Funktionskläder - tävlingskläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Modewiktor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 950
M

Modewiktor

Jag studerar till modedesigner och just nu har vi ett projekt om funktionskläder i skolan. Jag tänkte inrikta mig på ridkläder och då främst kläder som man bär vid tävling (hoppning och dressyr). Vore såååå glad för åsikter och inlägg om detta ämne gällande passform, färg, form, material, kvinnligt vs manligt, önskekläderna vid tävling, tradition och konservativitet osv osv. Allt man kan komma på är välkommet! Kankse någon kunde uppdatera mig om vad tävlingsreglementet säger om kläder vid tävling....:rofl:

Sv: Funktionskläder - tävlingskläder

Kul ämne!

Om vi utgår från en traditionell tävlingsstass så tror jag inte att det ska vara några jätteförändringar för att det ska bli populärt. Kanske någon extra söm på ridyxorna. Kavajerna funkar nog med en lite "modigare" design på kanske.

När det gäller material så är det ju ffa bra om det går att få till något smutsavstötande, man är ju inte alltid så ren efter en dag på tävling... Snyggt, smutsavstötande lite rejälare glatt material som andas bra vore kanon! :)

eller kanske tåla lite regn också? vet inte hur många ggr man blivit sjöblöt i dessa kavajer....

Ja, det är ju helt sant. ;)

Gissar att det är en ganska stor utmaning att få till något som är praktiskt när man håller på med hästarna, samtidigt som det är tillräckligt snyggt för att falla kräsna ryttare i smaken. :)

Tror dock att för de flesta går utseende före funktion när det gäller tävlingskläder (vilket påminner mig om att jag måste göra rent min kavaj, den går ju inte att tvätta annat än på kemtvätt - jättepraktiskt :angel: ).

Glömde: I min nuvarande kavaj är stretchigt material, vilket inte är fel eftersom kavajer oftast är ganska figursydda.

Jag håller med övriga talare- stretchigt material i kavajen är suveränt. Och angående det där med att man blir dyblöt i kavajen när det regnar så kanske man kan göra som en regnrock, fast genomskinlig, som man kan ta på utanför kavajen.

Att ha smutsavvisande material- främst på ridbyxorna vore inte helt fel. Speciellt inte om man är som jag- blir skitig så fort man kommer ner till stallet :o .

Ja! Och gärna dammodeller med plats för lite bredare axlar!!! Måste alltid köpa en eller två storlekar större för att få plats! :mad: :mad:

min drömkavaj skulle vara tajt och lite längre faktist. asså halvlång med krage som var mer "kantig" längre kanske, lite.

jag tycker att kavajen gärna ska vara lite mer figursydd än vad många är. det känns mer kvinnligt. särskillt hoppkavajer är ofta väldigt manhaftiga.

Bra med alla tips! Fortsätt och tyck till!
Några tankar och frågor:
Får män och kvinnor bära samma färger på ridkavajen? läste någonstans att rött bara var för män... men det kanske var en gammal regel:confused:
det där med att man blir blöt i ridkavajen är ju intressant. kanske skulle man kunna tänka sig någon slags kort cape som går över axlarna men inte hindrar rörelsefriheten och som man snabbt kan slänga av sig när man skall in på banan.
tävlingsklädseln har väl annars sätt likadan ut under måååånga år??skulle vara roligt med förnyelse i snitt och färg - kanske att man skulle ha mer valfrihet som ryttare att kunna välja sin egen tävlingsstass. En kvinnligare och coolare blus i stället för skjorta som inte behöver kosta så mycket utan att man kan byta ut den oftare... kanske med något roligt tryck eller mönster som syns när man tar av sig kavajen utanför tävlingsbanan - man vill ju vara snygg även där. :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka