fy vad arg jag blev idag.

Känner man att man inte klarar av sin häst, och det börjar bli sådana otäcka saker som att hästen står på bakbenen i tid och otid, så tycker jag det är en SMART ägare som säljer! INNAN häst eller ryttare gör sig illa!

Att säljare och eventuelll köpare noga kollar så hästen inte har ont förutsätter jag.

Jag är en sådan som aldrig har försökt "leka hjälte" och göra saker jag känner att jag inte klarar av med mina hästar.
Antingen skaffar man då hjälp, eller säljer hästen!
Varför skada sig i onödan?! :confused:
Knappast att man hjälper hästen genom att rädd och tveksam försöka laborera själv! Tvärt om gör man hästen MER skada då!
 
STACKARS HÄST!
Jag håller med dig...
Troligt vis har den ont!
Jag är(nästan)utbildad hästmassör(har ej gjort slut provet) och troligt vis(enligt mina böcker) så har den här hästen endera ont kring manken och kring skulderbladen eller/och bakre delen av ryggen mot/uppe på baken.
Det är så jä**** illa när folk inte kan inse att det kan vara fysiskt fel på hästen och att det är därför den stegrar. Jag har sett och hört mycket sånt här när jag har varit ute och prakiserat. Nästan ALLA tror att hästen har fel i huvudet när den stegrar men det sitter i kroppen. Jag tycker att detta är ett MYCKET FINT EXEMPEL PÅ EN PERSON SOM INTE BORDE HA HÄST!!!!!
:banana: :bump: :banana:
 
Jag tycker inte alls det är fel att de ville sälja hästen. Jag tycker det är mer ansvarsfullt att inse att man kanske inte klarar av hästen, utan den kan få det bättre hos en mer kunnig hästmänniska. Att de valde att slakta hästen kan i och för sig också visa att de faktiskt bryr sig, och inte vill att hästen med denna olater kommer bli någon vandringspokal som till sist ändå bara hamnar på en buss till Italien. Så som Gunnar själv skrivit som info på radannonserna.
Att den måste ha ont ser jag absolut inte som en självklarhet. Om man tror att hästar bara stegrar när de har ont kan man ju börja undra vad den har för erfarenheter av hästar egentligen. Hästar stegrar av många olika orsaker, visst den kan ha ont (men det ska mycket till innan en uppfostrad häst stegrar sig av smärta, då måste du ha varit väldigt blind för signaler innan) men det kan vara trots, en olater, eller helt enkelt osäkerhet. Men det är ju klart, hästen är en spegel på ditt sätt att handskas med den.
 
Jag tycker det är väldigt ansvarsfullt av ägaren att sälja hästen om han/hon känner att han/hon inte hanterar situationen.
 
visst behövde hästen inte ha haft ont. men jag personligen tycker att det är tråkigt att avliva en häst som man inte vet har ont

en kompis fick för ett par år sedan en ponny för tillridning, en jätte trevlig ponny att ha å göra med men när hon red blev ponnyn ett monster, saken hör till att ägarna hade vetat om att ponnyn stegrade sig å levde rövaren när de köpte henne å hade vet.besiktat ponnyn ca 2-3 månader innan kompisen tog den så de ansåg inte att en veterinärundersökning var behövlig. kompisen är och var inte dålig på att rida men blev efter ett par turer då hästen stegrat sig å kastat sig å skenat å jag vet inte vad ,kände hon att hon inte klarade av uppdraget, de skickar vidare ponnyn till en som har handelstall som rider till hästen, hur vet jag inte men hästen slutar med sitt beteende. min tränare, b-tränare i hoppning köper ponnyn till en av sina döttrar å tänkte även ha den till familjens ridskoleverksamhet. de vet. besiktar hästen å köper den till en billig peng. det dröjer inte länge innan ponnyn e tillbak i gammal bana igen. de tar ut veterinären å upptäcker att ponnyn hade fel på tänderna,vågar inte säga om det var vargtand eller inte, får det fixat å byter bett å ponnyn uppför sig exemplariskt.

men vi hade även en inackorderad häst som testade sin ägare med att stegra sig å den hästen var grundligt vet.undersökt. hon hade dessutom fött upp hästen själv så hon kunde hästens historia. men det var rena dumheter, men med regelbunden träning å envishet så har hon kommit ifrån det.

håller med om att om man inte klarar av en häst är det lika bra å sluta i tid innan häst å ryttare kommer till skada.
 
Sälja hästen är ju då de dumaste hon/han kan göra!!!
Se till att göra en rutin kontroll på hästen eler skicka hästen till någon som vet vad hästar är inget man bara köper å såljer för att dom beteer sig på ett specielt sätt problemet försviner ju inte från hästen för att man säljer den kanske problemet för ägaren men stakars häst*snyft blir ledsen när man hör sånt hära=/
 
till alla som svarat:
visst vet jag att hästar kan stegra av en RAD OLIKA ANLEDNINGAR, men just denna hästen har INTE fått en ÄRLIG CHANS! två dagar efter hon fick hästen begärde hon av den att den skulle gå jättebra o allt. det första (tycker jag) man gör när man får hem en häst, är att lära känna den, sen får väl ridningen komma efter.
en rejäl undersökning av rygg m.m hade INTE SKADAT!
 
Ont eller inte. Ser man krasst på det nu så slipper den lida iallafall. Tycker inte det är fel, snarare tvärt om att det är bra att man säljer en häst man inte klarar av. Precis som andra påpekat är det även lätt att vissa hästar blir vandringspokaler. Då mår hästen bättre av att få somna in. Även om den skulle visa sig vara kärnfrisk.
Finns absolut ingen anledning till att ge sig ut på hal is. Då försätter man sig, sin omgivning och hästen för en mkt farlig situation. Hästar som reser sig och tom slår över upprepade gånger är INTE att leka med.
 
behöver inte vara så att det är ägaren som är problemet.
hästen jag äger och har ägt i fyra år har varit jobbig!!!! vad jag antar så började hon växa efter att jag köpte henne som fyraåring och hon fick träningsvärk+växtvärk och då började hon att resa sej för att slippa bli riden eftersom det var jobbigt. detta visste vi inte då.
det gick inte att kräva ngt av henne för då reste hon sej. hon fick stå en hel del och nu efter fyra år går det att kräva saker av henne och hon blir bara bättre och bättre. hon tycker det är kul men kan fortfarane resa sej men inte alls lika ofta.
i det stallet hon stog i tills för ett halvår sedan var det för mkt hästar, folk och stress och det var inget hon trivdes med. hon var stressad och ville bara springa.
nu när jag flyttat till ett litet stall blev hon som en helt annan häst. det är så kul att se skillnaden!!! tänk om man visste det tidigare...

tycker inte att man ska dömma folk eller djur.
vill hon sälja så gör hon säkert rätt eftersom hon troligtvis är rädd för sin häst och det är inte bra. sen får man bara hoppas att en människa med mod, tålamod och förståelse köper hästen så att den får en chans, men det är ju inte säkert att det blir bättre för det.
 
detta är inte endast riktat mot dig utan till flera. uppenbarligen handlar detta om en "billig" häst. låt oss överdriva å säga att butterfly flip byter ägare/ryttare å slutar å gå bra och bara gör skitresultat å nya ryttaren/ägaren inte klarar av henne, är det rätt att avliva hästen utan å kolla upp ev fel eller andra möjligheter?

att sälja en häst för att man inte klarar av den tycker jag inte är fel utan snarare kan det vara det bästa. men att avliva en frisk häst utan att kollat upp andra möjligheter tycker jag är fel. tänk er själva att ni säljer er häst å efter ett par veckor så är hästen avlivad pga att nya ägaren inte klarar av hästen utan att hästen fått en ärlig chans.. vad tycker ni om det?
 
Jag förstår ditt resonemang, och ja, visst är det skittrist att sånt händer, MEN det finns värre saker för hästen som den kan råka ut för än att just dö. Enligt mig iallafall. Tror väl att det är vanligare att hästar blir vandringspokaler, än att de slaktas friska.
 
en del borde inte ha hästar... fattar dom inte att hästen kan ha ont?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp