Gå in ridstövlar.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Scarlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 6 761
Sv: Gå in ridstövlar.

Inte smörja med läderfett! Skokräm sa de till mig när jag köpte mina men det gör dem ju inte mjuka direkt. Nä det enda är nog att gå i dom och rida i dom.

Tycker iof också inte att jag har gått in mina riktigt... men jag tror det beror på att jag köpte lite för stora :o så de sitter inte riktigt bra och så är det ju mkt bekvämare med skor och shorcaps! Fast stövlarna är mkt snyggare det är ju klart...

ingen fara att det blir sprickor i dom ,
är bara om lädret är gammalt så det är inget du behöver oroa dig för ,

endast vatten och skokräm för att bevara glans och den nya ytan!:bow:

Jag köpte ett par Petrie Anky och skrev några trådar i somras om hur hemska de var att gå in:crazy: . Jag har sen dess anv dem ca 1 ggr i veckan och de är nu helt klart bekvämare:) . Går inte så mycket i dem utan har mest ridit in dem, det blir behagligar "veck" då.

Att knalla runt FÖR mycket med stövlarna ger mer veck och det ser fulare ut. Men nöden har ingen lag ibland.

Jag tvättar dem rena med fuktig svamp och polerar lite med nylonstrumpa. Det räcker för att de ska behålla den nya fina glansen.

Finns det en militär eller någon som gjort lumpen så kan h*n garanterat ge dig enlektion i putsning! :D

Den tråden läste jag och avskräckte mig ett tag från att köpa ridstövlar. :angel: Har gått i dem i två dar nu och de är betydligt mjukare. Ännu har skaften inte sjunkigt, så det skaver fortfarande i knävecken. Ska gå lite till i dem innan jag planerar att rida med dem.

Tack för alla svar. Läderfett ska aldrig mer komma nära mina stövlar. :devil: Igår kunde jag inte låta bli att dra på lite skokräm och oj vad glansiga och fina dem blev! :love:

ocean skrev:
torka av med nån handuk och få bort dt värsta sen borsta och sedan putsa upp dom .
tvål är lite uttorkande hur man än vänder och vrider på det ..

Men om man använder fett utan att använda tvål så "stänger" men ju in smutsen. Det kan väl inte vara bra...

Jag mjukade upp mina för hand upp i kanten
mot knävecket. Skönt att slippa skavsår där :smirk:
(Helt enkelt så böjde jag lädret fram och tillbaka
några gånger så det mjukade upp sig.)

Jag köpte ett par svindyra Cavallostövlar 1997 och efter en vecka gav jag upp, HATAR dem, och rider i ett par vandringskängor, blänger på dem mellanåt, men det är allt. Förstår folk som i ren desperation sätter sig i badkaret med dessa plågoandar (tanken kanske inte är så dum iaf...hmmmm...ska tänka på saken):devil: .

Silfra skrev:
Men om man använder fett utan att använda tvål så "stänger" men ju in smutsen. Det kan väl inte vara bra...

nä det är inte bra , men jag itne sagt att man ska anväda fett, :smirk:
torka av, borsta putsa upp .

Du får nog räkna med att ha skavsår i knävecken ett bra tag framöver, beror iof på hur mkt du rider. Jag köpte mina cavallostövlar för två år sen och har haft kilar i dom enda till i somras:eek: I övrigt är jag hur nöjd som hellst med dom, ursnygga:D mitt råd är att tvätta av dom med fuktig svamp när de blivit smutsiga, smörj in med skokräm och därefter borsta dom så dom blir riktigt blank och fin:love: jag håller med om att en nylonstrupa är ett hett tips det med:p lycka till och hoppas du får många roliga stunder med dina stövlar med inte alltför mkt skavsår, som redan sagts: compeed äe bäst;)

:crazy: Hmm.. hur lång tid BORDE det ta innan dem sjunker så jag slipper skaven i knävecken? Två år låter ju helt sjukt! :eek:

För mig tog det 2 veckor, inklusive lite manuellt uppmjukande.

Ett halvår innan de sätter sig ordentligt tog det för mina Cavallo. Det är ju inte tid alls i sammanhanget med tanke på att de 10 år senare fortfarande är snygga och fräscha i lädret.

Ingen sadeltvål, inte fett, absolut inte quickshine! Ljummet vatten och skokräm!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: Sesca
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 073
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 775
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka