Funktionella Stall

_Molle_

Trådstartare
Kan inte alla lägga in bilder/ritningar på vad ni anser är funktionella stall?

Jag och några till ska göra ett arbete om stall, min uppgift är att beskriva ett funktionellt stall.

Hjälp mig nu alla bukemänniskor!

^^

Sv: Funktionella Stall

Ingen som har några kommentarer??
det ska vara på engelska oxå...

hjälp..?

Menar du att du vill ha ritningar? Tips på smarta lösningar, förslag på säkerhetstänkande osv?

ströförråd på vägen från gödselstacken så man slipper ta omväg för att hämta spånet..

grimskaft innan för dörren mot hagarna, så man tar det på vägen ut mot hagen och slipper kuta runt å leta eller gå till hästens box för att hämta det..

spospiltan innanför dörren till hagen så lerig häst ej ska klampa iogenom hela stallet innan den blir duschad om benen..

hovslagar/veterinärspilta med ytterdörr bakom, bara för att vet/hovslagare ska kunna hämta grejer i bilen utan att behöva springa genom halva stallet..

skötselplatser nära sadelkammare och annan utrustning så man slipper gå långt emellan och slippa ha grejerna hängandes i stallgången när man gör iordning..

foderrum i ena änden så att man kan fodra alla hästar i ett svep, slippa först gå åt ena hållet för att vända, gå tillbaka och ta resten av hästarna..

lite tips.. du kan säkert komma på fler grejer själv, speciellt om du brukar befinna dig i ett stall och arbetar..

beastiebabe: tack för tipsen!!

fröken skåne: gärna ritningar, har själv löite ideer om funktionella stall, men vill veta vad andra tycker.
lite perspektiv sådär ;P

Har tyvärr inga bilder eller ritningar att lägga in, men jag kan ta några exempel på saker vi tänkt till på när vi byggde vårt stall för att göra det så funktionellt som möjligt.

- Svängdörrar (typ saloon) som man kör gödselkärrorna igenom så att man slipper öppna och stänga dörrar. Sparar också värme.

- Gödselplattan direkt utanför stallet så man inte behöver köra långt.

- Spån direkt utanför svängdörrarna, under tak för att man inte ska behöva skotta fram spånet ur snön....

- Havre, kraftfoder och betfor i speciella fack som fylls på från loftet så att man vid påfyllning av fodervagnen bara behöver öppna ett påfyllningsrör för att fylla tunnorna i vagnen. Minimerar slit vid foderhanteringen.

- Industritvättmaskin i stallet där stallgästerna kan tvätta hästtäcken.

- GOTT om uppvärmda torkutrymmen så att blöta täcken kan torkas.

- Stalltoalett så man som stallägare slipper ha en massa toalettbesök i det egna huset.

- Uppvärmda sadelkammare med väl avgränsade skåp så att varje stallgäst har ett väl definierat utrymme att husera på.

- Extra fodertunnor/lådor till varje häst så hästägaren kan förvara extrafoder utan att det behöver stå en massa säckar överallt.

- Täckeshängare utanför varje boxdörr.

- Skjutvariant av boxdörrar som inte tar plats av stallgången när de är öppna.

- Fodringsluckor i boxgaller/vägg så att man slipper öppna varje boxdörr för att fodra kraftfoder.

-Gott om uppställningsplatser så att det inte blir kö när många är i stallet samtidigt.

- Spolspilta, har inget med lättskötthet av själva stallet att göra men är mycket funktionellt vid skötseln av hästarna.

- En bra ventilationsanläggning som både klarar att temperera stallet och ventilera det. Har heller inget att göra med att vara lättskött men mycket viktigt för stallmiljön....

Finns jättemycket mer man behöver tänka på men detta var vad jag kom på vid en snabb tanke....

Funktionellt är det ju också att ha ridbana och ridhus på gården, men det hör ju inte direkt till stallet så det kanske inte var sånt du var ute efter!

av erfarenhet vet jag att hovslagare, veterinär, massör, kiropraktor och laserfolk inte vill stå i boxen och behandla hästar.. sedan finns det finfina lagar som gör att man knappt kan ha en enda lampa inne i boxen så uppställningsplats med ljus är faktiskt väldigt bra när man ska göra iordning en häst..

visst ska man kunna göra iordning hästen i boxen, men det är smidigare och bättre med uppställningsplatser, vilket är just denna tråden handlar om, smarta funktionella stall.. :idea:

vill också ta upp fodringen, rör från loftet ner i boxarna och i princip all foderhantering därifrån.. (betfor kan man väl bemöda sig att slänga i nerifrån för att slippa slaska i rören), men hö ner i trummor så hästarna äter från höhäck inbyggd i väggen. Och havre, müsli och kraftfoderpellets i rör direkt ner i krubban. så kan alla ha sina foderhinkar ståendes precis runt foderrören, bara att tippa ner..

Gå gärna in på pixbox, Sök på Werah1 så hittar du ett och annat bra tips!!!:idea:

av erfarenhet vet jag att hovslagare, veterinär, massör, kiropraktor och laserfolk inte vill stå i boxen och behandla hästar.. sedan finns det finfina lagar som gör att man knappt kan ha en enda lampa inne i boxen så uppställningsplats med ljus är faktiskt väldigt bra när man ska göra iordning en häst..

visst ska man kunna göra iordning hästen i boxen, men det är smidigare och bättre med uppställningsplatser, vilket är just denna tråden handlar om, smarta funktionella stall.. :idea:

Givetvis står hovslagare, veterinär, massör, kiropraktor och laserfolk i stallgången även hos oss, men borstar och klär på det gör vi i boxarna. Även vid klippning, manryckning, sårvård etc så står vi i stallgången.

Vi har även ett par rasthagar precis utanför stallet så man kan släppa ut sin häst medan man mockar om det har gått in för dagen.
Vi har även ett par rasthagar precis utanför stallet för de som vill mocka efter att hästarna gått in.
m2 kostar, och en skötplats var måste vara väldigt oekonomiskt.
För att inte tala om att det är jobbigt att kryssa runt mer eller mindre snälla hästar som står i stallgången timme ut och timme in.

Vi har 10 hästar, 2 uppbindningsplatser inne. Skriver på tavlan när man bokat hovslagare etc så det inte blir mer än 2 åt gången (har aldrig hänt, jag har 5 platser...)
Ute finns det 7 m uppbindningsmöjlighet av "westernmodell".

Senast ändrad:

Någar Skötselspiltor där man kan ta hand om sin häst så man sliper stå mitt i gånngen och behöva flyta på sig när nån skall ni eller ut.

Kram

jo men nu handlade tråden om funktionella stall.. hade det stått att det var ett verkligt stall som ska vara så billigt som möljigt så är det ju en annan sak.. ;)

att ha dusch boxen utanför stallet som dom har på travbanorna. man slipper fukten inne i stallet. man sätter upp en v'rmare i taket så kan man även duscha när de 'är lite kallare...

(så har vi i vårat stall)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det lite kul att mixtra med mobilkamera o text… Uppgiften jag gav chatGPT... Kan du göra en snygg JPG med hjälp av bilden och...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: IngelaH
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 298
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 402
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31