Bukefalos 28 år!

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej hej!

Hur har ni lärt er hund att gå fot?

Jag har letar runt en hel del på Internet och kan läsa där på de flesta sidor att valpar inte kan (är mogna) för att gå fot pga koncentrationen. Vad är er uppfattning om detta?

Igår när jag var ute och gick med min superbästa vovve :love: :love: :love: i "stan" gick han intill min sida hela tiden och sökte min blick ofta. Jag berömde honom hela tiden. När jag stannade, stannade han bredvid mig och satte sig perfekt på vänster sida. Jag berömde givetvis massor - igen.

Idag var vi ute och gick på vanliga promenaden och då gick han inte alls intill mej, men satte sig intill mitt ben varje gång jag stannade.

Kan jag utgå från detta på något sätt och försöka förbereda honom för fot??!

Pinglan
 
Sv: Gå fot

Min hund har gått "tävlingsfot" innan hon ens var tre månader. Med hjälp av klicker.

Att gå vid sidan/transport kunde hon ju direkt jag fick henne och det höll i sig tills hon var 6 månader och hornen växte ut :devil: Hon var otroligt känslig för allt och jag behövde bara tänka på henne så gick hon närmare mig.

Det beror till stor del hur utåtriktade de är samt hur mycket vilja de har att rätta sig efter sin matte/husse.
 
Sv: Gå fot

Den kände sig nog mer osäker i stan, och gick därför nära
matte och hade koll på var du var ;)

men när den gör det så kan du ( som du redan gör) berömma
och säga tex ( bra, fot )
Och säg enbart for när den går NÄRA dig, annars betyder fot
något annat..
jag är lite dålig på¨att förklara :crazy:
 
Sv: Gå fot

men din är ganska ung va pinglan?

Du kan ju även för att få mer ögonkontakt, ha en köttbulle i munnen och spotta ut den när den tar kontakt med dig

Tippan! Hur har du lärt in fot med hjälp av klickern?
Har lite problem själv med just "gående fotet" ibland går han ifrån mig,
han går alltså inte så nära som jag önskar, han är även en riktig
"nosare" alltså när man kommer till nya träningsställen
så kan han bli extrem med luktandet, det har även visat sig de gånger han har tävlat.. :crazy:
" sittande fot" därimot har alltid fungerat bra..
 
Sv: Gå fot

Jag hade små godisbitar och fick henne i exakt position med hjälp av att placera handen med godisarna framför henne. Klick. Det tog kanske 7 godisbitar och sen gick hon exakt... Svårare med en större hund eftersom att de inte tittar upp mot handen. Handen är ju snarare vid deras manke. Men hon började direkt att söka position för att få belöning.

Men eg. med samma princip, fast man får nöta lite mer eftersom att hunden redan har en bild framför sig om hur det ska gå till. Har de aldrig lärt sig annat så...

Men fundera på varför han går ut. Ger du godis från höger hand så kan han gå ut för att se godishanden. Testa med vänster hand och belöna genom att sträcka handen över honom till hans vänstra sida så att han äter utåt från dig. Det funkar på vissa hundar.

Ett annat är att köra med kortkoppel i vänster hand. Jag är inte så bra med kortkoppel och har eg. aldrig använt det. Men det finns de som är duktiga på det.

Jag har med min äldre (fellärda) hund istället kört med koppel som vanligt och gjort en liten korrigering när hon gått ut. Hon har inte alls något bra fritt följ eftersom att jag har fått kompromissa där. Hellre en glad hund som går med viftande svans än en ledsen som går exakt och kanske släpar.

Vissa hundar som lärt sig att ögonkontakt är godis går också ut i en båge eftersom att matte på prov helt plötligt har ansiktet frammåt istället för snett nedåt. Då försöker hunden att gå framför för att få ögonkontakt och belöning. Jag tränar aldrig med ögonkontakt, men väl att de ska tittat på mig. Det blir snarare på mina händer eller haka.

Att de nosar på prov har jag också jätteproblem med. Det är efter mycket om och men mina nerver det beror på. Jag är helt enkelt aldeles för nervös. Men en högre motivation kan man väl säga tar bort nosande. Men hur man får en högre motivation är det inte allra enklaste ;) (en hund med hög motivation tittar också på sin förare rätt så automatiskt eftersom att de inte vill missa något) Jag kör med 1 veckas vilka, halv frukost och god korv i fickan. Då slipper jag nosandet eftersom att hon är taggad.

Men sen gäller det att säga NEJ inte nosa när man går ut på plan. Ju roligare man har det, ju lättare är det att låta bli att nosa. Jag byter halsband innan vi tränar (går på plan) och det betyder "inte nosa, träna, roligt". Är hunden mycket nosig kanske det räcker med att träna 1 minut på att inte nosa, sen är man helt utmattad och får lov att ta en paus :)

Du har en bra utgångspunkt med att sittande fungerar bra. Börja därifrån och gå 1 m. Vänd på stället, 1 m vinkla. Han ska till en böran aldrig tycka att den sträcka är så lång så att hinner att börja nosa...

Nu blev det en massa svammel här... Men lite av mina tankar. Nu har jag också helt andra raser och typer av hunden... Man kan ju också välja att korrigera och ställa högre krav. Men det har jag inte gort eftersom att mina tjejer skulle bryta ihop då. Men med brukshundar kan man kanske vara lite tuffare (?)
 
Sv: Gå fot

var är blicken någonstans? klicka in fokus på dig! har han redan det så klickar du in rätt position och snabbhet i utförandet. när han lärt sig det kan du förklara att det inte är ok med nosande, men det ska inte göras vid klickerträningen.
 
Sv: Gå fot

jag byter också halsband, har vanliga breda halvstryp som vardagskoppel och helstryp som träningskoppel. de märker skillnaden!
 
Sv: Gå fot

Min 5 månaders golden retriever går "fot" på kommando utan koppel. Hon går alltså vid min sida när jag ber om det. Har övats in med beröm och godis.

Riktig "fot" tränar vi bara lite smått och då ska hon hålla kontakten med mig under hela fotgåendet, det övar vi genom att jag har en godis i handen som jag håller knuten vid mitt bröst och jag ger henne beröm när hon håller kontakt och ser till att hon vill hålla kontakt hela tiden medans vi går, sedan stannar jag och då sätter hon sig ner vid min sida, fortfarande med kontakt och efter en stund får hon sin godis + lite bus och lek. Detta tränar vi bara korta stunder.

Jag har ett kommando för "vardags" fot och ett för "tävlings" fot så att hunden vet vilken grad av uppmärksamhet jag kräver av henne. När jag bara vill att hon ska gå vid min sida på promenaden så säger jag "På plats" och klappar lite på benet med handen. När hon ska gå fot så säger jag "fot".

Tränar väldigt sällan med koppel.
 
Fot enligt mig!

För mig är "fot" ett tävlingskommando, som används vid träning och tävling. Vill man däremot att hunden skall gå fint vid sidan på promenad använder jag "gå fint" eller liknande. För mig betyder "fot" inte bara att hunden går fot, utan att den har ständig ögonkontakt med sin förare.

Detta börjar jag lära in med hunden sittandes på vänster sida. tag upp en godis intill ditt öga, (belöningen skall komma från ögat så att hunden fäster sin koncentration där) Säg ordet fot och beröm när hunden tittar på dig. Så fort hunden tittar bort, säger jag skarpt nej och berömmer genast med godisen när han tittar på mig igen. Snart kommer hunden förstå att den skall koncentrera sig på dig!

När hunden förstår detta, kan man börja med störningar. ta tex hjälp av en kompis som viftar med något eller kastar en pinne brevid hunden. Hunden skall fortfarande titta på dig om du sagt fot.

Jobbar man på detta sätt kommer man få ett otroligt fint fritt följ längre fram!

Sedan är det dags att börja gå, börja med 1-2 steg. Hunden skall gå med ögonkontakt och när du stannar avbryter du momentet och belönar. I början behöver man inte kräva att hunden sätter sig. man ökar kraven succesivt. Det viktigaste är att hunden fortfarande är arbetsglad och belönas i precis rätt stund.

På det här sättet har min tränare lärt mig att jobba med min hund och det har fungerat utmärkt. Obs: Detta är tävlingslydnad och vill man inte tävla finns det säkert andra sätt som är bättre!
 
Sv: Gå fot

Exakt!

Gå fint använder jag också, det innebär gå utan att nosa i backen
och bredvid mig men inte fot..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 316
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp