Funktion och effekt av ett polfilter?

Baka_kun

Trådstartare
Något som jag inte riktigt förstått, är vad ett polfilter gör, hur effekten upplevs på bilderna?
någon som har exempel,? försökte hitta på google men gick inte bra.

är alla polfilter lika bra eller skiljer dem sig emellan?

Sv: Funktion och effekt av ett polfilter?

Polfilter gör att himlen framträder samt att reflexer på vatten inte blir lika framträdande.

citat från hoya
Beskrivning:
Ett polfilter kan du använda för att framhäva sommarens grönska, speciellt efter ett regnväder. Du kan också vrida på det för att få olika kraftig blå himmel eller för att minska/ta bort reflexer om du vill fotografera genom en fönsterruta, eller genom t.ex. ett skyltfönster.

Ett polfilter är mörkt och minskar ljusinsläppet lite, så det används bäst tillsammans med ljusstarka objektiv, eller i bra belysning/solsken.

skall se om jag hittar prov på nätet

http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=7ad86ed6-8fdd-44bb-8781-fda80576dd28

2375001364_2fbcf507b2_o.jpg

Så lite så!
Blir till att spara, de är inte billiga.

Skall ha ett sådant till 70-200'n jag skall köpa, kostar då ca 1000 spänn, urk

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 222
Senast: NilHe
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 591
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Eurovision 2025
  • Jobba som veterinär

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka