Bukefalos 28 år!

Gå och rösta i kyrkovalet!

Det som skett i vår församling sedan de som du beskriver som "konservativa gubbarna" nu inte längre är med är att det inte tas något som helst personligt ansvar utan pengarna rullar fritt för nya lokaler till tjänstemän och annat och det saknas helt kunskap för hur underhållet av kulturbyggnaderna som prästgårdar och medeltida kyrkor skall ske. Arvodena för förtroendevalda som sattes av tidigare ordföranden till 0 kr per möte (15 kr i körersättning) är nu i nivå med andra uppdrag inom kommunen och sätts efter riksdagsarvoden.

Jag överväger starkt att gå ur Svenska Kyrkan på grund av utvecklingen som närmast kan beskrivas som sko dig själv.
Jamen härlig inställning, prova att engagera dig istället då. Jag var med och förändrade en hel del när mossiga gubbar vägrade anställa kvinnliga präster för det verkade besvärligt, idag är det en kvinnlig kyrkoherde. Underhållet av byggnaderna var kraftig eftersatta eftersom gubbarna tyckte att det nog skulle klara sig lite till, det rasade ju inte, verksamheten och antalet människor som kom till kyrkan ökade också när vi drog igång barntimmar, ungdomsverksamhet och dagverksamhet.
Idag har jag inte tid och ork men jag vet att det är många driftiga kvinnor och män som vill något med våran kyrka och gör betydligt mycket mer än vad "gubbarna" hade gjort. Där var det viktigaste att det skulle vara smörgåstårta till varje möte och julbord varje jul, men inte för de anställda, de kunde klara sig på en jultallrik. Där blir nu de anställda bjudna på julbord och de förtroende valda betalar sitt julbord, till lite reducerat pris. På mötena är det numera mackor som man får bre själv.
 
Jamen härlig inställning, prova att engagera dig istället då.
Hur vet du att jag inte är engagerad?
De "gubbar" (som du tydligen är avogt inställd mot - sexism?) var i vår församling bönder som ägnat ett helt liv åt att underhålla gamla gårdar ofta byggda på samma vis som kyrkans hus och de var inte precis okunniga i byggnadsvård vilket nuvarande kyrkoråd är när man lägger stora summor på nya moderna hus och moderna bekvämligheter men mer eller mindre struntar i grundläggande underhåll av nästan tusenåriga byggnader.
 
En tråd jag inte trodde jag skulle starta....
Den 17 september är det kyrkoval. "Det bortglömda valet"

Själv är jag inte troende och inte medlem i kyrkan och har därmed inte rösträtt. Men ALLA NI ANDRA. Snälla - gå och rösta.

Varför engagerar jag mig i detta - jo för att det finns mörka krafter som storsatsar på att ta plats i kyrkans beslutande församlingar. Får det genomslag så repar de mod och för en större plattform för att påverka annat.

Eftersom så få röstar får varje röst stor betydelse.
Låt inte SD få stort inflytande genom att de mobiliserar de sina att rösta, och mer demokratiska ligger hemma i soffan.


- slut på kyrkopropaganda från tanten

Folk får väl rösta på vad de vill? Sånt här beteende provocerar mig, "rösta! Men bara på det som duger enligt mig!" Vill folk rösta på SD så gör de väl det, man får rösta på vad man vill i Sverige, och så ska det vara! Ingen annan (tex du) ska komma och säga vad någon annan ska rösta på.
 
Folk får väl rösta på vad de vill? Sånt här beteende provocerar mig, "rösta! Men bara på det som duger enligt mig!" Vill folk rösta på SD så gör de väl det, man får rösta på vad man vill i Sverige, och så ska det vara! Ingen annan (tex du) ska komma och säga vad någon annan ska rösta på.
Klart man får rösta på vad man vill men @tanten har ju faktiskt inte sagt vad man ska rösta på.

SD är inte ett demokratiskt parti och hör inte hemma varken i kyrkan eller någon annanstans. Det finns ett flertal partier jag aldrig skulle kunna tänka mig att rösta på, men de är åtminstone demokratiska.
 
Folk får väl rösta på vad de vill? Sånt här beteende provocerar mig, "rösta! Men bara på det som duger enligt mig!" Vill folk rösta på SD så gör de väl det, man får rösta på vad man vill i Sverige, och så ska det vara! Ingen annan (tex du) ska komma och säga vad någon annan ska rösta på.

Klart man får rösta på vad man vill, det handlar väl mer om att motivera till att rösta för att kyrkovalet ofta har väldigt lågt röstdeltagande och eftersom det finns många som är emot att ett rasistiskt parti får inflytande är det viktigt att påpeka att man har möjlighet att påverka.
 
Hur vet du att jag inte är engagerad?
De "gubbar" (som du tydligen är avogt inställd mot - sexism?) var i vår församling bönder som ägnat ett helt liv åt att underhålla gamla gårdar ofta byggda på samma vis som kyrkans hus och de var inte precis okunniga i byggnadsvård vilket nuvarande kyrkoråd är när man lägger stora summor på nya moderna hus och moderna bekvämligheter men mer eller mindre struntar i grundläggande underhåll av nästan tusenåriga byggnader.
Jaha då du har varit med och bestämt de högre arvodena som du nu gnäller över? Om du läste hela inlägget så skrev jag att det finns engagerade och kunniga män och kvinnor. Men i mitt pastorat hade vi problem med just gubbar som inte var intresserade av något mer än att de skulle få gott att äta och inget skulle förändras. Försök att inse att det ser olika ut på olika ställen helt enkelt.
 
Jaha då du har varit med och bestämt de högre arvodena som du nu gnäller över? Om du läste hela inlägget så skrev jag att det finns engagerade och kunniga män och kvinnor. Men i mitt pastorat hade vi problem med just gubbar som inte var intresserade av något mer än att de skulle få gott att äta och inget skulle förändras. Försök att inse att det ser olika ut på olika ställen helt enkelt.
Du verkar ju helt fixerad vid att det var "gubbar", vad har deras kön med saken att göra? Jag tror knappast att din beskrivning av dem som var engagerade och satt med i kyrkorådet är riktigt när du beskriver dem som "gubbar som enbart var intresserade av att de skulle få något gott att äta". Kan det vara något annat än ett uttryck för ren sexism att påstå sådant som du gör?
 
Du verkar ju helt fixerad vid att det var "gubbar", vad har deras kön med saken att göra? Jag tror knappast att din beskrivning av dem som var engagerade och satt med i kyrkorådet är riktigt när du beskriver dem som "gubbar som enbart var intresserade av att de skulle få något gott att äta". Kan det vara något annat än ett uttryck för ren sexism att påstå sådant som du gör?
Så det var svaret på min fråga? :rofl: :up: Japp sexism är det! Inte hur det faktiskt såg ut hos oss :meh: Mycket ironiskt sagt om det inte gick fram i den skrivna texten.
Hur var det nu med ditt eget engagemang? Antingen är du engagerad och är en av de som har drivit igenom höjda arvoden som du nu sitter och gnäller om, eller så är du inte engagerad och bara gnäller... Jag vet faktiskt inte riktigt vad som är värst...
 
Jag är en väldigt stark förespråkare för att det är vår medborgerliga plikt att rösta (när man får). Gör man inte det så har man dels helt förlorat rätten att klaga, men också gjort ett undermåligt jobb som samhällsmedborgare. Man SKA rösta helt enkelt. Således tänker jag göra min plikt och rösta i kyrkovalet. Har bara läst på jättesnabbt än så länge och bör väl läsa på mer, men spontant så tyckte jag att det här lät vettigt.

Jag tycker inte heller att partipolitik har i kyrkan att göra. Ser dock gärna ett ökat samhällsengagemang från kyrkans sida, vad skulle vara negativt med det?
 
Du blir inte medlem i svenska kyrkan för att du blir sv medborgare. Och eftersom du inte är döpt i Sv så är du inte medlem.
Jag betalar då skatt till kyrkan vareviga år, och är inte döpt. Röstsedel har jag också fått, som jag tänker nyttja i stil med ts tankegångar.
 
Jag betalar då skatt till kyrkan vareviga år, och är inte döpt. Röstsedel har jag också fått, som jag tänker nyttja i stil med ts tankegångar.
"ÄR JAG RÖSTBERÄTTIGAD?
För att kunna rösta i Kyrkovalet ska du vara medlem i Svenska kyrkan, folkbokförd i Sverige och fylla 16 år senast på valdagen. Men, du måste också finnas upptagen i röstlängden. Röstlängden baseras på uppgifter som hämtas ur Kyrkobokföringen 30 dagar innan valdagen."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp