Gaaah, Hjälp!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Praqua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 706
P

Praqua

Min häst älskar att hoppa, villket är jätte bra men när jag ska galoppera över cavalettis så hoppar han över och börjar bocka efter. Det jobbiga är att man typ rammlar av hela tiden :crazy: Har ni några tips hur man kan få stopp på det?

Sv: Gaaah, Hjälp!

Du kan ju antingen gå den vanliga vägen, försöka hålla fram den för skänkeln och hålla upp huvudet, se till att den verkligen galopperar, eller så kan du göra som jag var tvungen att göra med min häst (beroende på hur stort problem det är). När jag fick honom kostade han mig två brutna revben och ett brutet ben i handen, då han bockade bocksprång som det inte gick att sitta kvar på. Jag var ledsen och rädd och var beredd att låta köpet gå tillbaka då min tränare satte martingalen i nosgrimman. Detta gör att dom inte kan bocka med lika mycket rygg. Sen fick jag helt enkelt gå på honom med spöt varje gång han bockade i några veckor. Sen dess har han aldrig bockat.. Visst, det känns elakt att bestraffa dom för att dom tycker att det är kul (fast ibland är det ju bara elakt, tror det var fallet med min häst), med det får aldirg bli farligt!

Sen skulle jag kolla upp rygg och sadel på hästen först, många hästar som brallar efter hindren (eller bommar i ditt fall), gör det för att dom känner obehag. Svårt att säga utan att ha sett din häst, du vet säkert varför den gör det! :)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
724
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Ramona
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
485
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 675
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser