Gå upp en klass

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare puckis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 907
P

puckis

Har nyligen börjat tävla min lilla häst i hoppning och han har verkligen varit över all förväntan :D
Fram till sommaruppehållet håller jag mig på en låg nivå för att han ska känna sig säker och tycka det är kul, men när är det dags att gå upp en klass?
Hur resonerar ni som tävlar i hoppning?

Sv: Gå upp en klass

När det börjar kännas lätt i en klass tycker jag att det kan vara dags. När hästen hoppar väl, är självsäker och avslappnad och det har kännts så ett tag.

Tar det lugnt med ponnyn. Tänkt att han ska debutera LA om 1½ vecka. Final i division ett, får inte ihop lag om vi inte ä rmed. SÅ har det alltid varit när vi har gått upp klasser. Finaler i allsvenskorna. :smirk:
Äsch, det har gått bra, så varför skulle det inte göra det nu? :p

När hsäten har fått tävlingsrutin och det går bra på träningar tycker jag att man kan gå upp och hoppa högre klasser. :)

Hur ska man räkna då?
Han har hoppat felfritt varje gång samt placerad, och det känns hur lätt som helst, bara mina nerver som inte är på topp..

jag tycker att det kan vara dags att gå upp en klass när den klass man rider känns tråkigt låg å enkel.....sen e de ju lite mer skillnad i svårighet när man kommer uppåt i klasserna, med kombinationer och avstånd mm

jag tycker att du gska gå upp när du känner dig säker och det känns lågtnerverna brukar lungna sig efter ngra år på tävlingar, det är du och din häst som sätter vart eran gräns för uppklassning går 8även om det finns vissa regler där me med placeringar osv)

När det känns bra är det bara att gå¨upp en klass, det är något man får känna själv och inget man direkt kan säga att efter tre felfria rundor är man redo. När både en själv och hästen känner sig säkra på den nuvarande nivån kan det vara dags att gå upp och testa, men det är bra att gå ner ibland också, speciellt om det inte gått så bra ett tag.

Själv har jag gått fram alldelse för fort tror jag och det har straffat sig nu lite känner jag. Jag började tävla min 5 åring i LC (varken han eller jag hade tävlat innan). Nästa tävling var det LB som gällde. några starter efter det var det dags för LA (han var precis 6 då). Ett år senare efter LA debuten var vi kvalade för MSVB och startade det. Det var nog lite för snabbt för två stycken som var så gröna.... Men visst det gick ju bra och vi både tycker det är lätt och plockar placeringar i de lättaste klasserna, så visst är det inte helt fel heller, men jag har lärt mig att gå ner i klasserna så fort det inte känns bra.

på häst finns det inga regler om uppklassning.....så man kan rida 160 ena dan å 90 den andra.....
så skulle det inte gå bra om man går upp en klass kan man ju alltid gå ner en igen tills det blir bättre!
så känns det bra på träning kan man ju alltid pröva å gå upp en klass....men man ska inte ha för höga förväntningar med placering osv i de första starterna

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 654
Senast: Mirtai
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 044
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?