Gå ner i vikt när man testat allt?

Tar bort inläggen, kändes inte OK att lägga in mer kaloriräknande. Kändes fel i själen när jag postade det.
 
Senast ändrad:
Om man vill gå ner i vikt, ska man då stoppa in målvikt i uträknaren?

Om jag gör det hamnar jag på ca 2100kcal (gå ner 8kg). Det här förklarar mycket... Som att jag upplever att det är ganska lätt för mig att gå ner i vikt, typ sluta dricka juice så löser det sig.

Det räknar jag ut fritt baserat på vad som behövs i kcalväg för att bibehålla befintlig vikt (vilket "styrs" mestadels av BMR och aktivitetsnivå), men det finns säkert uträknade där man lägger in målvikt och får en rekommendation av kcal-intag för viktnedgång och det är säkerligen mer träffsäkert än att gissa kcal på det man äter, för det är svårt för de flesta = äter mer kcal än man tror.
 
Simma är bra, man märker inte hur trött man är förrän efteråt och det är bra. Den här gången var det dock svårt pga just att vattnet upplevdes kallt av mig så jag frös hela tiden. Tidigare har det inte varit något problem.

Har du funderat på viktoperation?
Ja. Var t.o.m på ett informationsmöte. Men känner mig för tveksam.
 
@alazzi
Att bara existera kräver 1500 kcal/dag. Jag pratade om det med en dietist som jag gick hos och hon sa att jag skulle gå ner om jag höll mig till 1700 kcal. (Har BMI över 40).
Jag tror inte det funkar att tvinga sig att dra ner mycket på en gång.
En långsam förändring är bättre på sikt.

Läste att du tar melatonin. Eftersom det inte går att ta patent på det så finns inte mycket forskning (inga läkemedelsbolag vill betala forskning när de inte kan få patent), så finns inga studier jag kan hänvisa till men alla jag vet som tagit/tar melatonin har gått upp i vikt av den.
Fast om den hjälper dig med sömnen kan det vara värt det.
Oj den biverkningem vill jag ju inte ha.
 
Och du gick upp allt igen sedan? Det är det vanliga med sådana dieter tyvärr.

I och med min operation ska jag äta 6 gånger per dag och små portioner. När jag mår dåligt kan jag tyvärr äta så lite som en gång per dag, resultatet syns på vågen direkt- antingen går jagi nte ner i vikt eller så går jag upp lite. När jag äter de här 6 gånger per dag går jag ner i vikt regelbundet. Jag promenerar dagligen med hunden, stort rörelsebehov för honom, men jag vill inte gympa och kan inte cykla osv så promenader är det jag gjort sedan operationen. Det och kosten fungerar. Så, min egen personliga erfarenhet är att kosten hjälper mer än man tror, självklart ska man röra sig, men att promenera och börja på en nivå där man faktiskt utför sin rörelse samtidigt som fokus ligger på kosten är det bästa, sedan ökar man på efter hand.
Hur påverkas vikten när du inte följer planen? Har läst någonstans att det är viktigt att äta alla kalorier annars går man inte ner? Det berömda "svältläget"?
 
Körde gymmet efter jobbet. Gick segt.i omklädningsrummet blev jag lite knäckt. Två tjejer skulle först köra spinning och sen ett annat pass för spinningen gav inte tillräckligt...så vältränad har jag nog aldrig varit.
 
Har läst någonstans att det är viktigt att äta alla kalorier annars går man inte ner? Det berömda "svältläget"?
Ingen går upp i vikt på ett korrekt (inte på ett uppskattat/gissat) uträknat underskott.

Om någon sån unikum existerar så hade all världens forskare stått i kö för genforskning och genkartläggning på den personen, eftersom det hårddraget skulle vara en gigantisk del i att lösa värkdsproblemet med svält.
 
Jag viktväktade ett tag tills depressionen slog ifrån. Men jag gick ner 25kg på ett halvår och är jättestoolt över mig själv. Det var tills de gjorde om systemet och mycket blev gratis som det började dala för mig. Tror de gjort om det igen nu men ska börja om igen när jag mår mentalt bättre.
 
Ingen går upp i vikt på ett korrekt (inte på ett uppskattat/gissat) uträknat underskott.

Om någon sån unikum existerar så hade all världens forskare stått i kö för genforskning och genkartläggning på den personen, eftersom det hårddraget skulle vara en gigantisk del i att lösa värkdsproblemet med svält.
Nej. Ingen hade trott på den personen. Och det finns inga pengar i att lösa problemet med svält. Tvärtom finns det massor pengar i istället - så det forskas det mer på.
 
Svältläget är en myt...
Fullständigt anekdotiskt men det tror inte jag att det är. Jag har själv varit med om samt hört flera berätta om plötslig platå under viktnedgång (alt lite omotiverad viktuppgång). Det löstes genom att öka kaloriintaget rejält under ett par dygn och sen därefter gå på lite högre kalorinivå mot innan. Så att det sen blev lite mer ”lagom”. Då har viktresan därefter fortsatt neråt.
 
Nej. Ingen hade trott på den personen. Och det finns inga pengar i att lösa problemet med svält. Tvärtom finns det massor pengar i istället - så det forskas det mer på.
Och ändå tror folk på buke på att man går upp i vikt av att äta mindre än vad kroppen behöver...

Mitt inlägg var alltså en smula ironiskt, med ett stänk av sarkasm.
 
Hur påverkas vikten när du inte följer planen? Har läst någonstans att det är viktigt att äta alla kalorier annars går man inte ner? Det berömda "svältläget"?
Om jag äter för lite går jag inte ner i vikt, det i kombination med för få gånger gör att jag till och med kan gå upp i vikt. Så äter jag som jag ska och utspritt regelbundet under dagen så går jag ner i vikt.

"Svältläget" innebär att kroppen "behåller allt" istället för att sortera ut det den inte behöver och så vidare, så det är inte att svälta sig som menas. Svälter man sig på riktigt går man förstås ner i vikt, det säger sig själv, men då är det riktigt svält och inte äta fel/för lite som avses.

Så bara jag följer måltidsordningen 6 gånger per dag, mycket protein, tre huvudmål osv så funkar det.
 
Ja. Var t.o.m på ett informationsmöte. Men känner mig för tveksam.
Det gjorde jag också länge, men sedan slutade jag streta emot. Att kämpa emot kroppen och försöka gå ner när det verkade totalt omöjligt kändes rätt knäckande, speciellt när flera läkare sa samma sak- att det skulle vara snudd på omöjligt, och om jag gjorde det så fanns stor risk att jag bara gick upp allt igen inom kort. Har man varit tjock länge är det krpppens nya målvikt så då är det svårt att ändra, jojobantning gör saken värre också, men hur det fungerar vet jag inte riktigt. Valde operation till slut, fick veta att gastric sleeve kunde utföras på mig och slapp gastric bypass, som ju är när magen kopplas om osv.

Jag kan äta allt faktiskt. Bara i mindre portioner. Så så här i backspegeln var det ett bra beslut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp