundvagn med kassar), suck. Och att vissa varor inte gÄr in eller inte gÄr in med rÀtt rabatt, dÄ hamnar de i sÀrskilt hög sÄ fÄr man hjÀlp framme vid utcheckningen.
 
Jag brukar blippa sÄ fort chansen finns. Det har i princip alltid blivit rÀtt vad jag kommer ihÄg. Ibland finns inte en vara i deras system sÄ dÄ fÄr man kalla pÄ en i personalen.

En gÄng blev lite lustigt och jag förstÄr inte riktigt logiken bakom deras resonemang. Vi var och handlade inför nyÄrsafton. Med sjÀlvscanner som man har med sig in i butiken. Vi köpte bl.a. en burk löjrom. NÀr vi skulle betala för varorna sÄ flaggades det för en avstÀmning. NÀr kassörskan kom sÄ sa hon att hon bara behövde kontrollera löjromen. SÄ vi flaggades för sjÀvlscanning för att vi scannat en dyr vara (löjrom). Men hur hade de tÀnkt att de skulle fÄnga tjuvar pÄ det sÀttet? De som vill stjÀla löjrom scannar ju inte den och dÀrmed flaggas det inte i systemet! :rofl:
 
Jag brukar blippa sÄ fort chansen finns. Det har i princip alltid blivit rÀtt vad jag kommer ihÄg. Ibland finns inte en vara i deras system sÄ dÄ fÄr man kalla pÄ en i personalen.

En gÄng blev lite lustigt och jag förstÄr inte riktigt logiken bakom deras resonemang. Vi var och handlade inför nyÄrsafton. Med sjÀlvscanner som man har med sig in i butiken. Vi köpte bl.a. en burk löjrom. NÀr vi skulle betala för varorna sÄ flaggades det för en avstÀmning. NÀr kassörskan kom sÄ sa hon att hon bara behövde kontrollera löjromen. SÄ vi flaggades för sjÀvlscanning för att vi scannat en dyr vara (löjrom). Men hur hade de tÀnkt att de skulle fÄnga tjuvar pÄ det sÀttet? De som vill stjÀla löjrom scannar ju inte den och dÀrmed flaggas det inte i systemet! :rofl:
Samma för mig varje gĂ„ng jag köper oxfilĂ© đŸ„Č
 
Sen kan ju jag tycka att om alla ska gÄ omkring i blippa sÄ blir ju jobben fÀrre. Inte blir ju varorna billigare för att man spar in personal
 
Jag brukar blippa sÄ fort chansen finns. Det har i princip alltid blivit rÀtt vad jag kommer ihÄg. Ibland finns inte en vara i deras system sÄ dÄ fÄr man kalla pÄ en i personalen.

En gÄng blev lite lustigt och jag förstÄr inte riktigt logiken bakom deras resonemang. Vi var och handlade inför nyÄrsafton. Med sjÀlvscanner som man har med sig in i butiken. Vi köpte bl.a. en burk löjrom. NÀr vi skulle betala för varorna sÄ flaggades det för en avstÀmning. NÀr kassörskan kom sÄ sa hon att hon bara behövde kontrollera löjromen. SÄ vi flaggades för sjÀvlscanning för att vi scannat en dyr vara (löjrom). Men hur hade de tÀnkt att de skulle fÄnga tjuvar pÄ det sÀttet? De som vill stjÀla löjrom scannar ju inte den och dÀrmed flaggas det inte i systemet! :rofl:
Ibland brukar det bli avstÀmning för visst antal varor. Just det dÀr med löjrom hÄller jag med om. Det brukar vara att de tar random varor.
 
Ibland brukar det bli avstÀmning för visst antal varor. Just det dÀr med löjrom hÄller jag med om. Det brukar vara att de tar random varor.

Hon sa att det var specifikt p.g.a. löjromen eftersom det Àr en dyr vara. Jag hade inget emot det. Hon fick gÀrna titta pÄ löjromsburken om hon ville det. VI hade ju scannat den eftersom vi ville betala för den.
 
Men alltsÄ! Man scannar ju varan för att man tÀnker betala för den :rofl: Vad Àr logiken?
DÄ Àr det vÀl sÄ att det larmar för en dyr vara och dÄ vill man kontrollera om den verkligen Àr betald. Men det logiska borde vÀl vara att det larmar en vara som inte Àr blippad (betald)
 
Hon sa att det var specifikt p.g.a. löjromen eftersom det Àr en dyr vara. Jag hade inget emot det. Hon fick gÀrna titta pÄ löjromsburken om hon ville det. VI hade ju scannat den eftersom vi ville betala för den.
Samma med oxfilén. Kommer upp en ruta "lÀgg Ät sidan, ska kontrolleras i kassan".
Ena gÄngen larmade kassapersonalen av, men andra gÄngen inte.. annars hade jag förstÄtt det, att varan Àr larmad. Larmad i utgÄngen alltsÄ, att det piper om man snor. Tror inte scannern Àr smart nog att "larma" av sjÀlv bara för att man scannat (man kan ju Àven ta bort varor man scannat fel).
 

Liknande trÄdar

Äldre Det kĂ€nns som att jag tjatar om detta men jag kan inte lĂ„ta bli för jag har verkligen fĂ„tt nog. Jag ber om ursĂ€kt pĂ„ förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 216
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp