Gå och rösta i kyrkovalet!

tanten

Trådstartare
En tråd jag inte trodde jag skulle starta....
Den 17 september är det kyrkoval. "Det bortglömda valet"

Själv är jag inte troende och inte medlem i kyrkan och har därmed inte rösträtt. Men ALLA NI ANDRA. Snälla - gå och rösta.

Varför engagerar jag mig i detta - jo för att det finns mörka krafter som storsatsar på att ta plats i kyrkans beslutande församlingar. Får det genomslag så repar de mod och för en större plattform för att påverka annat.

Eftersom så få röstar får varje röst stor betydelse.
Låt inte SD få stort inflytande genom att de mobiliserar de sina att rösta, och mer demokratiska ligger hemma i soffan.


- slut på kyrkopropaganda från tanten
 
Min sambo så samma sak när jag sa att jag inte skulle rösta (vi är medlemmar båda två). Så vi ska rösta (men jag vet faktiskt inte på vad / mvh dålig koll :D)
Allt utom SD går väl att rösta på?

Jag hittade röstsedlar i min brevlåda igår så antagligen har jag rösträtt.

Jag tänkte faktiskt strunta i det men att lägga en röst på något annat än SD har ju sin poäng.
 
Är inte med i svenska kyrkan. Oklart om jag tycker att kyrkan ska vara en politisk plattform öht? Rent historiskt har ju kyrkan varit en konservativ stormakt, styrd av konservativa män som hatar kvinnor och rent allmänt vill kontrollera folket och deras värderingar. Men jag är skeptisk till att det är kyrkans roll idag. Om den ens har någon roll? Personligen tycker jag inte heller att kyrkan ideellt ska tex ta ansvar för samhälleliga funktioner.
Ngn som är insatt i detta, skulle inte kyrkan kunna vara partipolitiskt obunden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är inte heller med i Svenska kyrkan så jag får inte rösta men ni som ska - rösta på något som är partipolitiskt obundet. Jag tycker inte partipolitik har i kyrkan att göra överhuvudtaget.

Exakt min tanke!
 
En tråd jag inte trodde jag skulle starta....
Den 17 september är det kyrkoval. "Det bortglömda valet"

Själv är jag inte troende och inte medlem i kyrkan och har därmed inte rösträtt. Men ALLA NI ANDRA. Snälla - gå och rösta.

Varför engagerar jag mig i detta - jo för att det finns mörka krafter som storsatsar på att ta plats i kyrkans beslutande församlingar. Får det genomslag så repar de mod och för en större plattform för att påverka annat.

Eftersom så få röstar får varje röst stor betydelse.
Låt inte SD få stort inflytande genom att de mobiliserar de sina att rösta, och mer demokratiska ligger hemma i soffan.


- slut på kyrkopropaganda från tanten
Jag förstår nog inte riktigt. När tro diskuteras brukar du ta avstånd i skarpa ordalag, i den pågående tråden om bön skrev du att de som ville be för dig när du var sjuk stampade på din övertygelse. Då borde det väl inte spela någon roll vilka deras folkvalda är heller?

Jag är inte medlem så jag kan inte rösta. Men därför har jag heller inga synpunkter på hur medlemmarna röstar, jag har valt bort möjligheten att kunna påverka. Vill du påverka kan du ju alltid bli medlem igen.
 
Jag tenderar att läsa på mer om kyrkovalet än om riksdagsvalet när det är dags att rösta. Antagligen dåligt av mig men i riksdagsvalet får jag ju liksom kontinuerlig information i media, i kyrkovalet måste jag först ta reda på vad det är jag har att välja på.

Jag kommer definitivt rösta trots att jag inte är troende och sällan går i kyrkan. Jag betraktar mig själv som stödmedlem då jag har ett intresse i att kyrkans byggnader bevaras och jag har under min uppväxt upplevt att kyrkan varit ett stort stöd i kriser för hela byggden samt den enda institution som gjort något vettigt för ungdomar.
 
Jag är inte heller med i Svenska kyrkan så jag får inte rösta men ni som ska - rösta på något som är partipolitiskt obundet. Jag tycker inte partipolitik har i kyrkan att göra överhuvudtaget.

I min församling (jag får heller inte rösta) finns det ett parti som är politiskt obundet. Hade jag fått rösta hade jag röstat på dem. Jag känner några som är med där och de har varit (är?) aktiva inom andra partier från vänster till höger så det är verkligen blandat.
 
Jag betraktar mig själv som stödmedlem då jag har ett intresse i att kyrkans byggnader bevaras och jag har under min uppväxt upplevt att kyrkan varit ett stort stöd i kriser för hela byggden samt den enda institution som gjort något vettigt för ungdomar.

Det är ju också ett skäl att vara medlem. Jag tycker inte att man måste tro på Gud för att vara med. Jag leker ibland med tanken på att gå med igen för jag gillar t ex kyrkans hållning när det gäller flyktingar. Den stöttar jag gärna. Tror på Gud gör jag dock inte, men rackar heller inte ner på de som gör det.
 
Jag förstår nog inte riktigt. När tro diskuteras brukar du ta avstånd i skarpa ordalag, i den pågående tråden om bön skrev du att de som ville be för dig när du var sjuk stampade på din övertygelse. Då borde det väl inte spela någon roll vilka deras folkvalda är heller?
Nej, det kommer naturligtvis inte spela någon som helst roll om det politiska partiet Sverigedemokraterna faktiskt lyckas med demokratiska metoder tillskansa sig en scen att ha som en egen playground.

För det är ju det @tanten vill motverka med denna tråd.
 
Det är ju också ett skäl att vara medlem. Jag tycker inte att man måste tro på Gud för att vara med. Jag leker ibland med tanken på att gå med igen för jag gillar t ex kyrkans hållning när det gäller flyktingar. Den stöttar jag gärna.
Finns det någon risk att kyrkans hållning gentemot flyktingar kan ändra sig, om de beslutande instanserna i verksamheten har SD som majoritet?
 
Jag kommer definitivt rösta trots att jag inte är troende och sällan går i kyrkan. Jag betraktar mig själv som stödmedlem då jag har ett intresse i att kyrkans byggnader bevaras och jag har under min uppväxt upplevt att kyrkan varit ett stort stöd i kriser för hela byggden samt den enda institution som gjort något vettigt för ungdomar.

Ja, lite samma här. Som du säger, bevarandet av byggnaderna och även det viktiga sociala arbetet både på hemmaplan och ute i världen som kyrkan gör gör att jag med glädje betalar skatt till och är med i Svenska Kyrkan. Jag går i kyrkan någon gång om året (utöver eventuella begravningar, dop osv.), oftast till advent eller påsk, och uppskattar de stunderna av stillsamhet och vacker musik även om jag kanske inte kan kalla mig troende "på riktigt".
 
Det är ju också ett skäl att vara medlem. Jag tycker inte att man måste tro på Gud för att vara med. Jag leker ibland med tanken på att gå med igen för jag gillar t ex kyrkans hållning när det gäller flyktingar. Den stöttar jag gärna. Tror på Gud gör jag dock inte, men rackar heller inte ner på de som gör det.
Det går ju att gå med, rösta och sen gå ur igen. Om en skulle vilja agera mot sd:s försök att ta plats.
 
Finns det någon risk att kyrkans hållning gentemot flyktingar kan ändra sig, om de beslutande instanserna i verksamheten har SD som majoritet?
på lång sikt kan kyrkans inställning till samhällsföreteelser ändras. S gick ju riktat in för många år sedan och vände en konservativ institution. Så visst påverkar den politiska majoriteten.
 
Är inte med i svenska kyrkan. Oklart om jag tycker att kyrkan ska vara en politisk plattform öht? Rent historiskt har ju kyrkan varit en konservativ stormakt, styrd av konservativa män som hatar kvinnor och rent allmänt vill kontrollera folket och deras värderingar. Men jag är skeptisk till att det är kyrkans roll idag. Om den ens har någon roll? Personligen tycker jag inte heller att kyrkan ideellt ska tex ta ansvar för samhälleliga funktioner.
Ngn som är insatt i detta, skulle inte kyrkan kunna vara partipolitiskt obunden?
Det är ett problem det där med vem som ska styra kyrkan, jag gillar inte heller partipolitiken i kyrkan men som flera har skrivit så finns det allt mer partipolitiskt obundna grupper som det går att rösta på. Men man behöver ha val av något sätt för att det ska kunna finnas möjlighet till en förändring. Skulle det vara samma gubbar som sitter till sin död så skulle kyrkan vara ännu mer konservativ än vad den är idag.
 
Det går ju att gå med, rösta och sen gå ur igen. Om en skulle vilja agera mot sd:s försök att ta plats.
Tillägg: Tyvärr för sent för den här gången, då röstlängden baseras på uppgifter som hämtas ur Kyrkobokföringen 30 dagar innan valdagen.
 
Skulle det vara samma gubbar som sitter till sin död så skulle kyrkan vara ännu mer konservativ än vad den är idag.
Det som skett i vår församling sedan de som du beskriver som "konservativa gubbarna" nu inte längre är med är att det inte tas något som helst personligt ansvar utan pengarna rullar fritt för nya lokaler till tjänstemän och annat och det saknas helt kunskap för hur underhållet av kulturbyggnaderna som prästgårdar och medeltida kyrkor skall ske. Arvodena för förtroendevalda som sattes av tidigare ordföranden till 0 kr per möte (15 kr i körersättning) är nu i nivå med andra uppdrag inom kommunen och sätts efter riksdagsarvoden.

Jag överväger starkt att gå ur Svenska Kyrkan på grund av utvecklingen som närmast kan beskrivas som "sko dig själv".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp