Funktionsklippning?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Minan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 360
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Minan

Nu har jag läst säkert 10 olika trådar med olika klippningar på Islandshästar. Men vad jag saknar på en del är hur hästarna hålls / rids.

Jag funderar på o klippa Freyja, så lite som möjligt, men så funktionellt som möjligt. (framförallt i "torka fortare efter ridpass" syfte)

Hon går på lösdrift och rids 5 dagar / vecka. Hon svettas lätt, dock framförallt på halsen / bogen.

Jag vill inte behöva täcka henne mer än nödvändigt och undrar därför hur ni med otäckade lösdriftshästar har klippt era? Spårklippning? Under manen eller under halsen?
Mellan frambenen eller inte? Hela bogen eller spår där med?!

Jag hör så mycket olika från alla håll, och är nyfiken på hur alla andra gör och vad dom ser för för / nackdelar med det.

:)

Sv: Funktionsklippning?

När vi bodde i södra norrland klippte jag under halsen, tvärs över bogen, under hela magen och tvärs över bakbenet. Lösdrift, inga täcken förutom fleecetäcke om de ändå blivit svettiga.

Nu bor vi i stockholm och jag vet inte hur jag ska göra... Om det är isolerande snö hela vintern så har det gått bra med helklippt mage (när snön kommit har det ju hunnit växa ut en del), men hur blir det här? Kanske blötare=kallare?
Ska också kolla runt på lite klipptrådar nu...

Min valack går på lösdrift och jag klippte honom nu i helgen. Hela halsen plus hela bogarna. Magen låter jag vara helt oklippt.
Nu när det inte är kallt slipper han täcke. Gnuggar halsen och bogarna torra med en handduk för nu när han är klippt torkar han ju där i ett nafs. Men sedan när det är kallt åker täcket på på kvällen om jag ridit honom svettig. Vi har ju den fördelen att stallskarlen "klär av" lösdriftshästarna på morgonen. Kanonservice! :bow:

Hur gör du när det regnar och är kallt på vintern då? Går han utan täcke då med helklippt hals? Jag lurar på om man skulle sparat övre halvan som "regnavledare" :crazy:
Har du någon bild?

Eftersom jag bara klipper honom en gång nu under hösten, så hinner det växa ut skapligt med ny päls på halsen och bogarna ju. Så då slipper han ju täcket på dagarna. Täckena jag har har förresten "halvhals" vilket jag tycker är bra.
Tyvärr har jag ingen bild att visa. Eller rättare det är så "knöligt" att lägga upp bilder här tycker jag... :o

Ja, det är ju sant, kanske ska testa att klippa som du då, det växer ju som sagt ut en del tills det blir kallt.
Om du har någon bild du kunde maila vore det supersnällt :bow: jessica@equisoft.se

Trådar om klippning är inte rasspecificerat, det finns flera aktiva sådana trådar under hästvård. Jag förslår därför att man forsätter att diskutera där, och denna tråd blir istället låst.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 625
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med... 2
Svar
20
· Visningar
4 026
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 643
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Då börjar vi gå in i ruggtiderna och min älskade lilla ponny har satt sin tjocka päls och svettas därefter .. Så nu har jag bestämt mig...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023