Fyrverkerihelvetet.

Mia_R

Trådstartare
Igår när jag var ute och handlade blev jag så väldigt irriterad på all reklam för fyrverkerier, även i min mail får jag reklam från olika kundklubbar där de tipsar om att de även säljer fyrverkerier såhär inför nyår. Vad är det för fel på folk? Varje år så propageras det emot fyrverkerier och flera har gått ut med information att de slutat sälja av omtanke för miljö och djur, men trots det finns det fortfarande många som säljer skiten.

Jag kan inte påverka alla, men jag mailade och klagade och det här är svaret jag fick. Inget större fel på det, men jag vill ändå puffa och hoppas fler följer mitt exempel genom att kontakta butikerna och säga vad ni tycker, många bäckar små ... :idea:

"Tack för att du kontaktar oss med din feedback

Vi har stor förståelse för det du skriver och det obehag som fyrverkerier kan ge upphov till både för människor och djur.
I år har vi valt att sälja fyrverkerier under en mycket begränsad period i våra varuhus. Hur det kommer att se ut med försäljning av fyrverkerier 2017 har vi inget svar på idag men vi tar din värdefulla feedback vidare till vår inköpsavdelning så att dina åsikter blir hörda på rätt sätt.

Vi är en seriös återförsäljare och ser till att alla fyrverkerier säljs på ett ansvarsfullt sätt utifrån de regler som finns på marknaden, bland annat efterlevnad av ålderskontroll. Under de senaste åren har reglerna blivit hårdare kring fyrverkerier.
Idag måste alla fyrverkerier godkännas utifrån EU:s uppsatta regler och krav. Godkännandet erhålls efter det att produkten har testats och klarat kraven för miljö, säkerhet och funktion.

Vår leverantör, Festival, gör även egna kontroller för att säkerställa den löpande produktionen. Värdegrunderna för dessa tester är framtagna i samråd med Kemikalieinspektionen (KEMI).

Jag tackar i alla fall för din feedback och tar den vidare för framtiden. Det är tråkigt att höra att du inte vill vara medlem i vår kundklubb längre men har givitvis fört det vidare till personal som kan ta bort ditt medlemskap.

God fortsättning!
Med vänlig hälsning

Vänliga hälsningar
Sarah
Kundtjänst
K-rauta AB"

Har det blivit förbjudet nu alltså???

:banana::banana::banana::banana:

(bananerna är en länk :D)

Har det blivit förbjudet nu alltså???

:banana::banana::banana::banana:

(bananerna är en länk :D)
Både ja och nej.

Det var väl bara en viss typ av raketer och gällde inte alla försäljare. Sen är det ingen lag utan bara en överenskommelse inom branschen (alla är dock inte anslutna).

Men det är en bra början och en viktig markering.

Det var väl bara en viss typ av raketer och gällde inte alla försäljare.
Ja, jag fattade det som att det är dom där som åker upp och sen sprängs? Och det är väl en bra grej?

Men surt att det bara är en överenskommelse och inte gäller alla :down:.

Ja, jag fattade det som att det är dom där som åker upp och sen sprängs? Och det är väl en bra grej?

Men surt att det bara är en överenskommelse och inte gäller alla :down:.
Jag kan inget om fyrverkerier men det är väl dom klassiska pjäserna. Dom som ser ut som små raketer.

Absolut att det är ju en jättebra grej (och jag tror personligen det bara är en början). Framför allt tror jag det är en viktig markering när själva försäljarna säger STOPP (även om det inte nu inte är alla) när lagen inte räcker till.

Jag tror Sverige är ganska unikt på så sätt att vi tillåter folk att köpa och avfyra fyrverkerier mer eller mindre hur som helst och överallt. Ingen rättighet att vara stolta över, tycker jag. Min brittiske man är fullständigt oförstående och förstår inte varför vi tillåter eländet. Jag personligen tror det beror på allmän flathet och feghet hos våra myndigheter, ingen vågar ta ett sånt beslut.
Jag anser att varje stad/by som vill ha nyårsfyrverkerier kan få anordna ett rejält sådant på utmärkt plats och tid (ja, tolvslaget...!) så folk får sitt lystmäte av raketer stillat. Jag ser det inte som någon mänsklig rättighet att få skjuta pyrotekniska grejjer själv var och när man vill, och tror inte att människors livskvalitet skulle sjunka nämnvärt om den rättigheten försvann.

Jag tror Sverige är ganska unikt på så sätt att vi tillåter folk att köpa och avfyra fyrverkerier mer eller mindre hur som helst och överallt. Ingen rättighet att vara stolta över, tycker jag. Min brittiske man är fullständigt oförstående och förstår inte varför vi tillåter eländet. Jag personligen tror det beror på allmän flathet och feghet hos våra myndigheter, ingen vågar ta ett sånt beslut.
Jag anser att varje stad/by som vill ha nyårsfyrverkerier kan få anordna ett rejält sådant på utmärkt plats och tid (ja, tolvslaget...!) så folk får sitt lystmäte av raketer stillat. Jag ser det inte som någon mänsklig rättighet att få skjuta pyrotekniska grejjer själv var och när man vill, och tror inte att människors livskvalitet skulle sjunka nämnvärt om den rättigheten försvann.

Skulle snarare öka + stressen skulle minska för vårdpersonal eftersom det inte skulle bli en massa fyrverkerirelaterade skador att ta hand om utöver alla slagsmåls- och alkoholrelaterade nyårsskador.

Är det förbjudet i Storbritannien?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka