Bukefalos 28 år!

funns det reseptfri ögonsalva katt

Rotterö

Trådstartare
Jag har 4 kattungar 41/2 veckor.
1 Har fått infektion i ögat. Svullet gul kladdigt.
Klibbar igen helt.
Funderade på om det fanna reseptfri ögon salva på apoteket??
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

Nej.

Men ska du ha ut veterinären till tex din häst så be att få en spruta (pastatub)med streptocillin.vet , detta är en salva som används till bla kospenar med inflammationer. Denna salva kan lagras länge i kylskåp och fungerar bra till kattögon med inflammationer. Jag fick en sån tub i våras till våra kattungar av distriktsveterinären. Den här salvan är inte receptfri dock men billigare än ögonsalvan.

Många lantbrukare har sådan i "lager" känner du lantbrukare kan det var lönt att kolla upp om någon har det hemma.

/KT
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

Läkemedel som man ska ha i ögon bör man inte använda längre än 1 månad! Detta eftersom att just ögon är såpass infektionskänsliga.

Prova att tvätta ögat med koksalt eller kokat vatten ett tag, går det inte över så ring veterinär så att denne kan skriva ut en ögonsalva.
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

Nä men skall åka med hunden som fått en knöl i örat.
Jag börjar med koksalt. Testar senare en vanlig reseptfri salva.
Han är så liten 41/2 vecka bara. Pigg annars.
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

Ja. Noviform. liten gul och vit tub. Ges till både hundar, katter och människor och hjälper mot de lindrigare ögoninflammationerna. Fick det ordinerat till hästen en gång, men är alltså receptfritt.
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

loveponies skrev:
Läkemedel som man ska ha i ögon bör man inte använda längre än 1 månad! Detta eftersom att just ögon är såpass infektionskänsliga.

Jag menar förstås att juversalvan kan lagras länge I OBRUTEN förpackning!!!!

/KT
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

En huskur som jag fått berättad för mig och som lindrar är kallt kamomillte som man baddar/spolar ögonen med.
Givetvis ersätter det inte riktig salva men det kan ju lindra vid irritationer mm.
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

Jag gjorde det på mitt inflamerade öga och det blev bara värre så det är inget jag rekomenderar.

Det bästa man kan göra är att spola ögat ett par gånger om dagen med koksalt!
 
Sv: funns det reseptfri ögonsalva katt

Vilken tur att du skrev det, :D har ju inte prövat själv men hört att det ska vara bra :o
Då vet man med säkerhet nu att använd INTE kamomillte :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Lyan
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp