Fyra av hennes hästar dog

(DT)
På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att hon ska få djurförbud.
- Det är en tragedi med hästarnas död och det är oklart vad som orsakat deras död. Däremot är det dokumenterat av veterinärer att hästarna var välvårdade, bedyrar Anette.

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article335463.ece
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Gud va hemst. :cry: Om jag vore henne skulle jag inte vilja ha hästar i stallet förrän det är klarlagt vad orsaken till deras död är.. I artikeln låter det ju som om det är förgiftning. :crazy:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Dom kanske inte var veterinärvårdsförsäkrade,och värdefulla,tja,för vissa så anser dom att 15-30 000:- kronors hästar är värdefulla. Iallafall om det är fyra stycken a´15.000:- tex....

Står även att det vart dyrt med veterinärkostnader m.m,men hon kanske bara hade den billigaste veterinärvården,sen om hon fått lov att ta bort dom/slaktat dom så är ju där även en stor kostnad,och det är ju inte ofta som försäkringen täcker allt,så även om hästarna bara var veterinärförsäkrade så kan det som sagt dra iväg iallafall..
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

En bekant som också hade hästuppfödning flyttade till en gård... Inom ett par år dog 9 av 15 hästar(en del föl) samt en av hennes hundar. Visade sig att vattnet var jättegiftigt... Ren tur att inte de själva strök med också.
Det upptäcktes då de åkte till vet med den sjuka hunden och levern var så kraftigt förstorad att vet inte sett något liknande på rtg. Då testades allt möjligt hemma hos dem, bl a vattnet.... :(
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Fyra värdefulla hästar oförsäkrade?:grin:
Det finns ingen lag på att hästar måste vara försäkrade. Det är dyrt och en del kan vilja lägga pengarna på annat än att gynna försäkringsbolag. Jag känner många som inte har sina hästar försäkrade.

Vad som däremot verkar helt galet är att hon ska få djurförbud efter att ha haft en sån fruktansvärd otur, om nu det som står i artikeln stämmer.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Varför tar man inte vattenprover om man köper ett ställe med eget vatten?:confused:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Varför tar man inte vattenprover om man köper ett ställe med eget vatten?:confused:

Smart tänkt,, det va det första jag tänkte på oxå..
Allt foder analyserat men vattnet,, det viktigaste av allt har tydligen precis alla missat...
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

kl

Jag tycker inte att det är galet att hon får djurförbud innan man vet varför hästarna dog.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Så fruktansvärt!man bara ryser när man läser det här!:cry:
tänk om det faktiskt är någon som har förgiftat hästarna!HUR KAN DOM ISF????!!!!MAN BLIR JU BARA SÅ FÖRBANNAD:devil:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Knepigt fall, logiskt sett borde vet. ha reagerat om det skulle vara vanvård redan då första hästen dog.
Dvs, jag tror inte hon tagit kål på sina hästar själv/med vilje.
Stackars tjej och stackars hästar.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Begär miljönämden att hon ska ha djurförbud för att dem tror att hon själv har orsakat hästarnas död ? :confused: eller ?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Ja, ibland är dom inte kloka!!
I detta fallet hade jag nog allt velat ha mer att gå på för att ge henne djurförbud. Hon verkar ju inte ha vanvårdat hästarna utan dom har bara dött med underliga symptom/blivit förgiftade på något sätt.
Hoppas dom kommer på vad som hänt så att det inte upprepas.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Men om dem vill ge henne djurförbud för att dem tror hon orskat hästarnas död, men varför i så fall ?

Varför skulle hon vilja döda sina egna djur, inget hon skulle vinna på eller ? :crazy::confused:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Oavsett vad som hänt och vems fel det är får man sig en tankeställare. Hur vore det med ett bättre regelverk inom djurskyddet eftersom alla fall som belyses i media verkar vara ett resultat av varje enskild djurskyddsinspektörs bedömning? Jag funderar i alla fall över om djurskyddslagen borde vara mer detaljerad och inte lämna utrymme för så mycket individuell tolkning. Det borde vara lättare för djurskyddsinspektörerna att utföra sitt arbete. Än som djur far väldigt illa utan att något görs så kan andra nästan bli utsatta för klappjakt. Visserligen har man bara medias syn på det hela, som är klart vinklad, men ändå. Ingen rök utan eld.
Jag blir bara så upprörd över godtyckligheten (eller svårigheten att tolka lagen) i många fall.
/Sessiagh
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

kl

Jag tycker inte att det är galet att hon får djurförbud innan man vet varför hästarna dog.

Håller helt med.
Det vore ju korkat av henne att skaffa nya hästar innan hon vet dödsorsaken, men vissa människor tänker ju inte lika dant så man vet ju inte om hon planerar att skaffa nya.

Sen tycker jag det är lite konstigt att hon inte kollat vatten/marken för länge sen eftersom hon själv reagerat på att det varit utsläpp (lr vad det var) i närheten.

Eller jag tycker hela situationen är konstig faktiskt iom att hästarna dött med så långt mellanrum. Visserligen har hästar olika immunförsvar men några symptom borde det väl ändå ha funnits på de andra hästarna redan vid första hästens död?!?! :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar har avlidit i samband med en stor tågolycka vid Vattjom utanför Sundsvall. Hästarna tog sig ur hagen och ut på tågrälsen där...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog under tisdagskvällen i en trafikolycka i Björkeryd, Småland. En lastbil med släp körde på en samling hästar som befann...
Svar
8
· Visningar
1 815
Senast: EmmaW
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog vid en kollision med en lastbil på väg 31 mellan Ekenässjön och Stensjön under tisdagskvällen. Ytterligare två hästar...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) I januari 2010 hittades en häst död i sin box. En veterinär som kallades till stallet tidigare då hästen inte mådde...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp