Gå in ridstövlar.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Scarlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 6 760
S

Scarlet

Jag var och hämtade mina Cavallo idag, och tänkte börja gå in dem ikväll. Vad bör jag tänka på?
Fick veta i affären att man bör stryka på läderfett precis där stöveln kommer vecka sig (vid ankeln). Vad tror ni om det? Det vanliga läderfettet är däremot kvarglömt i stallet :( Vad kan man annars använda för fett?

Tar tacksamt emot alla tips! :banana:

Sv: Gå in ridstövlar.

är väl ingen panik med fettet om du går in dom lite ikväll ?
är det för att minska vecken som de ska smörjas ?

vilken modell ?

Tydligen är fettet bra för att dem ska sätta sig snyggare. Förstod inte riktigt :angel: Men positivt var det.

Weltmeister :love:

vill du behålla glansen i stövlarna ska du inte använda varken sadelfett eller sadeltvål, utan du ska behandla dem som vilka skor som helst!
Men skokräm, inpregnering och dyl. Annars är det bara att bita ihop och knalla omkring i dem så ofta som möjligt så blir det gångveck, tyvärr finns det inga genvägar.

Man ska inte hälla varmt vatten på dem, inte sitta med dem i badkar med vatten, inte in i ugnen, man ska inte trycka ner dem men våld! JA! allt dethär är sånt som folk försöker med när de köpt nya stövlar, och sen när de är förstörda går de till butiken för att reklamera dem :eek:
Har jobbat i hästbutik, och man upphörs aldrig att förvånas över vilka idioter det finns!

Okej. Har också hört/läst att fett inte är bra för dem.

:eek: Sånt vågar inte jag göra med mina! Kan man reklamera dem även när dem har fått gångveck? *nyfiken*
Så det bästa är helt enkelt att gå runt i dem?

Reklamera kan man göra, om det skulle vara något fel på t.ex. sömnad eller lädret men inte . Men inte som när det gäller vanvård eller dyl, det kom in en kvinna som hade doppat sina stövlar ner i en kastrull med kokande vatten ner till anklarna för att "hon inte orkade få skoskav" och sen kom hon o ville lämna tillbaka dem efterdeom de hade dragit ihop sig och lädret var förstört... *no shit sherlock!* :crazy:

Enklast är att gå omkring i dem ja, gå i trappor, cykla, allt som gör att du böjer på vristerna. Om de är så pass höga att du får ont i knävecken kan man lägga in korkkilar i hälen så du kommer upp lite, sen sjunker dem och då kan du ta ur kilarna igen!

Haha, vad tänkte hon? :crazy: Antagligen tänkte hon väl inte alls.

Jag har korkkilar i stövlarna och plåster i knävecken :angel:
Tänkte mest sitta i dem ikväll och börja gå i dem imorgon.. får se hur det känns.

Måste bara fråga, vad tvättar ni era läderstövlar med? Jag vet att man inte ska använda sadeltvål eller fett. Jag brukar använda skokräm, men när de är smutsiga så "måste" man väl använda sadeltvål? Eller kan man tvätta med något annat? :confused:

Hoppa upp och rid direkt, låt kökssvampar i knävecken samt compeedplåster vara dina medhjälpare! :D

Scarlet skrev:
Jag var och hämtade mina Cavallo idag, och tänkte börja gå in dem ikväll. Vad bör jag tänka på?
Fick veta i affären att man bör stryka på läderfett precis där stöveln kommer vecka sig (vid ankeln). Vad tror ni om det? Det vanliga läderfettet är däremot kvarglömt i stallet :( Vad kan man annars använda för fett?

Tar tacksamt emot alla tips! :banana:

efter 7 års användande så tycker jag fortfarande att mina Cavallostövlar inte är riktigt "ingådda" .....kanske kan bero på att jag inte använder dem så särskilt mkt :angel:

Jag har "lärt" mig att man ska torka av dem med vatten när dem är smutsiga. Aldrig sadeltvål eftersom det gör dem matta.

Scarlet skrev:
Jag har "lärt" mig att man ska torka av dem med vatten när dem är smutsiga. Aldrig sadeltvål eftersom det gör dem matta.

Okej, någon mer som har ngn erfarenhet av detta?

popeye skrev:
Man ska inte hälla varmt vatten på dem, inte sitta med dem i badkar med vatten, inte in i ugnen, man ska inte trycka ner dem men våld! JA! allt dethär är sånt som folk försöker med när de köpt nya stövlar, och sen när de är förstörda går de till butiken för att reklamera dem :eek:
Har jobbat i hästbutik, och man upphörs aldrig att förvånas över vilka idioter det finns!

ehh .. ?? ursäkta .. bada med nya ridstövlar i läder .. baka dom i ugnen ???:rofl: :rofl: :rofl: skulle inte förvåna mig om det är sant .

när jag gick in mina stövlar så hade jag dom på mig några dagar , cyklade , promenerade i dom
men efterhand så blev de ingågna

Senast ändrad av en moderator:

Sandra S skrev:
Måste bara fråga, vad tvättar ni era läderstövlar med? Jag vet att man inte ska använda sadeltvål eller fett. Jag brukar använda skokräm, men när de är smutsiga så "måste" man väl använda sadeltvål? Eller kan man tvätta med något annat? :confused:

torka av med nån handuk och få bort dt värsta sen borsta och sedan putsa upp dom .
tvål är lite uttorkande hur man än vänder och vrider på det ..

Jag har aldrig "smort" mina! Bara torkat av dem med en fuktig svamp då de blivit skitiga. Håller sig fina! :)

ocean skrev:
torka av med nån handuk och få bort dt värsta sen borsta och sedan putsa upp dom .
tvål är lite uttorkande hur man än vänder och vrider på det ..

Tack för tipset! :d

Ridstövlarna börjar vecka sig nu och jag är lite rädd för att det ska bli små sprickor i lädret. Kanske borde man ta på lite läderfett? :confused: Hur får man dem att vecka sig "snyggt"?

Tror inte heller att du skall fetta in dem, de är nog behandlade så det räcker (om du skulle behöva putsa upp dem så finns det ju speciella medel). Tips som underlättar när du ska gå in dem är ex. att cykla med dem och att sätta in en hälkil (finns bland annat hos hööks) som lyfter upp hälen och gör att man slipper skav på den hårda kanten under knäet (sen mjuknar ju skaftet och sjunker litet).

Jag har hälkilar från hööks ;) Använde dem igår men har tagit ut dem igår. Skonade mina knäveck men nu är det hälarna som har skavsår istället. :angel:

Jag satte tillslut på ett tunt tunt lager läderfett precis där det veckar sig. Dem kan väl inte vecka sig "fel" så länge man går i dem? :angel: Precis vid ankeln så har dem böjt sig något innåt.. normalt? :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: Sesca
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 073
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 775
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka