Fysiska besvär - kör istället för att rida?

klockmalva

Trådstartare
Är det någon här som har fysiska besvär som gör att du INTE kan rida - men som kör istället?

Vad har ni för häst och utrustning och hur fungerar det ?
 
Sv: Fysiska besvär - kör istället för att rida?

Jag kan rida men jag får väldigt lätt ont och vissa dagar kan jag inte mer än sitta upp i sadeln och så måste jag hoppa av. Andra dagar kan jag vara ute i timmar och rida utan problem. Men i vilket fall så har jag aldrig ont när jag kör. Mitt största problem är kylan, jag får mer ont när det är kallt.

Jag har ett gotlandsruss som jag kör in nu, fördelen är att all utrustning är mycket lättare (hade nordsvensk förut). Jag använder brösstele och vanlig rockard men med ganska lågt insteg så att jag snabbt kan ta mig i och ur vagnen. Jag tycker det funkar bra men jag har ju ändå inte SÅ ont.
 
Sv: Fysiska besvär - kör istället för att rida?

Jag har fjording och kommer nog alltid vilja ha en sådan. Jag är kraftigt överviktig så jag kan inte rida honom, eller någon annan häst. Samt att jag skadat båda knäna så jag vet inte om jag skulle kunna rida med dem.
Det betyder i sin tur att körning är det vi ägnar oss åt. Andra får rida honom.

Å andra sidan är jag bättre på att köra än att rida (tänker på tävlandet då).

Jag har tre selar, en loksele för tunga drag, en bröstsele för maraton och hemmakörning samt en bröstsele för dressyrkörning. Vagnar; rockard, gigg och maratonvagn. Skulle vilja ha en flakvagn så småningom.

Jag älskar att köra men kan absolut sakna ridandet ibland.
 
Sv: Fysiska besvär - kör istället för att rida?

Jag har fått problem med ryggen som gör att det emellanåt är väldigt smärtsamt att rida. Tog då upp min dröm att köra in hästen. Än sålänge får jag lov att gå brevid men vi närmar oss, snart kan jag få åka med och kan då komma ut även när jag har svårt att gå...
 
Sv: Fysiska besvär - kör istället för att rida?

Jag har problem med rygg och höfter. Har två hästar, den ena inte inkörd.
Den som är inkörd är super till körning, så honom har jag nästan slutat rida. Kör bruks. Ingen tävling.
Har precis bytt ut min utrustning. Förut var det loksele och en liten fyrhjuling, nu har jag en bröstsele och en rockard. Älskar att köra!

Min plan är att försöka köra in den andra hästen också, men hon är lite för opålitlig för att kännas bra att köra.. Men kanske kommer det med lite träning!
 
Sv: Fysiska besvär - kör istället för att rida?

Tack för era svar!
För mig har det hela tiden känts som "antingen eller" -d vs. antingen så kan jag inte rida eller också kan jag rida. Förmodligen kommer jag kunna rida ibland, om än inte fullt ut som jag vill (har jätteproblem med höfter/bäcken).
 
Sv: Fysiska besvär - kör istället för att rida?

Jag har lagt ned all ridning pga nack/ryggskada & reumatism, varje ridtur resulterade i en veckas smärtor och sen gruvade jag mig för nästa tur...så skall det inte vara.
När så min ridhäst dog i tarmvred i våras så bestämde jag mig definitivt, nu fick det vara nog med ridningen och satsa på körningen med mina ponnysar istället.

Att köra går dock bra, OM jag ser till att hålla mig varm och har en vagn med ordentlig fjädring. Dessutom kan jag bli tvungen att kliva ur och gå bredvid vagnen lite då och då eftersom jag lätt stelnar till om jag sitter för länge.

Har shetlandsponny med bröstsele & rockard till dressyr och precision samt vardagskörning. Loksele till tyngre jobb som timmerkörning & snöplogning. Har nu även införskaffat en fyrhjulsvagn som jag håller på att renovera så till sommaren planerar vi en liten forbondetur :)
 

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
459
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Blomberg ansåg sig själv vara för tung för att rida på hästens rygg. Istället började hon med trav där hon kunde sitta i en sulky...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 400
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp