GÅ NER I VIKT UNDER SOMMARLOVET

Vad äter du för kost i dagsläget? Kan du byta ut vitt bröd mot mörkt? Äta mer grönsaker istället för potatis och pasta? Skippa fikan i veckorna och ta ett äpple istället?

Det finns många enkla åtgärder att vidta, och pratar du med din familj om att du bara vill bli hälsosammare och gå ner lite i vikt så behöver de ju inte oroa sig över att du blivit anorektiker. Kanske hakar familjen på så kan ni alla bli lite nyttigare tillsammans? :)
 
Det finns en aspekt till att ha i minnet.

TS är 19. Fortfarande tonåring. En kvinnas kropp har ett annat utseende som färdigvuxen än den har som tonåring. De flesta får bredare höfter t.ex.

Om TS strävar efter att ha samma kropp som för ett par år sedan är det sannolikt inte hälsosamt. En vuxen kropp ser inte ut som en liten flickas.

/gammeltanten
 
Man blir aldrig nöjd hur man än ändrar sig i vikt eller utseende, om man inte jobbar på sin självkänsla och att acceptera sig själv som man är. Jag talar av erfarenhet, tyckte alltid att jag hade för stora bröst, för stor bakdel, för kurvig kropp osv och trodde att ingen gillar mig för att jag ser ut som jag gör. Av olika anledningar gick jag när hemskt mycket i vikt och nu skäms jag över min kropp och hatar den lika mycket ändå, om inte mer. Inga bröst, ingen rumpa och jag ser ut som om jag var 12 år. Jag skäms till och med att visa min kropp för min pojkvän eller på badhus osv för att jag inte har några kurvor.

Jobba med din självkänsla istället, lär dig älska din kropp som den är och sen om du fortfarande vill bli hälsosammare och gå ner något kilo så går det bra också! :up: Dock låter det inte som om du vill det nu, med tanke på att du vill ha snabba resultat utan att ändra några matvanor.
 
En vuxen kropp ser inte ut som en liten flickas.

Går lite OT i den här tanken, eftersom jag reflekterade över den senast idag på träningen. Jag har säckat ihop på mitten. Även om jag har galet bra bålstabilitet och riktiga magmuskler, har mellangärdet liksom försvunnit. Jag ser det på andra i min ålder. Jag reflekterar över det, men har efter år av hackande på min egen kropp slutit fred.

Vi gillar varanda nu, och respekterar varandra. Den har tagit mig genom mycket och ställer upp på ett fantastiskt sätt. I gengäld försöker jag ta hand om den i lagom dos.

Vissa gillar den, andra gillar den för mycket och somliga tycker att de kan få berätta att de tycker den är ful. Jag är värd precis lika mycket oavsett vad andra tycker. Och jag tycker det är en schysst kropp. Jag bor i den.
 
För att vara lite ytlig här men är det inte typ jätteinne med stor rumpa?
Alla män/killar jag någonsin hört uttala sig om kvinnors rumpor har gett mig intrycket att ju mer rumpa desto bättre!
Ja det är inne, idag är stor rumpa lite som silikonbröst var på 80 eller 90-talet.

Folk har ju börjat operera sina rumpor för att de ska bli så stora som möjligt.
 
För att vara lite ytlig här men är det inte typ jätteinne med stor rumpa?
Alla män/killar jag någonsin hört uttala sig om kvinnors rumpor har gett mig intrycket att ju mer rumpa desto bättre!
Jag hade sjukt stor, oformlig "degrumpa" men så miljoner knäböjs och utfall senare är den förvisso stor, men bättre formad :D
Nu får jag dessutom trevliga kommentarer för den :angel:
Jag menar, har man en stor rumpa så har man liksom, då får man väl göra det bästa av den :D
 
Nu bortser jag helt ifrån huruvida du borde bry dig i om du har stor rumpa eller inte och fokuserar enbart på ditt önskemål om att gå ned i vikt.

Jag är en rätt så aktiv person, har hållit igång två hästar + rör på mig rätt mycket i vardagen. Ändå stod vikten helt stilla tills jag beslutade mig för att skippa allt onyttigt (kakor, godis, glass etc). Regeln är enkel, om jag nämner vad jag ätit till middag för en kompis och hon ser helt chockad ut, så är det inte okej att äta det. Dvs säger jag "Jag åt kladdkaka till middag" så är det inte okej, men däremot "Jag åt pizza till middag".

Efter en månad utan onyttigheter analyserade jag vad jag kompenserat det onyttiga med och konstaterade att jag åt på tok för mycket smörgåsar. Alltså uteslöt jag även mjukt bröd. Hårt bröd helt ok, skorpor helt ok. I övrigt ändrade jag ingenting i kosten.

På tre månader (typ ett sommarlov?) gick jag ned 11 kg. Hittills (sedan nyårsafton) har jag gått ned 17 kg. Så även om man tror att motion är viktigt (vilket det är, men av helt andra anledningar), så är det vad man stoppar i sig som påverkar mest.

Testa en månad utan onyttigheter och se om det blir någon skillnad! :) Stort lycka till och glöm inte att du är en fantastiskt fin person precis som du är!
 
Nu kommer jag kanske låta sjukt tråkig och pretto... Men jag KAN bara inte behärska mig när sånt här kommer upp!

För det första. Du är 19 år, med andra ord en ung vuxen. Din kropp förändras nu från en tonårstjejs kropp till en kvinnas kropp. Det är inte säkert att din kropp skulle bli så som den var, för att du skulle gå ner i vikt. Den kanske helt enkelt omfördelar vikten annorlunda nu (t.ex. mer på rumpan) än när du var yngre, och kommer kanske att göra så framöver.

Sedan, något som jag tycker är bra att tänka på, som jag reagerade på när du skrev såhär:
Problemet är att jag bor med mina familj och jag vet inte om jag vågar gå på någon diet eller så. Morsan har ju kört med lchf och lite sånt, funkade dock inte. Kanske för att hon fuskade typ jämt haha. Men jag är rädd att dom börjar tro att jag ska bli anorektisk eller så, tycker nästan det är pinsamt att säga att jag vill banta (läs: tajta till kroppen lol).

När en har såna tankar kan det vara bra att stanna upp och lyssna på dem en liten stund. Om du vill göra något som du redan innan inte vet om du kan dela med dig av till din familj, för att de skulle bli oroliga, så kanske det inte är världens bästa ide? Måste du BANTA?
Kan du inte säga som det är (eller är det så?)? "Mamma och pappa, jag vill tajta till kroppen. Jag tänkte börja äta bra, regelbundna måltider och så tänkte jag börja träna. Det vore skönt om ni stöttade mig i det, för jag vill verkligen ta hand om min kropp som jag ska ha hela livet!"

Och det är det sista jag vill säga. Att jaga kilon på vågen gör ingen lycklig (tro mig, jag som många andra har försökt hitta lyckan där i över 10 år. Den kommer inte, tvärtom i många fall, faktiskt).
Det som gör en lycklig är när en tycker om sin kropp. Och det bästa sättet att tycka om sin kropp, det är att äta hälsosamt (banta behövs bara om en är rejält överviktig, och det är ju inte du) och ta hand om kroppen. Du vet säkert hur man "ska" äta, grunden liksom med proteiner och nyttiga fetter och inte för mycket godis, fika, mindre nyttiga fetter o.s.v. Och hur stor en lagom portion är, om sånt är svårt, är förhållandevis lätt att hitta information om.
Och så träna och röra sig i vardagen. Du vet, parkera lite längre bort alternativt hoppa av bussen några hållplatser tidigare. Ta trappan istället för hissen. Cykla eller gå istället för bil eller buss om det inte är så långt. Träna några gånger i veckan, med sånt som du tycker om. Den bästa träningen är den som blir av, heter det, och bästa sättet att få träningen att bli av är att göra nåt som är kul. Rida, cykla, dansa, gymma, spela innebandy, fäktas, simma, brottas, klättra, spela hockey, dansa poledance, springa... Det finns hur mycket som helst, det är bara att välja!

Det fina med allt det här, det är att om du tar hand om kroppen så är sannolikheten stor att du blir nöjd. Det kommer gratis!
Det kanske inte händer några enorma grejer fram till midsommar, men å andra sidan brukar inte quick fix vara något att ha i såna här sammanhang ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 858
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 650
Senast: Qelina
·
M
Kropp & Själ Detta gäller en närstående till mig, och det jag är ute efter är hjälp att fundera - finns det kanske någon "vanlig" fysisk/medicinsk...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 521
Senast: Lenis
·
Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 685
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp