Bukefalos 28 år!

Fyra av hennes hästar dog

(DT)
På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att hon ska få djurförbud.
- Det är en tragedi med hästarnas död och det är oklart vad som orsakat deras död. Däremot är det dokumenterat av veterinärer att hästarna var välvårdade, bedyrar Anette.

http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article335463.ece
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag blir åter igen stum... hästförbud???:eek:

Och med regeringens nya lag om ett landsomfattande register så kommer hon ju isådanafall att hamna där...

Säger inget om det - med de bilder som media visar upp av vanvårdade djur - och som då "blir bilden utåt" fär allmänheten är ju verkligen VANVÅRDADE djur - detta är ju milslångt därifrån...

Hur ska den vanliga befolkningen lära sig att skilja på vanvård och dålig djurhållning när myndigheterna konsekvent väljer att blunda för skillnaden???

Jag lider med hästägaren!
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är ju något skumt med det. Att ha hästar oförsäkrade, dessutom värdefulla sådana, låter inte speciellt seriöst??

Och det är bra att hon har hästförbud, vill ni att fler ska dö:confused:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är inget ovanligt att ha så dyra hästar oförsäkrade. Det blir ju otroligt dyrt om de ska försäkras till sitt värde. En hoppryttare jag jobbade för sa att om han skulle ha sina hästar försäkrade skulle försäkringskostanderna bli som att förlora en häst om året
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är ju något skumt med det. Att ha hästar oförsäkrade, dessutom värdefulla sådana, låter inte speciellt seriöst??

Och det är bra att hon har hästförbud, vill ni att fler ska dö:confused:

Du har ingen aning om vad du pratar om, du är förmodligen bara ute efter att "väcka folks förtret".

De flesta av de jag känner som har hästar på lite mera än "amatörbasis" har andra, har bättre lösningar med pengar till veterinärvård än att betala en massa till dyra försäkringsbolag.
Vad det skulle ha med dålig djurvård att göra kan jag inte alls förstå!

Tror du verkligen att ngn medvetet skulle förgifta fyra, oförsäkrade hästar???

VAKNA upp till verkligeheten:D
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Tycker du då att det är bättre att hon inte får hästförbud, och istället går och köper sig nya hästar??
(Om hon nu ens har råd med det efter att ha betalat vet. för fyra hästar :p )

Självklart tycker inte jag att hon ska ha det för evigt, men iaf att det blir något tillfälligt förbud att ha hästar DÄR, sas.
När så många som fyra hästar har dött av helt okänd anledning så är det ju något allvarligt.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Något som jag reagerade på var att stallet var låst???!!!

Det stod ju i artikeln att de hittade en nyckel och tog sig in. Får man ha låst stalldörr??? Med tanke på brand osv.

Att det är låst tycker jag verkar tyda på att det är något man vill dölja! :confused:
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är ju något skumt med det. Att ha hästar oförsäkrade, dessutom värdefulla sådana, låter inte speciellt seriöst??

Och det är bra att hon har hästförbud, vill ni att fler ska dö:confused:

Det sk skumma i det här skulle kunna vara om hennes "grannar" ev kan ha något med saken att göra....av artiklen att döma finns tecken som tyder på att någon tidigare riktat kritik mot hennes djur....det är inte ovanligt att illvilliga grannar istället för att kontakta vederbörande, kontaktar kommunen istället och dämed kommer med falska anklagelser.... Hade det rört sig om vanvårdsfall borde veterinär påpekat detta, vilket inte är fallet. Dessutom kan man ju dikutera huruvida det är tillåtet att ta sig in i byggnader hursomhelst, utan ägaren tillstånd, räknas inte det som olaglig intrång?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Dessutom:

"Då konstaterades att det inte fanns vatten i en spann och att det var skitigt i spiltan där hingsten stod. Det var mockat på morgonen och jag skulle mocka senare på dagen som jag alltid gör."

En hingst som står i en SPILTA utan att släppas ut tycker inte jag tyder på god hästhållning, även om det inte framkommer om det är så varje dag eller bara just denna.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Något som jag reagerade på var att stallet var låst???!!!

Det stod ju i artikeln att de hittade en nyckel och tog sig in. Får man ha låst stalldörr??? Med tanke på brand osv.

Att det är låst tycker jag verkar tyda på att det är något man vill dölja! :confused:

Inga problem med att ha stallet låst så. Brandkåren forcerar en sån dörr väldigt enkelt. Varenda stall på både Flyinge och Strömsholm är låsta.

Sen med hingsten i spilta. Tänk på att det är vad gemene man kallar en plats i ett stall. Dvs, de vet ofta inte skillnad på orden spilta/box.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Inga problem med att ha stallet låst så. Brandkåren forcerar en sån dörr väldigt enkelt. Varenda stall på både Flyinge och Strömsholm är låsta.

Sen med hingsten i spilta. Tänk på att det är vad gemene man kallar en plats i ett stall. Dvs, de vet ofta inte skillnad på orden spilta/box.

Instämmer. Det är förmodligen journalistens eget ord.. och att döma av bilden ser det ut som stallet har boxar.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Dessutom:

"Då konstaterades att det inte fanns vatten i en spann och att det var skitigt i spiltan där hingsten stod. Det var mockat på morgonen och jag skulle mocka senare på dagen som jag alltid gör."

En hingst som står i en SPILTA utan att släppas ut tycker inte jag tyder på god hästhållning, även om det inte framkommer om det är så varje dag eller bara just denna.

Jag vet ett flertal som har sina hingstar inne när ingen är hemma av rena säkerhetsskäl,om det är en god hästhållning eller ej,det vill jag inte kommentera,men hästarna mår gott å får i allafall vara ute minimum 6-8 timmar/dygn,och än finns ju ingen lag på att de måste vara ute si eller så länge,inte ens att de måste vara ute..:crazy:

Och som ngn redan kommenterat,det är inte många journalister som vet skillnad mellan box och spilta.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det har ni rätt i. Ofta är det journalister som inte har någon vidare fackkunskap som skriver.

Fast jag tycker ändå att det skulle kännas jobbigt med låst stalldörr. Brandkåren kommer säkert in, men tänk om någon förbipassarande upptäcker att det brinner och inte kommer in?

Sen förstår jag att Flyinge mfl är rädda om sina hästar och oinbjudna besökare.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

"Då konstaterades att det inte fanns vatten i en spann och att det var skitigt i spiltan där hingsten stod. Det var mockat på morgonen och jag skulle mocka senare på dagen som jag alltid gör."

På tal om det. Om miljögubbarna reagerade på att det var skitigt så kan ju knappast ägaren ha mockat på morgonen (alt ha väldigt smutsigt strö...)
En häst skiter inte så mycket över en dag att någon ska reagera på det.
Och vattenhinken syns det ju på om den 'nyligen' blivit urdrucken.


Och det där med att ha stalldörren låst - det är ju kanske som att välja mellan pest lr kolera sas.
Vi har varit tvugna att låsa stallet (dock löst det på annat sätt än att ha dörren helt låst - just för ex brandsrisken..) eftersom folk har varit nere och tagit ut våra hästar.
Vi misstänker dessutom att de red på dem (eller släppte lösa i padocken..) och dt är en mindre katasrtof eftersom den ena är skadad och den andra är en oinriden 2 åring :crazy:

Att det däremot är lätt för brandkåren att slå in dörrarna som någon skrev, vet jag itne om jag kan hålla med om.
Man bör ju rådfråga någon ur brandkåren innan för att vara säker på det. Dörren på ridskolestallet här får inte vara låst eftersom den är så 'stark'.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det har ni rätt i. Ofta är det journalister som inte har någon vidare fackkunskap som skriver.

Fast jag tycker ändå att det skulle kännas jobbigt med låst stalldörr. Brandkåren kommer säkert in, men tänk om någon förbipassarande upptäcker att det brinner och inte kommer in?

Sen förstår jag att Flyinge mfl är rädda om sina hästar och oinbjudna besökare.

Med tanke på "den, om än idefinierade, rad av händelser" som kan sättas i samband med denna "förgiftning", ser jag det som en säkerhetsåtgärd för att hindra oinbjudna besökare att ta sig in i stallet. Jag tror fler hästägare än de på Flyinge är rädda om sina hästar.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

När betet tar slut i hagen så kommer smörblommorna. Hungriga hästar äter de giftiga smörblommorna och blir sjuka.

Jag fick förfrågan om jag hade boxplats för en häst som hade stått på djursjukhuset och blivit förgiftad av smörblommor. Jag har inte ute mina hästar på natten under sommaren och de går aldrig ut utan att ha fått mat. Jag har mina hästar försäkrade för ganska höga belopp. Jag antar att det är en kostnads och prioriteringsfråga om att ha sina hästar försäkrade
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Det är ju något skumt med det. Att ha hästar oförsäkrade, dessutom värdefulla sådana, låter inte speciellt seriöst??

Och det är bra att hon har hästförbud, vill ni att fler ska dö:confused:

Jag har bara en av mina hästar försäkrade, lägger undan en summa pengar i månaden till ett konto som används till ev. veterinär räkningar. Är jag en sämre hästägare bara för det? Jag skulle inte kunna ha 6 hästar försäkrade i full belopp + att dessutom få betala självrisk och i vissa fall gäller ju inte försäkringen så då får jag ju betala själv ändå... jag har hellre egna pengar undanlagda och behöver aldrig bekymra mig för om försäkringsbolaget kommer gå med på att betala ut några pengar efter en ev. skada. Jag har hitills aldrig haft någon häst med nån större skada, har fått sy 4 stygn för 1 mpnads sen på en häst, och visst det var surt att få lägga ut 4000 för det men tekniskt sett är det en årspremie på en försäkring för den hästen.. Det är ju ens eget bekymmer om hästen är försäkrad eller inte men jag tycker inte man kan anklaga någon för att dom inte har sina hästar försäkrade. Det är ju upp till en själv om man vill ha ut en hög med pengar om hästen dör.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Säger detsamma. Stoet försäkrades nu för dräktigheten och fölet är försäkrat men inte valacken. Har man budget för det så varför inte. På åtta års hästägande har jag behövt använda försäkringen en gång.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Jag förstår mer och mer av dina inlägg att du verkligen bor "Långt ut i ingenstans":devil:;)

Tycker du då att det är bättre att hon inte får hästförbud, och istället går och köper sig nya hästar??
(Om hon nu ens har råd med det efter att ha betalat vet. för fyra hästar :p ).

Men snälla du TROR du verkligen att hon medvetet vanvårdat(?) sina hästar till döds - och förlorat en hel massa pengar - för att sedan direkt gå och köp nya????

Självklart tycker inte jag att hon ska ha det för evigt, men iaf att det blir något tillfälligt förbud att ha hästar DÄR, sas.
När så många som fyra hästar har dött av helt okänd anledning så är det ju något allvarligt.

Vad är ett sk TILLFÄLLET förbud för dig?
Självklart är det allvarligt när fyra djur dör av okänd anledning på så kort tid - men glöm ALDRIG att vår lag säger att man är oskyldig till annat är bevisat.

Tänk själv om du tex skulle stå i hennes skor just nu, o vara oskyldig - samt sörja förlusten av sina djur, samt med alla frågor om vad som hänt... och så få en massa anklagelser om att man vanvårdat sina djur.

ALLA kan råka ut för olycker - det kan vara du själv som drabbas nästa gång.
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Man kan även ifrågasätta om djurförbudet tagits i samråd med veterinär eller vad man baserar detta förbud på... Om man endast baserat det på ett besök man gjort när en av hästarna stod inne pga av okänd anledning , tycker jag det verkar aningen märkligt.
Att det blir "skitit" i en box när en hingst stått inne under en hel natt samt större delen av dagen, och kanske slagit ut vattnet ur spannen i boxen, tycker jag inte är något konstigt i sig. Man skulle ju lätt som hästkunnig, kunna bedöma om det är gammal skit eller ny, men för en person från miljökontoret, skulle detta säkert kunna se illa ut.
Sen är det konstigt att vissa kan hålla hästar i åratal undernärda och utmärglade utan att någon ingriper, medan vissa råkar ut för en tragedi och beläggs med omedelbart djurförbud...av rädsla för att få kritik för att vara handlingsförlamad kanske överilade och ogrundande förbud tas?? Om man som miljönämnd får in kritik om att någon misssköter sina djur, bör man då inte ta kontakt med djurägaren i först hand, men även med den veterinären som undersökt djuren, ev hovslagare för att om man nu inte kan göra en egen bedömning, få en expertis utlåtande på djurens allmänna hälsotillstånd innan man utfärdar ett djurförbud?
 
Sv: Fyra av hennes hästar dog

Känner du personen i fråga eller varför tar du mitt inlägg så personligt?
Jag uttryckte bara min åsikt, min mening var inte att väcka förtret...

Om nu 4 hästar dött och orsaken är okänd, så är väl ett förbud bra tills man vet? Jag har inte spekulerat i VAD hästarna dött av. Det är ju just det som är det knepiga. Hon borde ialalfall inte ha fler hästar just där, det kanske är vattnet eller vad som helst.

Sen finns det säkerligen folk som skulle förgifta sina egna hästar, finns mycket sjukt folk tyvärr. Därmed inte sagt att det är vad som hänt i detta fallet.

Bättre att inte personen har hästar tills mysteriet är löst. Jag tänker på djuren i första hand, inte på människan.

Hur dyrbara var dessa hästarna?
Jag anser att det är bäst att försäkra sina djur, men om man väljer att spara pengarna hemma så visst, fine. Det viktiga är ju att man har råd att betala veterinären när olyckan är framme.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar har avlidit i samband med en stor tågolycka vid Vattjom utanför Sundsvall. Hästarna tog sig ur hagen och ut på tågrälsen där...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog under tisdagskvällen i en trafikolycka i Björkeryd, Småland. En lastbil med släp körde på en samling hästar som befann...
Svar
8
· Visningar
1 817
Senast: EmmaW
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar dog vid en kollision med en lastbil på väg 31 mellan Ekenässjön och Stensjön under tisdagskvällen. Ytterligare två hästar...
Svar
1
· Visningar
1 149
Senast: Snowball
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) I januari 2010 hittades en häst död i sin box. En veterinär som kallades till stallet tidigare då hästen inte mådde...
Svar
0
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp