Gå ner i vikt när man testat allt?

Var ute och åt sushi med dottern. Det är ju typ omöjligt att räkna på hur mycket man får i sig. Skippade efterrätten men åt förrätt och huvudrätt. Drack Jasmine te till. Körde ju bil så öl gick ju bort i vilket fall. Det finns goda alkoholfria öl på restauranger men te passar väldigt bra till sushi.
 
Simma? För o skona kroppen mot belastning för knäna rygg. Kan det vara en idé?
Simma är jättebra. Jag gillar simning massor, har t.om. tävlingssimmat som ung. Men numera tycker jag att vattnet är för kallt. På sommaren går det bra men så här års är det svårt.
 
Simma är jättebra. Jag gillar simning massor, har t.om. tävlingssimmat som ung. Men numera tycker jag att vattnet är för kallt. På sommaren går det bra men så här års är det svårt.

Vattengympa är väldigt bra om man har problem med knän och rygg. Plus varm bassäng och lagom pulshöjande.
 
Jag vet...Mängden mat blir en liten skvätt på tallriken. Jättesvårt. Minns vissa av mängderna på VV. Ett skämt.
1600 är också lågt men lagom. 1 800 till och med, eftersom din vikt gör att du förbränner mer nu. Det är hetsätandet som förstör alltihopa så det är där du behöver hitta en metod att undvika det. Igen - been there, done that, så jag vet att det inte är en lätt demon att besegra..... Men det går.
 
Simma är jättebra. Jag gillar simning massor, har t.om. tävlingssimmat som ung. Men numera tycker jag att vattnet är för kallt. På sommaren går det bra men så här års är det svårt.
Det finns halvlånga våtdräkter, kolla Swimrun! De finns kortärmade och med ben bara en bit ner på låren. Jättefina och sköna!

Tävlingssimmade du?! Freestyle? Bröstsim? Så coolt!!
 
För att nå BMI 24.9 behöver jag gå ner 51 kg. 0.5 kilo i veckan tar då 2 år att nå.

Försök att inte fokusera på BMI på 24,9 i nuläget. När man har väldigt stor övervikt så blir det gärna att målet blir helt oöverstigligt om man bara ser till BMI. Och man ger upp innan man ens har kommit igång.

När jag började min nuvarande viktnedgång så hade jag 46 kg till normalvikt. Något jag bara inte orkade tänka på. Jag har satt ett mål om att bli av med fetman - och bestämt för mig att det är OK att ha övervikt. Så mitt mål är att komma till ett BMI på 30. Något jag också kommit överens och fått godkänt av min primärvårdsläkare.

Jag har sedan delat upp i delmål där jag har som mål att komma ner en storlek i taget. Fokuserar mer på att mäta mig, även om jag har superkoll på vikten också. Det har funkat bra och mitt mål nu till BMI 30 är 12 kg, vilket känns som att jag kommer klara utan att dö på kuppen.

/Lizzie
 
Jag vet...Mängden mat blir en liten skvätt på tallriken. Jättesvårt. Minns vissa av mängderna på VV. Ett skämt.
Fast, nu är jag kanske usel på bedömning av mängder mat osv men 379 kalorier på nästan 4 dl broccolisoppa, det är ju inte jättelite?

O en äggmacka till frukost på grövre bröd blir 188 kalorier, havregrynsgröt en portion med lite mjölk o honung likaså.

(Kanelbullar och sådant är däremot helt horribla, blir typ 300 kalorier på en ynka. Hoppas de menar pressbyråns, inte hembakt.)
 
Var ute och åt sushi med dottern. Det är ju typ omöjligt att räkna på hur mycket man får i sig. Skippade efterrätten men åt förrätt och huvudrätt. Drack Jasmine te till. Körde ju bil så öl gick ju bort i vilket fall. Det finns goda alkoholfria öl på restauranger men te passar väldigt bra till sushi.
9 bitar 333 kalorier? antar att det blir ngt slags medelvärde.
 
Simma är jättebra. Jag gillar simning massor, har t.om. tävlingssimmat som ung. Men numera tycker jag att vattnet är för kallt. På sommaren går det bra men så här års är det svårt.
Simma är bra, man märker inte hur trött man är förrän efteråt och det är bra. Den här gången var det dock svårt pga just att vattnet upplevdes kallt av mig så jag frös hela tiden. Tidigare har det inte varit något problem.

Har du funderat på viktoperation?
 
@alazzi
Att bara existera kräver 1500 kcal/dag. Jag pratade om det med en dietist som jag gick hos och hon sa att jag skulle gå ner om jag höll mig till 1700 kcal. (Har BMI över 40).
Jag tror inte det funkar att tvinga sig att dra ner mycket på en gång.
En långsam förändring är bättre på sikt.

Läste att du tar melatonin. Eftersom det inte går att ta patent på det så finns inte mycket forskning (inga läkemedelsbolag vill betala forskning när de inte kan få patent), så finns inga studier jag kan hänvisa till men alla jag vet som tagit/tar melatonin har gått upp i vikt av den.
Fast om den hjälper dig med sömnen kan det vara värt det.
 
@alazzi
Att bara existera kräver 1500 kcal/dag. Jag pratade om det med en dietist som jag gick hos och hon sa att jag skulle gå ner om jag höll mig till 1700 kcal. (Har BMI över 40).
Jag tror inte det funkar att tvinga sig att dra ner mycket på en gång.
En långsam förändring är bättre på sikt.

Läste att du tar melatonin. Eftersom det inte går att ta patent på det så finns inte mycket forskning (inga läkemedelsbolag vill betala forskning när de inte kan få patent), så finns inga studier jag kan hänvisa till men alla jag vet som tagit/tar melatonin har gått upp i vikt av den.
Fast om den hjälper dig med sömnen kan det vara värt det.
Nä men nu tycker jag du kommer med lite konstiga påståenden. Viktökning av melatonin? Aldrig nånsin hört om och de flesta av mina klienter äter melatonin i stora doser och har absolut inte gått upp i vikt.

Var har du fått det ifrån? Om jag googlar får jag bara upp att man forskat sig fram till att effekten är den motsatta.
 
Nä men nu tycker jag du kommer med lite konstiga påståenden. Viktökning av melatonin? Aldrig nånsin hört om och de flesta av mina klienter äter melatonin i stora doser och har absolut inte gått upp i vikt.

Var har du fått det ifrån? Om jag googlar får jag bara upp att man forskat sig fram till att effekten är den motsatta.
Jag gick upp på melatonin. Jag går också upp på Pravidel som har viktnedgång som biverkning. Det finns alltid de där lite "special-patienterna".
 
@alazzi
Att bara existera kräver 1500 kcal/dag..

För dig krävs det möjligen det, men varför förutsätter du att ts har samma förutsättningar som dig när det kommer till BMR?

För mig ligger BMR på 1238 kcal per dag.
För att minska i vikt skulle jag ligga på ca 1420 kcal per dag.

Räknar personligen inte kcal, men genom yrket så ingår det att kunna räkna ut sånt.
 
För dig krävs det möjligen det, men varför förutsätter du att ts har samma förutsättningar som dig när det kommer till BMR?

För mig ligger BMR på 1238 kcal per dag.
För att minska i vikt skulle jag ligga på ca 1420 kcal per dag.

Räknar personligen inte kcal, men genom yrket så ingår det att kunna räkna ut sånt.

Sidospår, men så intressant! Jag upplever att min "underhållsmängd" kalorier är rejält över medel för kvinnor. Men jag är lång, har stort skelett (handledsvidd, knävidd, etc), och hög muskelmassa.

Hur går en individuell uträkning till?

Edit: googlade. Om jag vill behålla nuvarande vikt behöver jag 2200-2500kcal/dag (var osäker på om min aktivitetsnivå är lätt eller medium), det stämmer bra mot min egen upplevelse.

Jag testade en gång 1500kcal, det var hemskt, blev helt ofunktionell, min hjärna slutade fungera och musklerna blev svaga.
 
Sidospår, men så intressant! Jag upplever att min "underhållsmängd" kalorier är rejält över medel för kvinnor. Men jag är lång, har stort skelett (handledsvidd, knävidd, etc), och hög muskelmassa.

Hur går en individuell uträkning till?
Längd, vikt, kön, ålder och aktivitetsnivå för basic uträkning av BMR.

Vill man vara mer individuellt exakt så tillkommer mer saker som förbränning, ämnesomsättning och sånt.

Det finns 2 sätt att räkna ut BMR.
Det gamla sättet är Harris-benedict-ekvationen.
Det nyare sättet är från MD Mifflin och den metoden har visat sig vara lite mer exakt.
 
Längd, vikt, kön, ålder och aktivitetsnivå för basic uträkning av BMR.

Vill man vara mer individuellt exakt så tillkommer mer saker som förbränning, ämnesomsättning och sånt.

Det finns 2 sätt att räkna ut BMR.
Det gamla sättet är Harris-benedict-ekvationen.
Det nyare sättet är från MD Mifflin och den metoden har visat sig vara lite mer exakt.

Om man vill gå ner i vikt, ska man då stoppa in målvikt i uträknaren?

Om jag gör det hamnar jag på ca 2100kcal (gå ner 8kg). Det här förklarar mycket... Som att jag upplever att det är ganska lätt för mig att gå ner i vikt, typ sluta dricka juice så löser det sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp