Gå in läderridtövlar!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Strawberry
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 225
S

Strawberry

Jag köpte ett par cavallo Weltmeister läderridstövlar i höstas och har nu ridit och gått i dem sedan dess. (Har dock inte använt dom mer än ca 1-2 ggr per vecka) Men jag tycker inte att dem har format sig särkilt bra och dem är inte överdrivet bekväma. Jag kan rida i dem utan större problem och dem ger bra stöd men det vore synd att säga att dem är en dröm att rida och gå i. Så vad är era erfarenheter inom området? Hur långt tid tar det det innan ett par ridstövlar (av hårdare modell) är fullt ingådda???

Sv: Gå in läderridtövlar!!

Haha lycka till!!!! Mina cavallo-stövlar var like stela och obekväma efter 6 år.... :crazy: Ska man ha mjuka stövlar så är det ingen ide att köpa cavallo... :smirk: Dom har vissa modeller som är mjuka, juniormodellerna är fina. Men dom övriga är rent plågsamma.

Min enda erfarenhet av Cavallo är ett par redan ingångna som var lika stela som de jag själv testade i affären..:crazy:

Så vad jag har att vänta är alltså att mina stövlar aldrig kommer att bli bekväma att rida och gå i??:confused: Jag vill forfarande att dem ska vara stabila och ge bra stöd men jag vill ju även att dem ska var någolunda bekväma. Går inte det att kombinera? =)Finns det ingen som äger ett par Cavallo av hårdare modell som faktiskt tycker att dem är bekväma men också ger bra stöd?

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr, Cavallo är och blir obekväma...... Förutom dom som är mjuka från början, dvs junior och vissa hoppstövlar.

Sv: Gå in läderridstövlar!!

Gäller det alla stövlar av lite hårdare modell eller enbart för Cavallo?

Sv: Gå in läderridstövlar!!

Har bara haft Cavallo, men troligtvis gäller det för andra liknande också!

Litet tips; GÅ inte in RIDstövlar. De blir bäst att rida i om man går så lite som möjligt i dem. Anledningen är att man genom att gå i dem stöter ner dem vid knävecket, vilket kan resultera i rätt fula veck vid fotleden (jag har gjort så med mina, tyvärr).

De riktigt stela stövlarna tror jag inte blir skönare, vitsen är ju att de ska hålla och ge ett gott stöd år efter år.

Mina gamla (numera stulna) Cavallo var mjuka och sköna efter 7 års daglig användning. De två första åren var en plåta med skav. Jag har fortfarande ärr över främre delen av vristen, efter att de gnagt i skinnet....

Mina petrie tog knappt en vecka att gå/rida in :) vet inte om jag hade tur eller om dom brukar vara så sköna..

OJ rena himmelriket ju :) Men vad har du för modell?? En kompis till mig har ett par peitre som är väldigt mjuka i skinnet, väldigt annorlunda från mina som är mkt stabilare, så om dina är någolunda lika dem så förstår jag om dem gick fort att gå in...:idea:

Lovisaleonora_ skrev:
Litet tips; GÅ inte in RIDstövlar. De blir bäst att rida i om man går så lite som möjligt i dem. Anledningen är att man genom att gå i dem stöter ner dem vid knävecket, vilket kan resultera i rätt fula veck vid fotleden (jag har gjort så med mina, tyvärr).

Jag har hört precis tvärtom ... att man ska gå in dom för att slippa fula veck ... verkar som de tär smaken är som baken ..

Jag har aldrig haft problem med mina Cavallo. De är som en dröm både min gamla och mina nya. Mina nya är av modellen Piroutte.

Men du måste rida mer i dem. Jag tror att det tog ca. 2 veckor att rida in mig i mina gamla men då red jag 4-5 hästar om dagen så du kan ju räkna ut hur många gånger du måste rida i dina innan de blir riktigt sköna men sen:love: :love: Håller dessutom formen mycket bättre än mjukare stövlar.

Hmm, vad ska man tro på?? Gå i dem eller inte..:crazy: Jag kör lite mittemellan och går lite sådär lagom mycket i dem tror jag!:idea: Men en annan fråga, när ni rider i era ridstövlar känner ni hästens mage då?? Min högra stövel har formats sig lite bättre så med den känner jag magen intill min vad rätt så bra när jag skänklar men inte med min vänstra..

Men jag får tacka dej Lovisaleonora_, då du gett mej en gnutta hopp om att mina stövlar faktiskt kan bli någolunda bekväma, om en efter ca sju år :angel:

Tyvärr så har jag inte tillfälle att rida 4-5 hästar om dagen. Men jag förstår verkligen vad du menar för jag har märkt att efter ett ridpass så känns dem mkt mjukare och bekvämare så om jag skulle rida fyra hästar till samma dag så skulla nog skullnaden bli avsevärd:)

mycket inridnade blir det alltså ,
har ett par königs som är rätt stela och ger bra stöd, men även ett par nyare MH high caliber , nästan i mjukaste laget, men bättre passform för min halvt vanskapta ben , så det blir lite blandat ,

Lovisaleonora_ skrev:

De riktigt stela stövlarna tror jag inte blir skönare, vitsen är ju att de ska hålla och ge ett gott stöd år efter år.

Mina gamla (numera stulna) Cavallo var mjuka och sköna efter 7 års daglig användning. De två första åren var en plåta med skav. Jag har fortfarande ärr över främre delen av vristen, efter att de gnagt i skinnet....

Jag håller med Lovisaeleonora om att man inte skall gå i ridstövlar. De skall vara lite stela vid fotleden så att du har bra stöd i fotvecket. Skaffa ett par andra skor som du går med, tömkör med, mockar med osv.
Jag har ett par königs som är ca 10 år nu. Jag går inte i dem, men de underbara att rida i, är kanon att stå i lätt sits med. Superfina för skänkeln. Men det var jobbigt i början innan man ridit in dem, så det är nog bara att lida ett tag. Nu vårdar jag dem ömt.
Det viktigaste för dig skall vara att dina stövlar är toppen att rida med.

Ja mycket ridande blir det. Om man inte rider så himla mycket så kan man lika gärna ha lite mjukare stövlar.

Rider man däremot mycket så är det mycket skönare plus att man får bättre sits med ett par som är mer stabila.

Jfrelin skrev:
Ja mycket ridande blir det. Om man inte rider så himla mycket så kan man lika gärna ha lite mjukare stövlar.

Rider man däremot mycket så är det mycket skönare plus att man får bättre sits med ett par som är mer stabila.

jo kanske , men tycker det känns lite bättre med ett par hårdare så får kolla upp om man hitta nån håradare stövel med bättre passform nere vid ankeln känns det som man badar i dom och lätt kan lyfta upp foten i stöveln men annars hur sköna som helst, de andra är sköna på sitt sätt, nåja man får se . rida i chaps eller liknande känns inge bra alls,

panaccea skrev:
Mina petrie tog knappt en vecka att gå/rida in :) vet inte om jag hade tur eller om dom brukar vara så sköna..

Mina med. Ger ändå bra stöd. Inget skav eller stelt. Mycket bättre än Cavallo. (Fast Cavallo är väldigt populära fortfarande)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 465
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka